Gewichtsverlies is slechts zelden lineair. Als het te lang op een bepaald punt blijft staan, raken we ontmoedigd en haken we vaak af. Het is echter op dit moment dat je het verschil kan maken! Er zijn veel redenen dat je gewicht niet vermindert en evenveel oplossingen of tips om het weer in gang te krijgen. Met deze tips kom je gegarandeerd een stap verder!

1. Stop met paleo baksels

Ja, ze zijn technisch gezien Paleo. Maar een kop honing is nog steeds gelijk aan een kop suiker, en amandelmeel is heel calorierijk. Ze zullen je lichaam absoluut minder schade doen dan een dessertje vol met gluten, beschadigde vetten en geraffineerde suikers, maar het blijft een bommetje dat niet voor dagelijkse consumptie bedoeld is.

2. Probeer eens ‘intermittent fasting’

Door regelmatig een maaltijd (meestal: het ontbijt) over te slaan of een Bulletproof koffie te drinken, blijft je lichaam langer in de ‘fat-burning’ modus. Je insuline piekt niet, waardoor je cellen geen glucose maar dus vet als energie moeten gaan gebruiken (die van je cellen komt). Lees hier meer over de ins en outs van intermitterend vasten.

3. Ga vroeger naar bed

Studies tonen aan dat wie niet voldoende slaapt, hogere cortisolwaarden heeft die je bloedsuiker ook omhoogduwen. Mensen met een slaaptekort hebben meer drang naar zoete, suikerige dingen en overeten zich tov anderen die wel genoeg geslapen hebben. Daarenboven, een goede nachtrust maakt gezonde keuzes maken ook veel makkelijker!

4. Sta meer recht

Het is niet alleen goed voor je houding en je concentratievermogen, maar rechtstaan aan je computer (dankzij een standing desk) of tijdens een vergadering, doet je lichaam ook meer verbranden dan zitten. Als je zit heb je ook meer de neiging om te gaan hangen en wordt je langzaam, lui en bijgevolg ook nog eens meer aangetrokken tot koekjes en snacks. Investeer in een stabureau, snij je groenten al staand en maak er een gewoonte van om af en toe eens wat te wandelen. Wil je een bonus? Doe het dan op blote voeten. Je voelt je veel meer verbonden met de grond onder je en bent frisser doorheen de dag!

5. Breng variatie in je sportregime

We zijn niet gemaakt om elke dag hetzelfde te doen. De mens is heel flexibel en kan een heel scala aan sporten en wordt snel gewend aan de activiteit die we doen. Als je vaak yoga doet, probeer dan eens een dansles. Ga fietsen in plaats van lopen, doe een andere krachtroutine etc. Verras je lichaam en je zal zien dat het opeens andere spieren gaat gebruiken en bijgevolg weer gewichtsverlies op gang brengt.

6. Verminder je koolhydraten

Een dieet laag in koolhydraten versnelt gewichtsverlies aanzienlijk. Je zit sneller en langer vol, hebt na verloop van tijd helemaal geen cravings meer naar zoetigheid en kan zonder problemen een maaltijd overslaan. Je lichaam wordt zo geprogrammeerd om vet te gebruiken ipv suiker, en je vetcellen zijn natuurlijk de ideale bron hiervan. Zelf ben ik een zeer grote fan van keto paleo, omdat ik merk dat mijn brein er ook sneller door werkt 😉

7. Geef het tijd

Zoals gezegd, gewichtsverlies is niet lineair. Je lichaam is niet enkel van vet aan het afraken, het transformeert ook. Als je bent beginnen sporten, gaat het tegelijk spieren kweken. Je bent aan het detoxen van alle toxines die door jaren van slecht eten zich hebben opgebouwd en je lichaam is druk bezig met te wennen aan een nieuwe levensstijl.

Vertrouw je lichaam, laat het zichzelf reguleren en al de rest komt vanzelf wel. Daarbovenop worden vetcellen, voordat ze helemaal vernield worden, ook opgevuld met water voor het geval dat ze weer opgevuld kunnen worden (ja, je lichaam is zeer efficiënt!).

8. Onderzoek onderliggende gezondheidsproblemen

Het ‘calories in = calories out’ dogma is allang niet meer van deze tijd. Je lichaam gaat vetreserves aankaarten wanneer het voelt dat het ze niet nodig heeft en wanneer het voldoende nutriënten heeft om optimaal te functioneren. Heb je echter een hormonaal probleem, een dysbiose in je darm of chronische (auto-immuun)ziekte, kan het zijn dat je lichaam heel krampachtig vasthoudt aan je vetreserves. Ga zeker eens naar je huisarts voor een goede check-up, en kijk of er ziekte-specifieke tips zijn die je lichaam helpen in het genezingsproces.

9. Hou een spiegel voor je neus

We kunnen nog zo ons best doen en allemaal redenen vinden dat het fout gegaan is, soms zijn we zelf de oorzaak van de stagnatie. Eet jij heel de week door flink Paleo, maar laat je je gaan in het weekend ‘omdat het dan niet telt’ ? Of beloon je jezelf ’s avonds met een pot ijs voor de tv? Wees dan kritisch voor jezelf, je weet dat je jezelf aan het saboteren bent.

Deze tips helpen je gegarandeerd verder! Zijn er nog dingen waar jij aan denkt die jou geholpen hebben?