Eet je al een aantal weken of maanden Paleo maar kan je maar geen gewicht verliezen? Daar zijn een aantal mogelijke oorzaken voor, die (meestal) vrij makkelijk op te lossen zijn.

Je eet niet genoeg

Ik kan me inbeelden dat, als je al heel wat diëten geprobeerd hebt, dat het niet makkelijk is om nu echt naar je lichaam te gaan luisteren. Je bent het zo hard gewend om je lichaam voedsel te ontzeggen, dat je het gewoon niet meer hoort wanneer je lichaam zegt dat het honger heeft. In dit geval moet je niet alleen je lichaam genezen, maar ook je sensoren voor honger en verzadiging. Wanneer je zolang je voedselinname hebt gebaseerd op een bepaald aantal calorieën is het moeilijk om je lichaam te gaan vertrouwen. Het gevolg is dat je lichaam ook op de rem gaat staan en minder energie verbruikt omdat het denkt dat het verhongert. Meer eten dus, en je zal afvallen!

Je eet teveel

Na jaren van diëten zijn je hormonen wat op hol geslagen, je lichaam kan er nog niet aan wennen dat het nu werkelijk net zoveel voedingsmiddelen zal krijgen als het nodig heeft. Dus wat gebeurt er? Je lichaam geeft het verzadigingssignaal te laat, wanneer je eigenlijk al te veel gegeten hebt. Geen nood, wanneer je consistent Paleo eet, en zorgt dat je nooit te weinig eet, dan zal je lichaam zich aanpassen waardoor je per maaltijd niet meer teveel zal eten. Let op, bij sommigen kan dit enkele maanden duren. Geef je lichaam de tijd om te wennen voor je je porties verkleint, anders val je al snel in de val van te weinig eten!

Je slaapt niet (goed) genoeg

Het maakt niet uit hoe gezond je eet, als je niet goed slaapt of niet genoeg slaapt, dan maakt het niets uit. Slaap is heel belangrijk voor het controleren van je hormonen die je eetlust, metabolisme en immuunsysteem onder controle houden. Je lichaam kan geen vet verbranden als alle systemen niet optimaal werken en voldoende slaap is hierbij cruciaal. Slaap moet dus je nummer 1 prioriteit zijn!

Je eet teveel fruit

Ja, ik weet het: fruit is gezond. Maar fruit bevat ook heel veel suikers, en wanneer je hiervan te veel eet (meer dan 2 handenvol per dag) dan kan dit een probleem vormen. Vervang een of meerdere porties fruit door spinazie, broccoli, komkommers en bloemkool.

Je eet niet genoeg vet

Na jaren indoctrinatie “vet maakt vet” kan het misschien moeilijk zijn om nu echt bewust meer vetten te gaan eten, maar het is absoluut noodzakelijk. Herinner jezelf er bij elke maaltijd weer aan dat vet je langer een voldaan gevoel heeft en je helpt bij goesting naar koolhydraten. Vet is je vriend, zeker als je gewicht wil verliezen!

Je hebt last van een voedselintolerantie

Misschien ben je gevoelig voor gluten, zuivel, nachtschade planten, eieren, … Wanneer je gevoelig bent voor een bepaald voedingsmiddel en dit op regelmatige basis (een keer per week of meer) eet, dan zullen je ingewanden hier slecht op reageren en zorgen voor een interne ontsteking. Zolang je lichaam tegen deze ontstekingen vecht kan je geen gewicht verliezen. Zoek uit via een eliminatiedieet waar het probleem ligt, en je zal zien dat je je niet alleen veel beter voelt na eliminatie maar dat je gewichtsverlies vanzelf op gang komt.

Je darmen zijn nog ontstoken

Als je darmen niet gezond zijn, dan mag je nog zo gezond eten als je wil, het maakt niets uit. Omdat je darmen niet optimaal functioneren, bereiken de nutriënten uit je voeding niet de juiste plaatsen in je lichaam. Een gezonde voeding zal, mits tijd, zeker helpen om je darmen te genezen maar supplementen zijn ook aangewezen om het proces te versnellen: denk aan visolie en l-glutamine. (En check met je dokter voor je supplementen gaat nemen!)

Je blijft tellen

Wanneer je paleo gaat eten moet je je oude ideeën over diëten overboord gooien. Zolang jij caloriën telt, kan je niet écht luisteren naar wat je lichaam vraagt. Zie het voedsel dat je eet als iets dat je lichaam verzorgt en voedt, in plaats van iets dat je jezelf moet ontzeggen. Brainwash jezelf, focus op het ontwikkelen van een gezonde relatie met je lichaam en het voedsel dat je eet. Je lichaam weet wat het nodig heeft! Heb vertrouwen in je lichaam en luister naar de boodschappen die het je geeft.

80/20 werkt niet voor iedereen

Sommige mensen moeten echt consistent, 7 dagen op 7,  gezond eten om de gewenste resultaten te zien. Elk weekend jezelf trakteren op “iets lekkers” is dus geen goed idee. Nee, ik verwacht niet dat je altijd perfect bent, maar de eerste maanden van je nieuwe levensstijl zijn cruciaal. Je traint je lichaam om opnieuw te werken zoals het hoort. Als je jezelf elk weekend gaat “belonen” dan verstoor je het genezingsproces en dus ook het vetverbrandingsproces.

Teveel stress

Wanneer je continue last hebt van stress, of dat nu op het werk is of thuis of door teveel te sporten of zelfs het tekort aan gezonde buitenlucht, dan kan dit je gewichtsverlies hinderen. Dat komt omdat je lichaam, wanneer je stress hebt, cortisol vrijmaakt. Dat is een hormoon dat gewichtsverlies verhindert, spieren afbreekt, insuline-resistentie verergert en het opslaan van vet bevordert. Tips om hieraan te werken? Voldoende (maar niet teveel sporten), regelmatig gaan wandelen of fietsen in de natuur, mindfullness of yoga beoefenen, of misschien gewoon wat minder werken.