Voor het eerst met Paleo beginnen is verre van vanzelfsprekend. Je snapt de regels wel, maar je hebt ze nog niet in je hoofd vastgepind, je twijfelt of een ingrediënt nu wel of niet Paleo is, je hebt opeens een bedrijfslunch met alleen maar sandwiches, … Je denkt: Onmogelijk om hiermee te beginnen!

Deze initiële stap is de belangrijkste reden dat veel mensen al opgeven nog voordat ze begonnen zijn. Niet getreurd, met deze tips maak je de transitie een stuk makkelijker, vermijd je onnodige slip-ups en hoef je nooit te stressen!

Hou het simpel

Een van de vaakst voorkomende klachten is dat mensen geen tijd hebben om ‘zo’n ingewikkelde maaltijden’ te maken of strenge regels te volgen.

Nochtans is Paleo heel simpel: Een maaltijd bestaat uit: groenten (veeeeeel) + vlees/eieren + goed vet + gezond zetmeel. Een steak met aardappelen en een rauwkostsalade, kip met broccoli en zoete aardappelpuree, …

Probeer in eerste instantie niet voor een ‘Paleo lasagne’ te gaan of andere moeilijke gerechten (die eigenlijk de essentie van Paleo voorbijgaan). Goed voor de rust en voor de portemonnee!

Maak een weekmenu

Niets zo frustrerend als ’s avonds na een lange dag hongerig voor de open ijskast te staan en na te denken over wat je nu gaat eten. Als er dan nog eens een huilend kind aan je t-shirt trekt en tegelijkertijd de telefoon gaat, is de verleiding heel groot om gewoon spaghetti te maken of snel frietjes te gaan halen.

Opnieuw: Bezorg jezelf geen kopzorgen en zorg dat je een weekmenu klaar hebt. Op die manier hoef je niet elke dag opnieuw na te denken en heb je automatisch alles in huis.

Met een voorgemaakt weekmenu is het ook simpeler om naar de supermarkt te gaan en niet in verleiding te komen door alle niet-Paleo dingen. Alles wat je nodig hebt, staat gewoon op je lijstje. Je zal tevens nooit opeens voor een lege ijskast staan 😉

(TIP: maak je weekmenu altijd zo dat je overschotjes hebt, op die manier zorg je dat een plots hongertje altijd opgevangen wordt of heb je meteen voor de volgende middag.)

Las een kook(zon)dag in

De hoeveelheid tijd die je kan besparen door één namiddag per week verschillende dingen te koken is enorm. De meeste mensen doen dit graag op zondag, omdat ze dan meestal nergens moeten zijn en goed voor de rest van de week kunnen voorbereiden, als ze op school of op het werk zijn.

Wat kan je zoal maken op zo’n namiddag? Zoete aardappelen uit de oven (ik maak altijd ineens een kilo!), een volledige geroosterde kip, een dozijn hardgekookte eieren, een paar porties chiapudding, gesneden groenten (en eventueel al klaargemaakt), Paleo gehaktballen, …

Op die manier is het slechts ene kwestie van dingen uit potjes nemen, ze op een bord gooien en even opwarmen. Minder afwas, geen tijdsverlies en minder risico op pizza bestellen als het laat wordt 🙂

Identificeer je eigen zwakheden

Ben jij iemand die, zodra er chocolade in de kast ligt, het meteen allemaal opeet of niet kan stoppen eraan te denken? Wees jezelf dan voor en koop het niet!

Succes begint bij zelfkennis, ga dus even zitten en schrijf op wat jouw zwakheden zijn en in welke situaties je geneigd bent om van de rails af te gaan.

Wat doe je als je gaat uit eten en je partner wil een dessert? Neem gewoon een lekkere kop thee. En wanneer je kinderen graag popcorn willen bij de film? Neem wat worteltjes of bessen.

Is er een specifiek voedselitem dat je, zodra je het eet, zin geeft om meteen de hele koelkast leeg te eten, paleo of niet-paleo?

Reflecteer goed voor jezelf in welke situaties jij het moeilijk krijgt. Dit is echt iets individueel en voor iedereen anders, nochtans kan het je paleo-ervaring maken of breken!

(Deze stap is vooral belangrijk als je begint aan een Project30).

Mik niet meteen te hoog

Doelen stellen is een integraal deel van een succesvolle paleo ervaring. Velen maken echter de fout om zo enthousiast te beginnen, dat ze meteen 100% paleo gaan eten, onder de 1500 kcal, met weinig koolhydraten en 30 min meditatie per dag en crossfit gaan doen. Na 3 dagen is je lichaam dat zó beu dat het niet verwonderlijk is dat het blokkeert en je voor je het weet met je gezicht in de zak chips zit.

Je neemt je voor om het vanaf morgen weer helemaal goed te doen, maar het verhaal herhaalt zich gewoon opnieuw, tot je beslist dat Paleo misschien niets is voor jou.

Wacht nog even! Gewoonten worden pas gekweekt door ze elke dag voor minstens een maand te herhalen. Stel daarom kleine doelen voor jezelf.

Begin je voor het eerst aan Paleo? Start dan (bijvoorbeeld) met enkel het avondeten volgens de regels te maken, dan ook het ontbijt, enzovoort. Of begin met eerst suiker te vermijden, dan gluten, dan zuivel etc.

Kleine stappen zijn veel succesvoller op de lange termijn. Pak het week per week aan en evalueer jezelf. Niemand kan meteen 100% perfect zijn

Informeer je omgeving

Succesvol zijn ligt niet altijd enkel aan jezelf.

Stel je voor dat opeens oma en opa langskomen met een versgebakken appeltaart? Of je partner stelt voor te koken en serveert Mexicaanse tortillas? Laat je omgeving weten wat je aan het doen bent en stel zelf voor om iets klaar te maken of om wat hapjes die paleo zijn mee te nemen.

De ervaring leert dat de meeste mensen heel nieuwsgierig zijn en soms zelfs mee de uitdaging aangaan!

Accepteer dat het niet altijd goed gaat

Je kan niet altijd alles 100% onder controle houden. Er kan altijd opeens iets gebeuren. Je gaat spontaan met een vriendin ergens lunchen of je hebt per ongeluk iets gekocht dat toch  niet Paleo is. Drama? Tuurlijk niet.

We hebben liever dat je eens een chili con carne eet waar rijst en kaas bij zit, er met volle teugen van geniet en het daarbij houdt, dan dat je in paniek slaat dat er geen Paleo optie beschikbaar is, het dan toch maar snel opeet en denkt “vandaag is toch verpest”, waarna je dan ook maar een chocoladetaart als dessert bestelt en thuis de halve pot Nutella leeg eet voor de TV, omdat je er “morgen terug 100% aan begint”.

Paleo is een manier van leven, geen dieet.

Zie het als een richtlijn en niet als iets dat je jezelf oplegt en waar je ofwel 100% ofwel niet voor gaat.

Eten is een erg belangrijk onderdeel van een mensenleven en het is absoluut niet de bedoeling dat we hier een gigantisch probleem van maken als dat niet nodig is.

 

 

Wat is echter de allerbelangrijkste tip om succesvol aan Paleo te beginnen? Dat is het gewoon doen!

 

Zijn er dingen die jou specifiek geholpen hebben bij de transitie naar Paleo? Waar struikelde je over? Of heb je misschien tips voor newbies? Laat het ons weten!