Heb jij ook last van eeuwige rode bobbeltjes op je bovenarmen en/of dijen? Alsof je constant kippenvel hebt?

Geen paniek! Mij werd me verteld dat het een genetische aandoening was waar ‘gewoonweg niets aan te doen is’ en ik eventueel wel een zachte crème erop zou kunnen doen. Enfin, geen enkele crème deed iets en ik zat nog steeds met armen waarmee ik liever geen korte mouwen had. Toen begon ik met Paleo en begon ik na te denken: als Paleo mij helpt met haar, nagels, energie, tanden enzovoort, zou het dan ook iets kunnen betekenen voor die kippenvelhuid?

Wat is keratosis pilaris en hoe komt het tot stand?

In essentie is (hyper)keratosis pilaris een genetisch aandoening, waarbij cellen teveel keratine produceren en waardoor poriën geblokkeerd worden en je huid niet kan ademen. Uiteindelijk zorgt dit voor een stoort inflammatie van de huid, die zich dan manifesteert als de roodheid en overgevoeligheid. Er wordt geschat dat het bij zo’n 10% tot 33% van de mensen voorkomt, helemaal niet vreemd dus.

Vanuit de wetenschap van epigenetica weten we echter dat wat in onze genen zit, niet per se altijd zichzelf moet manifesteren. (Waarom krijgt de ene tweelingzus Parkinsons en de andere niet?) En ervaring (en mettertijd meer en meer onderzoek, epigenetica is nl een heel nieuwe wetenschap) leert ons dat voeding een gigantische invloed heeft op onze genexpressie. Wat kan je zoal aan je voeding veranderen om je KP weg te laten gaan?

1. Gluten en melk uit je dieet halen

Studies tonen aan dat er een directe link is tussen gluten- en caseïneintolerantie en de flare-up van KP. Daarbij zijn er mensen die beweren dat het bij hen ook glutenvrije granen zijn die KP doen opkomen. Dat komt door de hoge omega-6 hoeveelheid (inflammatoir, lees hier meer) van granen en het feit dat ze vol met lectinen en fytaat zitten. (lees hier waarom granen niet gezond zijn) Granen vermijden is dus sowieso een must. Melkproducten en de intolerantie eraan worden heel vaak geassocieerd met huidaandoeningen zoals acne en KP, vooral dan aan de melkeiwitten.

2. Genoeg vitamine A innemen

Het eerste stuk bewijs dat KP wel degelijk te genezen valt, was dat het gelinkt werd aan een tekort aan vitamine A. Verwar het niet met beta-caroteen, wat analoog is maar afhankelijk van je genen niet in vitamine A (retinol) kan worden omgezet. De beste bronnen van vitamine A zijn lever en eieren.

3. Vaker in de zon zitten

De meeste van ons hebben een vitamine D-tekort, maar voor KP is het extra belangrijk om je peil hoog te houden. Vitamine D kan je slechts in heel minieme mate uit voeding halen, het meeste komt door gewoon buiten in de zon te zijn. Dat is ook waarom voor veel mensen KP erger is in de winter, wanneer je minder buiten bent en er gewoonweg minder zon is. Neem een goed supplement (pure vitamine D, maar ook visolie of krill olie zijn geweldig!) en ga vaker naar buiten.

4. Meer omega-3!

Er zijn tal van studies die aantonen dat omega-3 inname helpt bij allerlei huidaandoeningen. We eten over het algemeen genoeg, maar vaak zelfs te veel Omega-6 en niet genoeg omega-3. De ratio zou 4:1 tot 1:1 omega-6:omega-3 moeten zijn, maar is tegenwoordig wel 20:1 tot zelfs 60:1. Omega-6 is erg inflammatoir in grote hoeveelheden en verhindert daarbovenop ook nog eens de opname van omega-3. Daarbovenop is de inflammatie van omega06 SPECIFIEK aangetoond in huidcellen en daarbij horende aandoeningen. Hoe krijg je genoeg omega-3? Eet vette vis, grasgevoerd (!) vlees, biologische scharreleieren en supplementeer eventueel met levertraan.

5. Genees je darmen, eet meer zuurkool

Veel huidaandoeningen (waaronder KP) zijn een gevolg van inflammatie. Als je lekke darmsyndroom hebt of een disbalans in je microbioom, kan je erop rekenen dat er op een gegeven moment wel een bepaalde ontsteking zich voordoet op je huid: van het onschuldige KP of acné tot eczeem of psoriasis. Door een gebalanceerde voeding te eten zonder teveel suiker en met toevoeging van gefermenteerd voedsel zoals zuurkool, kimchi, kombucha, kokoskefir, … zorg je dat er tal van goede bacteriën je darmen in komen om de balans te herstellen. Ook bovenstaande elementen: omega-3, geen granen, kop-tot-staart eten en ook het vermijden van suikers helpen bij een gebalanceerde microbioom.

6. Vitamine C niet vergeten

Deze wordt vaak overgeslaan als we het over de gezondheid van je huid hebben, maar hij is cruciaal! Een vitamine C tekort komt nagenoeg niet veel voor, maar het kan absoluut geen kwaad om wat extra in te nemen. Vitamine C speelt een belangrijke rol in de synthese van collageen, een eiwit dat voor de elasticiteit van cellen zorgt en daarom dus vooral voor huid- en spiercellen heel belangrijk is. Daarbovenop is bewezen dat vitamine C ook de roodheid van de huid en ingegroeide haren kan tegengaan. Geen reden dus, om nog een lekker stuk fruit te eten. (uiteraard is collageen ook geen slecht idee om in te nemen, of gewoon bottenbouillon!)

Conclusie?

Met andere woorden, Paleo is een heel mooi framework om KP te genezen. Door van kop tot staart te eten, vet niet te demoniseren en veel (gefermenteerde) groenten en fruit te eten, kom je er wel. Geraak je na een tijd nog niet van je KP af? Laat dan bij je huisarts nakijken of je geen tekort hebt aan Vitamine A, D of K2. Ook nachtschadegroenten kunnen een ontstekingsbevorderend effect op de huid hebben, dus dat is ook een pad dat je kan gaan ontdekken.
En laat die speciale crèmes met urea enzovoort maar achterwege 😉

Andrea / Genezen van chronische ziekte dankzij Paleo / Wetenschappelijk criticus / Liefhebber van handstands, experimenteel koken en rondreizen/ Passie voor vurig debatteren, duurzame landbouw en journalistiek / Met een verse bos boerenkool verover je mijn hart en ziel.