Cholesterol en vetten zijn al heel lang de grote boemannen in ons dieet, maar is dat wel terecht? Vandaag bespreek ik 4 hardnekkige cholesterolmythes en leg ik je uit wat je wel en niet mag eten voor een gezond cholesterolgehalte.

1. Je moet cholesterol in het dieet beperken.

Volgens de conventionele dieetmaatregelen mag je dagelijks niet meer dan 300 mg cholesterol eten. Niet makkelijk als je graag eieren en vlees eet: 1 ei bevat al 320 mg! Maar die regel slaat dus nergens op: dagelijks maakt de lever zo’n 1000 – 1400 mg aan. Eet jij meer cholesterol, dan maakt je lichaam minder aan. Eet je minder, dan gaat je lichaam vanzelf meer aanmaken naargelang de noden.

2. Hoe lager je cholesterol, hoe beter.

Nee! Je lichaam heeft cholesterol echt nodig: het is een belangrijke bouwstof voor je celwanden. Een hoge cholesterol zelf is trouwens ook absoluut niet noodzakelijk negatief: het is gewoon een symptoom dat er iets misgaat in je lichaam. Je kan het zowat vergelijken met de brandweer: die geef je toch ook niet de schuld als ze een brand komen blussen?

3. HDL is de goede en LDL de slechte cholesterol.

OK, even voor de duidelijkheid, cholesterol is eigenlijk een vetachtige substantie die wordt vervoerd door eiwitten: HDL en LDL. LDL zijn de deeltjes die de cholesterol van je lever naar andere plaatsen in je lichaam brengen waar ze nodig zijn. HDL zijn de deeltjes die de cholesterol doen terugkeren naar je lever, ze zorgen er dus voor dat er zo weinig mogelijk cholesterol blijft hangen in je bloed. So far so good…

Maar wist je dat ook niet alle LDL-deeltjes slecht zijn? Je moet weten dat er zowel grote als kleine deeltjes zijn. De kleine deeltjes zijn betrokken in het ontstekingsproces dat de hart- en vaatziekten in gang steekt: de kans dat kleine LDL-deeltjes de wand van een ader beschadigen is drie keer zo groot dan gewone LDL-deeltjes. Je kan het zo bekijken: stel dat je met een grote strandbal naar een raam gooit, dan botst de bal gewoon terug op de grond. Gooi je met knikkers, dan breekt het glas. Zo gaat het ook met grote en kleine LDL-deeltjes.

4. Teveel vetten zijn de schuld van je hoge cholesterolgehalte

OK, ik haalde het eerder al aan, cholesterol (en dus ook de hoeveelheid vetten) in je voeding zijn niet de schuldige van je cholesterolgehalte. Wat dan wel? Wel, zoals ik in puntje 2 en 3 al aanhaalde: cholesterol helpt je lichaam bij problemen en ontstekingen, het is een soort lapmiddeltje. Als je lichaam dus kampt met méér ontstekingen, dan gaat je cholesterol stijgen.  Je wil dus problemen in je lichaam vermijden, en dat kan je doen door zo veel mogelijk ontstekingsremmende voedingsmiddelen te gaan eten (veel Omega-3, vitamines en mineralen) en weinig ontstekingsbevorderende voedingsmiddelen (veel Omega-6, geraffineerde koolhydraten en vooral toegevoegde suikers).

Heb jij last van een te hoge cholesterol? Dan kan je inderdaad kiezen voor medicijnen, maar helaas is dat slechts een lapmiddeltje: het zal nooit de oorzaak van je hoge cholesterol kunnen aanpakken. Beter is dus om je voeding aan te passen en heel wat suikers uit je dieet te schrappen!