Hallo, ik ben Elke en ik heb een suikerverslaving. Of liever gezegd, ik had een suikerverslaving! In dit artikel vertel ik je hoe je zo’n verslaving herkent én wat je kan doen om er vanaf te raken.

Dit zijn 10 symptomen van een suikerverslaving:

  1. Je hebt een constante nood aan suiker.
  2. Je koopt een Twix omdat je zin hebt in suiker, maar je eet die zo mindless op dat je zin in suiker achteraf eigenlijk helemaal niet gestild is en je wil graag nóg iets zoets eten.
  3. Je hebt last van een middagdipje op het werk.
  4. Na een broodjeslunch voel je je slaperig, futloos en opgezwollen.
  5. Op restaurant kan je onmogelijk van het broodmandje afblijven.
  6. Néén zeggen tegen dessert? Mission impossible.
  7. Je voelt je weleens flauw en rillerig als je een paar uur niets hebt gegeten.
  8. Je kent het verschil tussen honger en goesting niet meer.
  9. Koffie en thee zonder suiker lust je niet.
  10. Je drinkt elke dag (light-)frisdranken.

Denk je na het lezen van bovenstaande symptomen dat je ook een suikerverslaving hebt en wil je daar graag vanaf? Dan is er eigenlijk maar één oplossing: stop radicaal met suiker eten. Yep, helemaal geen suiker meer, en dat minstens 30 dagen lang. Waarom moet dit zo radicaal? Waarom kan je niet gewoon af en toe een beetje eten? Dat komt omdat, zolang je een verslaafd bent, zelfs kleine beetjes suiker die verslaving alleen maar versterken.

Wanneer je stopt met suiker eten, zal je het de eerste dagen waarschijnlijk best lastig hebben. De meeste mensen krijgen echt last van ontwenningsverschijnselen: hoofdpijn, buikpijn, slechter slapen, … Het kan allemaal. Na maximum een weekje is dat echter over en zal je merken dat je meer energie hebt, dat je namiddagdipje verdwijnt en dat je beter slaapt dan ooit tevoren! Nee zeggen tegen suiker zal steeds makkelijker worden, en je zal zien dat je ook steeds minder nood hebt aan tussendoortjes.

Dit zijn 10 tips om 30 dagen lang suiker in je dieet te vermijden en van je verslaving af te raken:

  1. Let op:  suiker zit echt overal in. Wanneer je 30 dagen (of langer) suiker uit je leven bant, moet je echt heel grondig voedingsetiketten gaan lezen om zeker te zijn dat je niet per ongeluk suiker eet. Blijf weg van producten met kristalsuiker, fructose, glucose, dextrose, sacharose, melasse, maltodextrine, rietsuiker, cassonade, vanillesuiker, siroop, …
  2. Ook artificiële suikers (zoals aspartaam, stevia, xylitol en sucralose) zijn uit den boze, want die geven je net zoals gewone suikers meer zin in zoet.
  3. Fruitsapjes zijn eigenlijk bijna puur suiker, de gezonde vezels uit het fruit die ervoor zorgen dat het fruit langzaam wordt opgenomen zijn helemaal vernietigd bij het creëren van deze sapjes. Afblijven dus…
  4. Ook graanproducten staan op het verboden-lijstje. Deze worden in je lichaam namelijk ook héél snel omgezet in suikers. Ook pasta en pizza zijn dus medeplichtig aan jouw suikerverslaving!
  5. Word je bewust van je gedachten en ga erop in: waarom heb je nu eigenlijk zin in iets zoets? Denk je dat je je echt beter gaat voelen als je gaat snoepen?
  6. Bereid je goed voor en zorg voor alternatieve snacks, zo kom je minder in verleiding. Denk aan kerstomaatjes, avocado’s, gerookte zalm, noten, of zelfs restjes van je hoofdmaaltijd.
  7. Eet wat meer gezonde vetten zoals avocado’s, vette vis, olijfolie, noten, kokosvet, geklaarde boter… Vetten geven een verzadigend gevoel en helpen je lichaam om vitamines te absorberen.
  8. Wanneer je stopt met suiker eten zal je automatisch een beter gevoel krijgen voor échte honger of gewoon goesting. Maak je dus geen zorgen om calorieën en luister gewoon naar je lichaam: eet wanneer je honger hebt!
  9. Schrijf op waarom je dit wil doen, en neem je lijstje overal met je mee. Geloof me, op het moment dat je verleid wordt door suiker is het héél makkelijk om je motivatie overboord te gooien. Herlees dan even je lijstje.
  10. Neem er even je agenda bij en ga de hele maand door. Welke lastige momenten kan je verwachten? Maak op voorhand een plan hoe je hiermee zal omgaan.

 

 

Starten met Paleo? Download alvast deze handige voedingslijst!