Je hoort het heel vaak van mensen die Paleo eten: “Eet jij strikt Paleo?” – “Nee hoor, eerder 80/20”. Maar wat wil dat dan zeggen? En hoe passen ze dat concreet toe? Zijn er voor- en nadelen om dit te doen? Je leest het hier!

Wat is 80/20 Paleo?

80/20 Paleo is een manier om Paleo in je leven toe te passen. Het kan vaak moeilijk zijn om 100% Paleo te leven als je ook vaak op restaurant gaat, bij vrienden gaat eten, … En 100% Paleo is voor de meeste mensen ook niet nodig, zeker niet als ze eenmaal op gewicht zijn. Het houdt dus in dat je 80% Paleo eet en 20% … niet Paleo.

Hoe ziet dat er concreet uit?

Elke week eten we +- 21 maaltijden. Bij 80/20 Paleo zijn dus 17 maaltijden Paleo, en 4 maaltijden niet-zo-Paleo. Niet-zo-Paleo dat varieert van een paleo dessertje tot een boterham met kaas tot een smakelijke pizza. Je kan die 4 maaltijden gaan verdelen over de week (wat ik niet zou aanbevelen, zeker niet als je gluten eet binnen deze maaltijden) of ze bijvoorbeeld concentreren in het weekend. Daar zijn ook geen vaste regels voor ofzo. Kijk eens in je agenda en bedenk hoe jij dit in jouw leven kan toepassen.

Dus: aan elke maaltijd een “klein” ingrediënt toevoegen dat niet Paleo is – dat is niet 80/20 Paleo. Elke ochtend een ontbijt eten met havermout, dat is niet 80/20 Paleo. Elke dag een dessert eten met suiker, dat is niet 80/20 Paleo, maar eerder.

Mijn advies is om thuis Paleo te gaan eten , en de 20% te reserveren voor situaties waar je minder controle over hebt: bij vrienden of familie thuis, een dessertbuffet of een etentje van het werk bijvoorbeeld. Eet je thuis gezond, dan hoef je je in deze situaties minder zorgen te maken of het allemaal wel volgens de regels is.

Welke varianten op 80/20 Paleo zijn er?

Er zijn eigenlijk net zoveel methodes om 80/20 in te voeren als er mensen zijn. Het hangt vooral af van je persoonlijke situatie. Ben je bijvoorbeeld gezond en op gewicht, dan kan je prima 80% Paleo eten (incl af en toe een Paleo dessertje) en 20% pizza, pasta, brood, kaas, … Dit is hoe de meeste mensen het doen.

Wil je nog veel afvallen dan, dan kies je misschien eerder voor 90% misschien heel strikt volgens de regels van Project30, en ziet 10% er voor jou uit dat je in het weekend geniet van een glaasje wijn, een bijgerecht op basis van risotto of boekweit of een Paleo Proof dessertje. En wanneer je dan op restaurant gaat, dan maak je je geen zorgen over een occasioneel beetje room in je soep of wat croutons op je salade – maar je probeert wel nog steeds de gezondere opties te kiezen.

Ben je daarentegen zwaar gluten- en lactoseintolerant dan bestaat die 20% voor jou misschien eerder uit glutenvrije koekjes, een verwenontbijt met havermout, …

Kamp je met een auto-immuunziekte, dan blijf je best 100% Paleo eten, maar dan kan 80/20 voor jou ook van toepassing zijn. Dan blijf je wel strikt Paleo eten, maar gebruik je die 20% voor echte Paleo verwennerijtjes. Komt dat in de praktijk eerder neer op 90/10 Paleo – dan is dat uiteraard ook prima. En als het uitzonderlijk een keertje 70/30 wordt, dan is dat wellicht ook niet zo’n probleem.

Wat is het voordeel?

Het voordeel is denk ik vrij duidelijk: je kan op restaurant of bij vrienden op bezoek gaan zonder enige zorgen of wat ze serveren wel Paleo-proof is, zolang je je de rest van de week maar Paleo hebt gegeten. Een groot gemak!

Wat zijn de moeilijkheden?

Er zijn een aantal struikelblokken om deze techniek succesvol toe te passen.

Ten eerste, je moet goed naar je lichaam kunnen luisteren, zodat je echt je grenzen leert kennen. De meeste mensen moeten daarvoor eerst een tijdje strikt Paleo eten om dit te kunnen leren. Meteen beginnen met 80/20 Paleo leidt vaak tot overdrijven: mensen vervallen in 60/40 Paleo en uiteindelijk eerder 20/80 Paleo. En dan gaan ze jojo-en natuurlijk. Of anderszijds: sommige mensen kennen hun eigen intoleranties nog niet zo goed. Als ze dan in die 20% dingen gaan eten die ze niet zo goed verdragen, dan gaan ze zich nooit zo goed voelen als Paleo blogs (ook deze) steeds maar weer beloven.

Ten tweede, als je glutenintolerant bent (bijvoorbeeld), dan is 80/20 geen excuus om je te laten gaan in pizza. Als je langdurig Paleo eet, en je darmen worden opnieuw veel sterker, dan zou het kunnen dat je op termijn minder last hebt als je een keertje wel gluten eet. Maar ga daar niet te snel, te vaak mee experimenteren – je verhindert het genezingsproces en dan moet je niet meer dan 20% van de beloofde resultaten verwachten!

Ten derde, voor wie wil afvallen, kan 80/20 Paleo het proces vertragen. Dat hoeft niet per sé slecht te zijn, langzaam afvallen leidt vaak tot meer permanente resultaten. Maar dit leidt vaak tot teleurstelling, omdat het vertraagde gewichtsverlies onverwachts is. Hou daar dus rekening mee!

En dan als laatste, 80/20 Paleo werkt niet voor wie nog steeds suikerverslaafd is. Dan wordt het echt super moeilijk om je te houden aan die 20% en niet te gaan overdrijven. Als je suikerverslaafd bent, blijf dan voorlopig gewoon weg van 80/20 en hou je aan de Paleo principes tot je jezelf beter kan beheersen rondom suikers en chocolade. Geloof me, je wordt niet gelukkiger als je maar een béétje suiker mag eten – terwijl je hersenen schreeuwen om meer. Integendeel.

Is 80/20 Paleo iets voor jou?

Ja, als …

  • je geen suikerverslaving meer hebt
  • je goed weet welke jouw intoleranties zijn (die je dus best ook in de 20% vermijdt)
  • je niet meer hoeft af te vallen, of je het ok vindt dat het afvallen wellicht zal vertragen

 

Eet jij 80/20 Paleo? En hoe pas je dat dan precies toe? Wat zijn jouw regels? Vertel het ons in de reacties!