Ontgiften is een „buzzword“ in de gezondheidsindustrie. Hoe hip en nieuw het ook klinkt, de idee dat we ons lichaam kunnen „zuiveren“ met een of andere wonderkuur gaat al heel lang mee. De heersende klasse in het oude Egypte geloofde dat darmspoelingen een ontgiftingsmethode waren die door de goden werd gedicteerd. In de middeleeuwen was een aderlating de populaire manier om het lichaam te ontdoen van schadelijke stoffen.

Vandaag maakt de gezondheidsindustrie veel geld met ontgiftingskuren zoals juicing, chelatietherapie en zuiveringssupplementen. De waarheid is natuurlijk dat de effecten van een ongezonde levensstijl niet simpelweg ongedaan gemaakt kunnen worden door een sporadische „zuivering“.

Het lichaam beschikt over natuurlijke mechanismen om zich te herstellen en schadelijke stoffen uit te scheiden. Het komt er dus op aan om met een gezonde levensstijl deze mechanismen zo goed als mogelijk te ondersteunen. Hier zijn 10 tips om het natuurlijk herstel te bevorderen:

Beweeg

Een verbeterde bloedcirculatie zorgt voor een sneller herstel van lichaamsweefsels en remt ontsteking af. Zelfs laag intensieve beweging zoals wandelen heeft een verlagend effect op je LDL cholesterol, verbetert de gezondheid van de huid en verhoogt de insulinegevoeligheid.

Beweging stimuleert overigens ook een ander circulatiesysteem dat heel belangrijk is voor de afbouw van toxines en de versterking van je immuunsysteem: het lymfevatenstelsel. Lichaamsbeweging helpt de lymfeklieren te zuiveren, dewelke instaan voor de afvoer van bacteriën via het lymfevocht.

Ontspan

Voldoende slaap en ontspanning zorgen voor een optimaal fysiek herstel. In  momenten van rust daalt de bloeddruk en verbetert onze weerstand. Het lichaam gebruikt haar energie om beschadigd weefsel te herstellen.

Verminder je suikerconsumptie

Te veel suiker eten – met andere woorden meer dan je lichaam nodig heeft voor energietoevoer en spierherstel – belast het lichaam. Een overdaad aan suiker zorgt voor een drastische stijging van insuline en cortisol in het bloed, wat het immuunsysteem tot 24u kan verzwakken. Suiker verhoogt oxidatieve stress en geeft vrije radicalen de kans celschade aan te richten.

Eet antioxidanten

De lever is het ontgiftingsorgaan bij uitstek. Het heeft de taak voedingsstoffen van toxische stoffen te onderscheiden. De lever zendt voedingsstoffen terug in de bloedbaan en breekt toxines af om ze makkelijk uit te scheiden. Je kan je lever helpen deze taken uit te voeren. Ondersteun de leverfunctie door voeding te eten die rijk is aan antioxidanten en enzymen.

Rauwe honing, ongepasteuriseerde appelazijn, groene thee, verse kruiden en bessen zijn uitstekende leverzuiverende ingrediënten. Een verbeterde leverfunctie zal je energietoevoer optimaliseren, je huid zichtbaar mooier maken, je concentratievermogen verscherpen en je immuunsysteem versterken.

Eet fermenten

Naast je lever vormen je darmen een essentieel ontgiftingsmechanisme. De triljoenen bacteriën die in de darmwand huizen, vormen de voortroepen van je immuunsysteem. Ze breken voeding af en zuiveren alle toxische stoffen die via het verteringsstelsel je lichaam binnenkomen. Het eten van gefermenteerde voeding vormt de eerste stap in het onderhoud van je microbioom.

Eet meer rauwe voeding

Rauwe groenten en fruit bevatten levende enzymen die het verteringsproces ondersteunen en er zo voor zorgen dat voedingsstoffen beter kunnen opgenomen worden. Rauwe plantaardige voeding is tevens een bron van vezels. De inname van oplosbare en onoplosbare vezels verzekert de instandhouding en voortplanting van de darmbacteriën.

Vasten

Intermitterend vasten (gedurende een bepaald tijdsvenster niet eten) geeft het lichaam de nodige rust en energie om zich te herstellen. Dit gebeurt sowieso elke nacht tijdens de slaap. We kunnen dit proces verlengen door het avondmaal of het ontbijt over te slaan. Door de afwezigheid van insuline, cortisol en adrenaline kan je lichaam een hormonaal evenwicht bereiken. Vasten reduceert schade door vrije radicalen, reguleert inflammatoire processen en gaat tumorcelformatie tegen.

Drink water

De nieren zuiveren je bloed. Elke minuut gaat er ongeveer een liter bloed door je nieren en worden afvalstoffen uitgezuiverd en via urine uitgescheiden. De nieren spelen een rol in de aanmaak van rode bloedcellen en de regulatie van je bloeddruk. Voldoende water drinken is essentieel voor een optimale nierfunctie. Hydratie helpt de vorming van nierstenen tegen te gaan. Zorg er echter voor dat je niet overdadig veel water drinkt. Dit kan namelijk de elektrolytische balans uit evenwicht brengen. De meest gangbaar aangeraden hoeveelheid is 1 tot 2 liter water per dag.

Adem correct

Langzaam ademen door de neus en via het diafragma zorgt voor een betere zuurstoftoevoer en CO2-balans. De longen reguleren de bloedzuurtegraad en het zenuwstelsel.

Borstel je huid

Je huid fungeert ook als een zuiveringsorgaan. Het verwijderen van dode huidcellen zorgt voor een betere bloedsomloop en het openen van de poriën. Via transpiratie verwijdert het lichaam afvalstoffen. Regelmatig de huid schrobben met een zachte borstel of het uitvoeren van een lichte peeling met natuurlijke ingrediënten (bvb koffiegruis of gemalen haver), helpt de huid te „ademen“.