Nu Halloween voorbij is en het weer steeds guurder wordt komt de winter stilletjesaan dichterbij. Maar samen met de gezelligheid en de vele feesten komen ook de winterkilo’s. Maar dit jaar kan je de winterkilo’s vermijden dankzij van deze tien tips!

Stap 1: Blijf bewegen!

Koud of niet, het is belangrijk dat je blijft bewegen. Zorg voor een strakke regelmaat en ga op gezette tijden wandelen, fitnessen of naar de yoga-les. Hoe sneller je gewend raakt aan een routine, hoe makkelijker het vol te houden zal zijn wanneer het buiten koud en donker is.

Stap 2: Let op met alcohol!

Alcohol zorgt al snel voor een overdaad aan calorieën, niet alleen door de drankjes zelf, maar ook omdat je je voornemens sneller laat varen met wat alcohol in je bloed. “Ach, één koekje kan toch geen kwaad?”, ken je dat? En al snel worden het er twee, drie, … en tien! Hou jezelf onder controle en drink na elk glas alcohol een glas water.

Stap 3: Feestje? Maak duidelijke afspraken met jezelf!

Ga je naar een feestje? Maak dan op voorhand afspraken met jezelf: hoeveel ga je drinken en wat mag je eten? Het helpt natuurlijk als je op voorhand weet wat er zal geserveerd worden, en hé, misschien appreciëren ze het wel als je nog wat extra (gezonde!) hapjes meeneemt? Vermijd in elk geval die “alles-of-niets”-mentaliteit.

Stap 4: Geniet ervan!

De winter is voor velen een tijd van gezellig samenzijn. En ja, daar komt vaak eten bij kijken, maar wees eerlijk: wat is voor jou het belangrijkste? Het gezelschap, of het eten? Juist ja, dus voor je je volpropt, herinner je nog even waar je prioriteiten liggen en geniet gewoon van alle vrienden en familie om je heen.

Stap 5: Organiseer zelf een feest!

Wanneer je zelf een feest organiseert, dan heb jij alle controle over wat er op tafel verschijnt. Geef het goede voorbeeld en serveer enkel gezonde gerechtjes, wedden dat je gasten stiekem heel blij zullen zijn dat ze gewoon van gezonde voeding kunnen genieten in goed gezelschap?

Stap 6: Ga naar buiten!

Het gebrek aan zonlicht zorgt bij velen voor een echte winterdip, wat het weerstaan van ongezonde snacks des te moeilijker maakt. Dit kan je vermijden door regelmatig ’s middags tijdens je lunchpauze een wandeling te maken, met je kinderen in de sneeuw te gaan spelen, of zelfs door extra vitamine D-supplement in te nemen.

Stap 7: Varieer met echte winterkost!

In de winter kan je genieten van heel wat typische winterkost zoals pompoen, rode kool, spruiten, rapen, knolselder, pastinaak, … Ga hiermee creatief aan de slag, probeer wat nieuwe receptjes en eet smakelijk! Wanneer je geniet van je eten, zal je vanzelf makkelijker nee kunnen zeggen tegen dat tweede stukje taart.

Stap 8: Geniet, met mate!

Het heeft geen zin om jezelf alles te ontzeggen. Er is niets mis met een stukje taart aan het einde van een heerlijke feestmaaltijd! Wanneer je jezelf continu alles ontzegt, vermindert je weerstand en vergroot je je goesting in alles wat niet mag zo hard dat een vreetbui uiteindelijk moeilijk te vermijden wordt. En wedden dat één stukje taart honderd keer beter smaakt dan alles wat je binnenpropt wanneer je je dan eindelijk laat gaan?

Stap 9: Zoek een nieuwe hobby!

Naarmate het weer slechter wordt, heb je misschien minder zin om de deur uit te komen en bevind je je steeds vaker binnen. Probleem: wat moet je dan doen? Velen gaan dan voor tv zitten en eten uit verveling. Vermijd dit en zoek een nieuwe hobby die je afleiding zal bieden van al het lekkers in je kast. Enkele ideetjes: verzamel eindelijk eens al je foto’s in een leuk fotoalbum, leer eindelijk eens haken of breien (boeken genoeg over deze hype), wordt lid van een boekenclub, start een blog, …

Stap 10: Geef niet op!

Laat je je toch eens gaan op een feestje? Voel je dan niet schuldig, maar maak gewoon nieuwe goede voornemens de volgende dag. Zolang je je niet elke dag laat gaan, valt het allemaal wel mee! Wil je zeker zijn? Voeg dan nog wat extra sport toe aan je routine om de calorieën te verbranden en neem de trap in plaats van de lift.

Wat zijn jouw tips om winterkilo’s te vermijden?