Je hoort het weleens van anderen: “Afvallen, da’s puur een kwestie van wilskracht. En dikke mensen, die hebben dus geen wilskracht. Die kunnen niks volhouden.” Bullshit! Was het maar zo makkelijk, dan zou niemand ooit dik worden toch?

Wilskracht is inderdaad superbelangrijk als je wil afvallen, maar het is niet zo dat sommige mensen het hebben en anderen niet. Wilskracht, dat kan je eigenlijk vergelijken met een heroplaadbare batterij. Het is dus een kwestie van leren hoe je je wilskracht moet besteden, en hoe je die weer kan opladen. Als je je wilskracht gebruikt bij een taak, dan is er minder kracht aanwezig voor een volgende, tenzij je tussendoor gaat bijtanken.

Ten eerste is het belangrijk dat je niet te veel probeert te veranderen. 3 keer per week gaan sporten, vroeger gaan slapen en vroeger opstaan én gezonder leren eten tegelijk? Phew, da’s wel veel gevraagd! Zeker als je dan ook nog eens kinderen hebt, of een drukke job, of allebei.

Dus als je je dieet wil volhouden, dan is het dus belangrijk dat je rekening houdt met je beperkte portie wilskracht. Je moet er dus voor zorgen dat je eigenlijk zo weinig mogelijk weerstand moet bieden aan ongezonde opties.

Ten tweede moet je er ook rekening mee houden dat je wilskracht ook negatief beïnvloed wordt door stress, een slechte nachtrust en ongezonde voeding. Door niet goed genoeg voor jezelf te zorgen, maak je het jezelf dus moeilijker om af te vallen.

Maar hoe kan je je wilskracht zo nuttig mogelijk gebruiken? Enkele tips:

  • Maak telkens een weekmenu. Zo hoef je hier tijdens de week niet meer aan te denken en kan je minder verleid worden door een portie macaroni met kaassaus.
  • Bereid ’s avonds al je ontbijt voor. Als je ’s morgens thuis kan ontbijten, of je ontbijt meenemen naar ’t werk, dan is het veel makkelijker om die verleidingen bij de bakker onderweg of de Panos in het station te negeren.
  • Neem je lunch en wat gezonde snacks mee naar ’t werk. Heb je honger, dan kan je daar naar grijpen in plaats van de pot m&m’s of langs te gaan bij de broodjesbar in de kantine.
  • Eet als je honger hebt (waar heb je die gezonde snacks ook al weer gestopt?). Wilskracht kan alleen op volle toeren draaien als de tank vol is.

Hoe meer je je wilskracht spaart, hoe makkelijker het is om verleidingen te weerstaan als ze je toch verrassen. Is je wilskracht echter al opgebruikt toen je met grote honger de bakker voorbijliep die ochtend? Tsja, dan gooi je je goeie voornemens al snel overboord. Rek je wilskracht dus niet meer uit dan nodig is.

En nog een kleine geruststelling: je hoeft niet voor eeuwig te rekenen op je wilskracht. Zodra gezonder leven een gewoonte is geworden (gemiddeld na ongeveer 66 dagen) heb je die wilskracht eigenlijk niet meer nodig en wordt het afvallen zelfs makkelijker. Dan kan je je portie wilskracht weer gebruiken voor een volgende uitdaging! Goed nieuws, toch?