OK, daar kan ik heel kort op antwoorden: ja, maar overdrijf er toch maar niet mee. Je hoort me al komen, zo simpel is het niet. Vooral niet als je wil afvallen of kampt met insulineresistentie. En voor wie gevoelig is voor nachtschades zijn aardappelen natuurlijk helemaal uit den boze.

Zo, dat was het bondige antwoord. Lees verder als je graag wat meer wil weten over de voor- en nadelen van aardappelen, en beslis dan zelf in hoeverre je ze wil toelaten in jouw dieet.

Zijn aardappels paleo?

Ja en nee. Oermensen hebben altijd al knollen gegeten, daarover bestaat geen twijfel. Maar aardappelen zoals wij ze kennen, die werden pas tijdens de kolonisatie van Zuid-Amerika naar Europa geïmporteerd. Omdat het heel gemakkelijk te verbouwen is, was het natuurlijk een welkom voedingsmiddel dat al snel zorgde voor een explosie in de bevolkingsgroei. Maar er zijn dus wel altijd al gelijkaardige planten geweest die onze voorouders konden voorzien van koolhydraten en vezels en ook vitaminen en mineralen.

Maar genoeg over onze voorouders, het belangrijkste is hoe JOUW lichaam reageert op aardappelen. Daarom even een overzichtje met de belangrijkste pro en contra:

Pro: Aardappelen bevatten resistent zetmeel

Wanneer je aardappelen kookt en laat afkoelen, dan gaat er zich RS3 vormen, een soort van resistent zetmeel, dat een belangrijke voedingsbron is voor je darmflora. Meer hierover kan je lezen in deze blogpost.

Pro: Aardappelen bevatten redelijk wat vitamines en mineralen

Het is lang gezegd geweest dat aardappelen minder vitamines en mineralen bevatten dan andere zetmeelrijke planten, en daarom “lege” koolhydraten waren die je alleen maar doen verdikken. Dat klopt echter niet. Bekijk maar eens de volgende grafiek:

aardappelen-vitamines

Aardappelen zijn heel vergelijkbaar met zoete aardappelen wat vitamines betreft (behalve dan vitamine A dat niet op deze grafiek staat, daar verliest de gewone aardappel sterk).

aardappelen-mineralen

Hetzelfde geldt voor mineralen. Ook hier moeten aardappelen zeker niet onderdoen voor zoete aardappelen!

Contra: Aardappelen bevatten veel koolhydraten

OK, dit is een heel belangrijk punt, zeker als je kampt met overgewicht en een slechte bloedsuiker. Aardappelen bevatten vrij veel koolhydraten (ongeveer 20%), en ze hebben ook een vrij hoge glycemische lading: de suikers uit aardappelen worden snel in je bloed opgenomen. Als je dus sowieso al een slechte bloedsuiker hebt, kan dit zorgen voor enorme suikerpieken en zorgen aardappelen ervoor dat je sneller aankomt. Niet goed dus.

Maar. Zoals ik eerder al besprak in mijn artikel over koolhydraten, je hebt koolhydraten echt nodig. Het is natuurlijk aan jou om te beslissen in welke vorm je ze liefste verorbert, maar aardappelen zijn best een goede keuze als je niet (heel) koolhydraatarm hoeft te eten.

Contra: Aardappelen zijn nachtschade planten

Hier kunnen we niet rond natuurlijk, aardappelen behoren tot de nachtschade familie, en als je hiervoor intolerant bent, dan kan je aardappelen maar beter vermijden als je geen lekkende darm wil krijgen!

De meeste mensen hebben echter geen problemen met nachtschade planten, dus let gewoon even goed op als je aardappelen (en tomaten en paprika’s etc.) eet: als je hier geen last van hebt, maak je dan geen zorgen en eet met smaak verder!

Contra: Aardappelen zijn vaak junkfood

Wees even eerlijk: als je in het verleden aardappelen at: hoe vaak waren ze gewoon gekookt of gebakken? En hoe vaak at je puree, frieten of chips? Juist ja. Aardappelen worden vaak gegeten als junkfood, en dat is wat ze zo ongezond maakt. Dat is natuurlijk niet de schuld van de aardappel, en ook geen reden om ze te bannen. Maar denk er wel even over na wanneer je aardappelen op tafel zet, en bereid ze op een natuurlijke manier en serveer er altijd een grote portie groenten naast. Zolang de aardappelen de andere voedingsmiddelen niet van je bord verdringen, hoeft er geen probleem te zijn.

Goed, nu we de pro en contra op een rijtje gezet hebben, is het tijd voor de conclusies!

Vermijd aardappelen als je …

  • veel wil afvallen en koolhydraatarm wil eten
  • kampt met een slechte bloedsuiker en insulineresistent bent
  • weinig beweegt (dan hoef je die suikervoorraden in je spieren niet opnieuw aan te vullen)
  • intolerant bent voor nachtschade planten

Eet aardappelen met smaak en zonder vrees als je…

  • reeds een gezond gewicht hebt
  • vaak sport (dan moet je sowieso meer koolhydraten eten)
  • geen problemen hebt met nachtschades

Conclusie: moet je nu aardappelen eten of niet?

Het antwoord laat ik aan jou over. Er zijn voor en nadelen, en elk persoon reageert weer anders. Maar het hoeft geen zwart-wit verhaal te zijn. Zelfs als je wil afvallen en je bent gevoelig voor koolhydraten, kan je af en toe aardappelen eten, ik zou er alleen geen dagelijkse kost van maken. Zoals gezegd in de blogpost over koolhydraten dus: experimenteer en luister naar je lichaam!