theobeauEen goeie lach en een lange slaap zijn de beste geneesmiddelen in het boek van de dokter, zeggen de Ieren soms. En gelijk hebben ze. Een goede nachtrust zorgt voor minder stress, minder kilo’s, minder ziektes, betere contentratie, een beter humeur en nog veel meer. Maar wat als je eigenlijk niet zo goed slaapt? Volg dan de volgende 10 tips en slaap net zo heerlijk als Theo & Beau.

  1. Zorg voor een complete verduistering in je slaapkamer. Dit helpt je interne klok om duidelijk te maken dat het nacht is en dat je moet slapen.
  2. Hou de hele week door hetzelfde ritme aan. Zo raakt je lichaam niet in de war. Te lang uitslapen in het weekend zorgt ervoor dat je op zondagavond niet op tijd in slaap valt en op maandagmorgen al vermoeid aan de week begint. En dat zorgt dan weer voor extra stress. (zie ook puntje 10)
  3. Zet alle schermen uit een uur voor je gaat slapen. Niet alleen zijn gsm’s, computers en tv’s verre van rustgevend voor onze hersenen, ze geven ook blauw licht af wat ervoor zorgt dat je hormonen in de war zijn over het uur van de dag. Wat kan je dan doen in het uur voor je gaat slapen? Je kan een boek lezen (werkt relaxerend), douchen of een bad nemen (dat spaart tijd ’s morgens).
  4. Zorg dat je overdag voldoende daglicht ziet. Ga ’s middags tijdens je lunchpauze even wandelen bijvoorbeeld. Dit zal je interne klok ook helpen om het verschil te leren tussen dag en nacht.
  5. Creëer een bedtijd routine. Denk aan thee drinken, tanden poetsen, enkele yoga poses, een snelle massage, kwartiertje lezen, … Zo weet je lichaam dat het stilletjesaan tijd is om te gaan slapen.
  6. Laat je bloed onderzoeken. Mogelijk heb je vitaminetekorten waardoor je slechter slaapt. Als je dat eenmaal weet kan je je voeding aanpassen of supplementen nemen waardoor je beter zal slapen.
  7. Geen zware maaltijden 2 uur voor je bedtijd. Als je lichaam nog stevig moet doorwerken om alles te verteren, slaap je minder goed.
  8. Beweeg, maak je lichaam moe, zorg dat je wat energie verbruikt doorheen de dag.
  9. Hou je slaapkamer koel en zorg voor een comfortabel bed, zachte lakens en een geschikt kussen. Een warme kamer voelt misschien aangenaam aan, maar koele lucht zorgt voor een betere nachtrust.
  10. Teveel stress zorgt voor een slechte nachtrust. Zorg voor een kalme geest tegen bedtijd, bijvoorbeeld door te mediteren, mindfullness te beoefenen of enkele yogaoefeningen te doen. Een goede nachtrust doet trouwens ook wonderen voor chronische stress!