Uit mijn artikel over natuurlijk bewegen weet je dat optimaal sporten bestaat uit de combinatie van wandelen, functioneel bewegen en krachttraining.

Weerstandstraining (krachttraining) zie ik als de belangrijkste en meest effectieve manier om slanker en sterker te worden. Wanneer ik mensen help afvallen en spieren op te bouwen begin ik het vaakst met het reduceren van hun sportactiviteit tot 3 krachttrainingssessies per week. Van mannen krijg ik steevast dezelfde vraag: Is drie maal trainen per week wel genoeg? Ik leg hen dan uit wat het effect is van full body compound oefeningen en waarom rusten net zo belangrijk is als trainen.

Van vrouwen krijg ik echter een totaal andere reactie. “Hoezo moet ik gewichten heffen? Ik wil toch slanker worden en niet breed, zoals een bodybuilder?”

Argwanende blik. Gefronste wenkbrauwen. “Leg me toch liever uit hoe ik als vrouw trainen moet.”

Als ik ergens seksisme bespeur, krijg ik rillingen. Dus ik maak er maar meteen komaf mee.

De fysiologische verschillen tussen vrouwen en mannen zijn miniem en het effect van krachttraining op het lichaam is identiek. Hypertrofie (spieropbouw) zal bij vrouwen door het gebrek aan grote hoeveelheid testosteron trager zijn dan bij mannen[1], maar daar houdt het dan ook op.

Niet overtuigd?

Dit zijn de meest voorkomende mythes omtrent training voor vrouwen:

Cardio is de meest effectieve manier om lichaamsvet te verbranden

Urenlang zweten op de loopband of in de spinning zal je zeker helpen om je kledingmaat te reduceren. Maar dit is in de eerste plaats omdat je door excessieve cardiotraining een groot calorietekort doet ontstaan en je lichaam via gluconeogenese (het opnieuw vormen van glucose uit aminozuren) je spieren afbouwt om dat tekort op te vullen. De lichamelijke stress door excessieve beweging zorgt bovendien voor de excretie van vetopslag-bevorderende hormonen.  Als je dan plots weer minder gaat sporten, komt dat gewicht er ook onmiddellijk weer bij. Dit is het zogenaamde jojo-effect.

Krachttraining stimuleert een hormonenproductie die celregeneratie en vetverbranding ondersteunt.  Bovendien wordt je metabolisme opgedreven, waardoor je op de dagen waarop je niet sport, ook efficiënter lichaamsvet gaat verbranden.

Krachttraining maakt je breed en gezet

Spieropbouw is een traag proces. Vraag dat maar aan alle mannen die er ondanks hun hormonale voordeel toch niet in slagen er erg gespierd uit te zien, ook al trainen ze regelmatig.

Wanneer we onze spieren via gewichtheffen gaan trainen, worden ze in de eerste plaats sterker, niet noodzakelijk erg volumineus. Je metabolisme wordt aangewakkerd en je gaat makkelijker vet verbranden. Het eerste visuele effect van krachttraining, is dus een slanker lichaam met beter afgelijnde spieren. De brede bodybuilders look is voor vrouwen op een natuurlijke manier zeer moeilijk te verkrijgen. Het vergt jarenlange intense krachttraining en – in het geval van (bijna) alle vrouwelijke professionele bodybuilders – de consumptie van grote hoeveelheden anabole steroïden.

Je kan op specifieke plaatsen vet verbranden

Sit-ups voor buikvetreductie, trilplaten en steps om het vet op de heupen te verbranden,… het is allemaal tevergeefs. De spierstimulatie op bepaalde delen van het lichaam, zal er niet voor zorgen dat je op die plaatsen ook sneller vet verbrandt.  Genetisch gezien is ons lichaam voorzien op energieopslag als bescherming voor eventuele tijden van voedselschaarste. Energie wordt opgeslagen in de vorm van vetweefsel. Logisch dat je lijf die plekjes uitkiest waar dat vet ook het minst in de weg zit om te kunnen bewegen, met name op de heupen en de buik. Dat is bij vrouwen net zo als bij mannen. Je genetische identiteit bepaalt op dezelfde manier waar je makkelijkst vet verbrandt. Daar hebben we helaas geen enkele invloed op.

Vrouwentraining bestaat dus net als mannentraining uit natuurlijk bewegen, weerstandstraining met full body compound oefeningen en voldoende slapen en niks doen.

 

Bronnen: