Paleo is een levensstijl – géén tijdelijk dieet.

We kiezen ervoor om volwaardige, natuurlijke voeding te eten die écht voedt (en niet enkel vult). Dat wil zeggen: véél groenten, vlees, vis, eieren, fruit, noten en zaden. Bewerkte voeding en lege calorieën vermijden we zoveel mogelijk.

Daarnaast werken we ook aan de andere dingen die onze gezondheid beïnvloeden, denk aan stress, slaap, beweging en sport, …

Waarom zou ik Paleo eten?

Omdat het ontzettend lekker is natuurlijk! 🙂

Even serieus: Veel mensen starten met Paleo omdat ze willen afvallen. Het is echter in de eerste plaats geweldig goed voor onze gezondheid. Paleo gaat je lichaam echt voeden, in plaats van vooral vullen zoals gebeurt met de Voedingsdriehoek (of als je in Nederland woont: de schijf van vijf). Daardoor gaat je lichaam opnieuw optimaal functioneren en verdwijnen kleine (en grote) gezondheidsklachten. Afvallen is daar een logisch gevolg van.

Of je nu kampt met diabetes, een hoge cholesterol, kans op hart-en vaatziekten, fibromyalgie of een auto immuunziekte: de kans is groot dat Paleo je symptomen zal verbeteren. Mogelijks zelfs in die mate dat je geen medicijnen meer zal nodig hebben! 

Wil je graag je sportprestaties verbeteren? Ook dat kan met Paleo.

Paleo als uitgangspunt
– niet als einddoel

Een gezond Paleo dieet bevat in de eerste plaats veel groenten, met daarbij ook voldoende vlees (inclusief orgaanvlees!), vis, eieren, fruit, noten, zaden, gezonde vetten, gefermenteerde voeding en kruiden.

Tegelijkertijd vermijd je voeding die ontstekingsbevorderend werkt, je hormonen verstoort of de gezondheid van je spijsverteringsstelsel negatief beïnvloedt. Daaronder vallen granen, de meeste peulvruchten, gepasteuriseerde zuivel en alle bewerkte producten.

De Paleo voedingswijze werd geïnspireerd op het dieet van onze verre voorouders, de oermensen voor de landbouw zijn intrede deed. Maar de regels, die zijn niet gebaseerd op vage principes of onduidelijke geschiedenis, maar wel op de nieuwste wetenschap: dat zie je ook terug op deze website! 

En tenslotte… ik zie de Paleo voedingsregels vooral als een handig startpunt, om opnieuw te leren luisteren naar je lichaam. Hoe beter jij je lichaam begrijpt, hoe beter je zelf kan beslissen wat jij wel of niet wil eten. Daarvoor moet je echter eerst terug leren luisteren naar je lichaam, en Paleo helpt daarbij! 

Hoe verbetert Paleo de gezondheid?

Door te focussen op de meest voedingsrijke ingrediënten en voeding die bijdraagt aan ontregelde hormonen, ontstekingen en ongebalanceerde darmflora te elimineren verbetert het Paleo dieet heel wat gezondheidsaandoeningen doordat het je lichaam vanuit de basis weer gezond maakt. Het neemt dus niet enkel de symptomen weg van gezondheidsklachten maar werkt de oorzaak weg. Het is ook geweldig voor het bereiken van een gezond gewicht (of dat nu omhoog of omlaag is in jouw geval) en het verbeteren van je sportprestaties. 

Paleo legt de basis voor een gezonde spijsvertering. Het ondersteunt de gezonde groei van een diverse darmflora bevolking in je darmen door de focus op pre- en probiotische voeding én door het vermijden van voeding die een negatieve impact heeft op de samenstelling van je darmflora. Paleo ondersteunt ook de gezondheid van de cellen die de darmbarriëre vormen door het voorzien van essentiële voedingsstoffen die nodig zijn voor de bouw van de cellen en het vermijden van moeilijk te verteren voeding, voeding die je darmen irriteert of die je immuunsysteem stimuleren.

Paleo verlaagt ontstekingen en ondersteunt de normale werkingswijze van het immuunsysteem. Voeding die ontstekingsbevorderend werkt wordt vermeden, omdat deze onnodige stimulatie geven voor meer ontstekingen. Doordat Paleo de nodige voedingsstoffen levert voor het immuunsysteem om zichzelf te regelen kan zowel een overactief ofonderdrukt systeem terug in balans gebracht worden. 

Paleo ondersteunt dedetox functies van de lever door het versterken van de spijsvertering en het voorzien van de essentiële voedingsstoffen die de lever nodig heeft om zijn functies uit te voeren. Het Paleo dieet ondersteunt de werking en productie van hormonen in ons lichaam door te focussen op voeding met de juiste stoffen voor een hormoonbalans en de voeding met een negatieve impact op onze hormonale systemen te vermijden.

De focus van het Paleo dieet ligt dus op het voorzien van de essentiële voedingsstoffen die ons lichaam nodig heeft om optimaal te functioneren, terwijl we de voeding vermijden die dit verhindert. Daardoor wordt elk systeem in het menselijke lichaam positief beïnvloed.

Geen toegevoegde suikers

OK geen paniek – ik zeg niet dat je nooit meer desserts mag eten. En af en toe wat honing is best OK.

Maar. Suiker is bijzonder verslavend en kan onze bloedsuikerspiegel makkelijk ontregelen, want overgewicht en diabetes in de hand werkt. 

Geen granen

Een leven zonder macaroni met kaassaus, zonder vers brood van de bakker, zonder croissants met chocolade, ooit kon ik mij er niets bij voorstellen. En toch doe ik het nu!
Waarom? Wel, als student experimenteerde ik al met Atkins waardoor ik leerde dat mijn gewicht heel gevoelig is voor de koolhydraten in graanproducten, maar dankzij Paleo leerde ik dat granen meer schade aanrichten dat ik mij ooit had kunnen voorstellen. (Lees verder)

Geen zuivel

Want … Zuivel is een van de meer controversiële onderwerpen binnen Paleo. Enerzijds omdat er héél veel mensen zijn met (vaak onontdekte) intoleranties, anderzijds omdat zuivel, in zijn meest zuivere vorm, toch een heel natuurlijk én gezond product kan zijn. Melk bevat namelijk heel veel gezonde (verzadigde) vetten, bacteriën, essentiële vetzuren (zoals omega 3), proteïnen, koolhydraten, vitamines, enz. (Lees verder)

Geen peulvruchten

Want… net als chocolade, alcohol en volle, gefermenteerde en grasgevoerde zuivel zitten peulvruchten ergens in de zogenaamde ‘grijze zone’ als het op Paleo aankomt.

Een Paleo purist zou je vertellen dat ze absoluut niet aanvaardbaar zijn en slecht zijn voor je gezondheid, terwijl iemand die er wat losser mee omgaat zegt dat het niet zo erg is om af en toe peulvruchten te eten. Hoe zit het nu? (Lees verder)