Je gewoontes aanpassen is nooit gemakkelijk. Maar cold turkey stoppen met suiker, zoals we bij Project30 doen… dat is echt wel moeilijk! Daarom wil ik je vandaag graag een handje helpen. Eerst door je te vertellen wat je kan verwachten (zodat je je mentaal kan voorbereiden) maar ook hoe je het net iets makkelijker kan maken voor jezelf, zodat je slaagkansen op lange termijn verhogen en je sneller kan genieten van alle gezondheidsvoordelen en de tomeloze energie die je krijgt.

Wanneer je begint met Project30, dan schrap je in een keer alle toegevoegde suikers en industriële producten. Je eet enkel nog heel natuurlijke producten. Dat geeft je lichaam de kans om eindelijk nog eens echt te gaan detoxen. Omdat je tegelijk ook veel minder koolhydraten gaat eten dan voorheen, moet je lichaam ook wennen aan een nieuwe energiebron: vetten. Die combinatie maakt dat de eerste week Paleo vaak moeilijk is, zelfs als je meteen ook heel wat voordelen merkt (zoals een platte in plaats van gezwollen buik, betere nachtrust, …).

Dat is natuurlijk niet fijn, en soms voelt het zelfs als een straf: waarom moet je je nu slecht gaan voelen net wanneer je gezond begint te eten? Maar geloof me – het is het meer dan waard, en als je het goed doet, dan hoef je er maar 1 keer doorheen.

Nu zijn er gelukkig wel heel wat trucjes die je kan gebruiken om door dat afkickproces te raken, en daar ga ik zometeen wat dieper op in.

Eerst even een lijstje met symptomen die heel normaal zijn als je afkickt van suikers en industriële producten.

Afkickverschijnselen

  • Hoofdpijn
  • Verstrooidheid
  • Vermoeidheid
  • Zwakheid
  • Rothumeur
  • Diarree en constipatie
  • Duizeligheid
  • Gebrek aan eetlust
  • Overdreven eetlust
  • Snotneus
  • Continu plassen
  • Enorme dorst
  • Puistjes
  • Droge of vettige huid

De detoxsymptomen lopen overigens niet bij iedereen gelijk. Sommige mensen hebben er amper last van, anderen enorm. Het hangt ook af van hoe gezond je was voor je begon met Paleo en wat je eetgewoontes tot nog toe waren.

Hoelang duurt de afkickperiode?

Deze afkickverschijnselen beginnen soms al 12 uur nadat je begint met Paleo. Bij de meeste mensen begint het op dag 2 of 3. Meestal duurt dit 4 tot 5 dagen, maar er zijn helaas ook mensen bij wie dit 2 tot zelfs 4 weken duurt. Dat gebeurt niet vaak, maar het is ook niet abnormaal.

Hou vol!

Heb je moeilijke momenten, hou dan in gedachten dat je lichaam jarenlang steeds dikker en ongezonder is geworden. Dat kan je niet in 1 – 2 – 3 oplossen, het kost tijd!

Dat zijn we in deze tijd natuurlijk niet meer gewoon, bedrijven laten ons graag geloven dat we met centen en pillen voor alles een instant oplossing kunnen verkrijgen, maar dat is helaas niet zo… Gun je lichaam dus de tijd om te herstellen en hou je doel voor ogen.

Dat gezegd zijnde, je moet ook niet lethargisch in de zetel gaan zitten afwachten tot het beter gaat, er zijn heel wat dingen die je kan doen om het afkickproces dragelijker te maken!

Wat kan je daar nu aan doen?

  1. Eerst en vooral: zorg dat je genoeg eet, ook als je niet echt honger hebt. Het kan makkelijk gebeuren dat je (soms zonder dat je er bewust mee bezig bent) veel te weinig gaat eten. Denk tijdens die afkickperiode even niet aan afvallen, maar focus op voeding: hoe kan je je lichaam helpen om zo snel mogelijk goed te gaan functioneren? Door het alle voedingsstoffen te geven die het nodig heeft!
  2. Je lichaam kan niet meer draaien op suikers zoals voorheen, het heeft dus echt vetten nodig. Wees niet zuinig op vetten, je hebt ze héél hard nodig! Haal je vetten uit vlees en vis, bakvetten, dressings en sausjes, avocado’s, kokosmelk, olijven en noten. (let op: als je galblaas verwijderd werd, voer dan je vetinname geleidelijk op en overweeg om verteringsenzymen te nemen zoals ossengal om je vetvertering te verbeteren. Neem hiervoor contact op met je dokter)
  3. Eet op regelmatige tijden. Sla het ontbijt niet over. Je hebt misschien al gehoord over intermitterend vasten, en daar heb ik op zich niks tegen, maar doe het niet terwijl je afkickt. Je maakt het jezelf dan moeilijker dan noodzakelijk is. Dus: ontbijt. Zelfs al krijg je maar een halve banaan binnen. Ontbijt elke dag!
  4. Drink water. VEEL water. Dat helpt je lever om sneller alle afvalstoffen af te voeren. Plus, veel koolhydraten eten zorgt ervoor dat je meer water vasthoudt. Minder koolhydraten eten kan dus in korte termijn heel wat water afvoeren. Soms wat teveel, en dan is het belangrijk dat je dit goed aanvult door voldoende te drinken.
  5. Wees royaal met zout. Zout helpt je lichaam ook om water vast te houden in je lichaam, zodat je niet gaat dehydrateren. Keltisch zeezout en himalayazout bevatten bovendien ook nog andere handige mineralen. Gebruik gerust een halve theelepel per dag over je eten.
  6. Luister erg goed naar je lichaam: bij sommigen is het verteringsstelsel zo hard verstoord dat ze in het begin niet zo goed rauwe groenten kunnen verdragen bijvoorbeeld. Vermijd dan salades en focus op gekookte, gestoomde, geroosterde, gebakken, … groentjes. Geef je lichaam tijd om zich aan te passen!
  7. Na een dag of twee ga je je ongezonde snacks ENORM missen. Je lichaam en geest zijn hier allebei heel hard aan verslaafd. Verbied jezelf op zo’n momenten van goesting niet om te eten, maar eet gewoon iets dat wel Paleo-proof is. Zorg dus dat je altijd Paleo snacks in je buurt hebt voor het geval je bijna onbeheersbare drang hebt om iets te eten. Ik denk aan noten, olijven, gerookte zalm, een restje van je lunch, een stuk frittata, soep, … Op zich is het beter dat je niet gaat snacken als je geen honger hebt, maar dat is een gewoonte waar je kan aan werken na de afkickperiode.
  8. L-glutamine supplementen kunnen ook helpen met goestingskes naar suikers, maar voor je gaat bestellen: overleg het gebruik van supplementen met je dokter!
  9. Een andere simpele oplossing voor hunkering naar suikers is even bewegen: ga een wandelingetje doen, doe enkele jumping jacks, of een yoga zonnegroet.
  10. Als je heel specifiek verlangt naar een bepaald junkfood, dan is het mogelijk dat je misschien een bepaald tekort hebt aan een vitamine of mineraal. Zin in chocola duidt bv soms op een magnesiumtekort. In dat geval kan je proberen om je magnesiumtekort aan te vullen (hetzij met voeding, hetzij met supplementen).
  11. Wees ook niet bang van koolhydraten: je mag gerust 2 tot 3 stuks fruit per dag nemen, en ook van de koolhydraten in groenten (ja, die zijn er!) hoef je geen schrik te hebben. Dit zijn gezonde suikers, je lichaam heeft ze nodig. Paleo is dan misschien niet koolhydraatrijk zoals de voedingsdriehoek voorschrijft, maar het hoeft zeker ook niet koolhydraatarm te zijn!
  12. Neem je medicijnen? Overleg dan met je dokter, vooral als je diabeet bent of pillen neemt voor je bloeddruk. Mogelijk moet je je voorgeschreven dosis aanpassen.
  13. Als je kan: ga sporten. Sport kan je lichaam helpen om sneller over te schakelen op vetten in plaats van suikers als energiebron. Maar overdrijf niet: zolang je in detoxfase bent zullen je sportprestaties wellicht minder goed zijn dan anders.
  14. Doe het rustig aan! Als het kan, doe het dan even wat kalmer aan. Plan je weekend niet helemaal vol en doe geen sportwedstrijden. Geef jezelf de tijd om te wennen aan je nieuwe levensstijl, zowel fysiek als mentaal.
  15. Verwen jezelf – dat helpt altijd 😉

 

Heb jij nog tips om de suikerdetox te overleven? Geef ze hieronder mee in de reacties, we kunnen altijd meer tips gebruiken 🙂