1001 Snelle Paleo Maaltijden

Beginnen met Paleo is niet altijd makkelijk: je moet al je oude vertrouwde lievelingsgerechten achterlaten en op zoek gaan naar nieuwe trouwe gasten op je menu. Elke dag experimenteren met nieuwe recepten? Dat is van het goede teveel, zelfs als het makkelijke recepten zijn. Nee, wat jij nodig hebt, zijn snelle en makkelijke maaltijden zónder recept. En dat, dat wil ik je vandaag leren.

Wat heb je nodig? Vooral lekkere ingrediënten die je op een simpele manier klaarmaakt en dan samen op je bord legt. Daar heb ik een hele simpele formule voor, en die gaat zo:

Dierlijk Proteïne
+
Heel Veel Groenten
+
Gezonde Vetten
+
Kruiden
=
Een Simpele Maaltijd.

Te mooi om waar te zijn? Niets van! Gerrit en ik hebben al stapels lievelingsrecepten, maar deze formule gebruiken we zeker 3 of 4 keer per week. Gewoon omdat het makkelijk is.

En maak je geen zorgen, je hoeft niet eens te kunnen koken om deze formule toe te passen, als je de regels in deze blogpost volgt. Dit is de makkelijkste manier om Paleo te leren eten zonder stress en met heel veel smaak!

Vlees of Vis + Groenten

  • Hou in de vriezer steeds een voorraadje aan van gehakt, kipfilet, zalm, scampi en andere favorieten die je snel kan klaarmaken. Ideaal is als je 1 dag op voorhand even nadenkt wat je wil eten en dit al uit de vriezer haalt en het laat ontdooien in de koelkast.
  • Koop of maak lekkere kruidenmengelingen voor vlees en vis en hou ze bij de hand in je kruidenkastje, zo kan je smaken snel en makkelijk afwisselen zonder extra werk.
    • Magic Mushroom Powder
    • Ras el Hanout
    • Curry Madras
    • Sunrise Spice: 1 1/2 kaneel, 2 tl marjolein, 1 tl lookpoeder, 1 tl zout, 1/2 tl nootmuskaat, 1/2 tl paprika, 1/2 tl zwarte peper, 1/4 tl allspice
    • Jerk seasoning: 1 el zout, 1 el allspice, 1/2 el tijm, 2 tl zwarte peper, 1 tl cayenne, 1/2 tl kaneel, 1/2 tl nootmuskaat
    • Gerrit’s dressing: 1 tl mosterd mengen met 2 el citroensap. Traag aanvullen met een azijn (balsamico, rijstazijn, appelciderazijn) en een olie (olijfolie, avocado-olie, walnotenolie, sesamolie) terwijl je goed roert. Afkruiden met peper, zout en eventueel wat groene kruiden.
  • Hou een voorraad aan van groentenpuree/stoemp in de vriezer. Geschikte groenten hiervoor zijn bloemkool, knolselder, pastinaak, spinazie, warmoes, … Deze warm je gewoon op in de microgolf op het moment dat je ze nodig hebt.
  • Gooi een snelle salade samen: Koop regelmatig groene bladgroenten (ijsbergsla, veldsla en spinazie zijn hier de favoriet) en vul ze aan met seizoensgroentjes. In de winter rode bieten en rammenas bijvoorbeeld, in de zomer tomaten, komkommers en paprika’s. Wortelen zijn altijd goed 🙂
  • De magie van een slaatje zit vaak in de dressing. Probeer af en toe een nieuwe dressing uit en maak voldoende voor de hele week. Kost nooit meer dan 5 minuten om samen te gooien. Enkele suggesties:
    • Marokkaans sausje: sap van 2 limoenen, 1 teentje fijngesneden look, 1/2 tl komijn, 1/4 tl paprika, snuifje cayenne, 1/2 tl zout, 1/4 tl peper, 80 ml olijfolie, 2 el fijn gesneden koriander, 2 el fijn gesneden peterselie
    • Italiaanse dressing: 65 ml mayonnaise, 1/2 tl oregano, 1/2 teentje look, fijn gesneden, 2 el witte wijnazijn, peper en zout
    • Citroensap. Simple as that.
    • Awesome Sauce.
  • Geen zin in een koud slaatje? Rooster dan wat groenten in de oven. Gewoon in grove stukken snijden, een beetje olijfolie (voor dat lekkere krokante randje) + wat teentjes look,  peper, zout,  rozemarijn en tijm (of oregano en basilicum) eroverheen en klaar! In de winter doen we dit met wortelen, bloemkool, rapen en pompoen, in de zomer met courgetten, paprika’s, tomaten en aubergines. Oja, en ajuinen natuurlijk.

De groentjes (koud of warm) maak je snel klaar terwijl je het vlees/vis klaarmaakt. Moet het snel gaan, maak dan een koude salade, heb je iets meer tijd (maar geen zin in meer werk), kies dan voor de geroosterde groenten. Ben je extra lui of extra gepresseerd voor tijd, warm dan enkel een portie puree op.

Eenpansgerechten

Alles in 1 pan gooien is nog handiger! In welke wereldkeuken heb jij deze week zin?

  • Chinese wok:
    • Begin met gehakt (rul bakken) of kip (reepjes wokken) en gooi hier gesneden broccoli + wortelen + champignons bij
    • Lekker met woksaus: Gooi in de blender: 1 teentje look fijngesneden, 1/2 tl gemalen rode pepervlokken, 2 tl Chinees vijfkruidenpoeder, 1/2 tl rijstazijn, 2 el vers sinaasappelsap, 3 el coconut aminos (op 5 minuten klaar, maak in grotere hoeveelheden en vries in voor later.
    • Je kan op het einde hier ook nog snel een eitje onder roeren
    • Lekker met bloemkoolrijst, geroosterde sesamzaadjes en lente uitjes.
  • Oost-Europees: begin met gehakt (rul bakken) of kip (reepjes wokken), gooi hier gesneden  tomaten + champignons + wortelen + paprikapoeder + marjolein bij
  • Grieks: begin met lamsgehakt  (rul bakken) of kip of varken (reepjes wokken), gooi hier gesneden tomaten en aubergines bij en een scheutje rode wijn azijn, oregano en marjolein, lekker met verse peterselie, stukjes zwarte olijven en vers limoensap
  • Indisch: Bak reepjes kip, gooi er bloemkoolroosjes bij, een beetje kokosmelk en currypoeder. Ook lekker met tomaten en courgette in plaats van bloemkool. Serveer met bloemkoolrijst en wat koriander.

(Nog meer ideeën voor snelle combo’s vind je in het kookboek Well Fed)

Meer ideeën voor maaltijden zonder recepten:

  • Hamburgers zonder broodje. Gebruik sla als wrap, of eventueel grote portobello’s.
  • Anti-pasto bord: Slabladeren + sardientjes + gekookte eieren +  paprika + komkommer + tomaat + artisjok + olijven + olijfolie
  • Quiche zonder korst / Frittata. Gehakt rul bakken (of kipreepjes), groenten wat aanbakken. Alles mengen in een ovenschotel, eieren er overheen. Soms ook wat passata en oregano om het wat pizza-achtig te maken.

Paleoniseer je oude favorieten!

OK, ik weet ik ben mijn blogpost begonnen met te zeggen dat je je oude favorieten overboord moest gooien, maar eigenlijk… hoeft dat echt niet! Met een paar kleine aanpassingen kan je ze meestal gewoon blijven eten 🙂

Dit zijn mijn aanpassingen voor mijn favoriete gerechten:

  • Spaghetti. Zelfde spaghettisaus maar met courgettepasta.
  • Tacos. Zelfde inhoud, maar met sla als wrap.
  • Ratatouille. Same old, same old.
  • Gevulde paprika’s. Same old, same old.
  • Rijst. Vervangen door bloemkoolrijst.
  • Worst met zurkelpatatjes. Helft aardappelen (of meer) vervangen door bloemkool/knolselder.
  • Pannenkoeken. Meestal gewoon banaan-ei pannenkoeken.
  • Balletjes in tomatensaus. Same old, same old.
  • Alle soorten soep. Indien room, vervangen door kokosroom.

(Dit zijn bijna allemaal gerechten die we maken met 8-10 porties en die we dan bewaren in de vriezer, dus ze zijn érg snel klaar in momenten van nood)

Heel veel visuele inspiratie kan je ook vinden op Pinterest.

 

Wat zijn jouw favoriete supersnelklaar Paleo gerechten? Of heb je misschien oude favorieten die je nog niet hebt kunnen Paleoniseren?

Elke Gunst
 

Oprichter van Paleo.be / Gezondheidscoach / Bourgondiër in hart en nieren / Zot van hele dikke boeken, mijn lief Gerrit en champignons.

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: