Iedereen weet dat we om gezond te blijven, best zo weinig mogelijk zitten en zo veel mogelijk bewegen. Niets is zo gezond voor lichaam en geest dan een intense work-out. Zware gewichten heffen of een half uur sprinten in de frisse buitenlucht, zorgen voor een goede bloedsomloop en de productie van de veel geprezen hormonen dopamine en serotonine die je dat geluksgevoel geven na je training. Het is de vrijmaking van deze hormonen die ons tevens de motivatie geeft nog harder te trainen en nieuwe doelen te bereiken.

Maar te veel van het goede kan het omgekeerde effect hebben. Soms leggen we de lat iets te hoog. Je ideale strandfiguur willen bereiken tegen dat je op reis vertrekt naar Ibiza of je persoonlijke deadlift record willen breken zijn goede voornemens. Maar soms geeft ons lichaam ons signalen dat we het beter iets rustiger aan doen. Wie drie tot vier keer per week een korte work-out voltooit en steeds met een goed gevoel naar huis gaat, heeft niets te vrezen. Maar wie bijna dagelijks langgerekte intense sportsessies doorworstelt, kijkt best uit voor volgende tekens dat je sportroutine misschien te veel stress creëert

Chronische vermoeidheid

Sta je ‘s morgens op met het gevoel dat je geen energie hebt of lukt het je niet je work-out te af te werken, dan wordt je sympathisch zenuwstelsel wellicht te veel gestimuleerd. Te hard trainen in combinatie met alledaagse stress, kan resulteren in een constant verhoogd cortisolniveau en een daling van testosteron. Dit veroorzaakt een accumulatie van vermoeidheid en lusteloosheid.

Een eerste indicatie van dit probleem is herhaaldelijk geeuwen tijdens het sporten.  Het is raadzaam zo snel mogelijk minder hard of frequent te trainen en aandacht te besteden aan algemene stressreductie om te vermijden dat symptomen erger worden.

Vaak ziek

Het is normaal om af en toe een verkoudheid te hebben. Iedereen krijgt wel eens keelpijn of een koortsblaasje. Ons immuunsysteem beschermt ons zo goed als het kan maar laat soms wel eens een steekje vallen. Op zich niks om je zorgen over te maken. Vaak ligt een lichte verzwakking van je afweersysteem aan een  vitaminetekort, slaapgebrek of het gebrek aan voldoende zonlicht.

Merk je echter dat al deze elementen onder controle zijn en de ene verkoudheid toch op de andere volgt, dan ligt dat wellicht aan je trainingsroutine. Las een weekje rust in of maak je work-out lichter.

Verstoord slaappatroon

Moeilijk inslapen of vaak wakker worden doorheen de nacht zijn een indicatie dat je te veel stress hebt. Een chronische verhoging van je stresshormonen maken je rusteloos en verstoren de aanmaak van melatonine. Een diepe slaap is nodig voor een optimaal herstel en energietoevoer. Ideaal zou je moeten inslapen binnen de 10 minuten en onverstoord slapen tot ‘s ochtends.

(Slaaptips nodig? Check dit artikel)

Geen vooruitgang

Dit hebben we allemaal wel eens meegemaakt. Je bent op het goede spoor en haalt je doelen probleemloos. Je ideale gewicht kom steeds sneller in zicht en dan plots stopt het. Je botst op het veel gevreesde „weightlossplateau“ of plots komt er geen gram spiermassa meer bij, hoe hard je ook traint. Je besluit nog harder te trainen maar dan merk je dat je niet vooruit gaat maar inlevert op je voorheen behaalde resultaten.

Wanneer dit gebeurt, heb je dringend rust nodig. Gun jezelf een paar dagen trainingspauze, herevalueer je eetgewoontes (vaak eten we eerder te weinig dan te veel!) en herstart je trainingsschema met meer variatie en iets minder intensiteit.

Frequente blessures

Na een stevige training een dag of twee pijn in je spieren hebben, is normaal. De ophoping van melkzuur in het spierweefsel kan spierstijfheid en pijn veroorzaken, die heel intens kan zijn maar ook snel weer verdwijnt. Merk je echter dat je spieren of gewrichten tijdens en langdurig na het trainen pijn doen, dan kan het zijn dat je door te intens trainen weefselinflammatie hebt veroorzaakt. Sportblessures zijn ernstig te nemen. Het enige wat je kan doen, is de betroffen spier of het gewricht rust geven. Op het eerste zicht kan het erg teleurstellend zijn om een trainingspauze te moeten inlassen. Je blessure verwaarlozen kan echter leiden tot ernstige problemen die een veel langer genezingsproces nodig hebben of zelfs tot blijvende schade kunnen leiden.

„No pain, no gain“ geldt niet tot op elk niveau. Pijn verbijten en jezelf toch door je work-out forceren, zal zelden tot goede resultaten leiden.