In mijn gastblog op Vitaya deze week schreef ik over avocado’s, mijn favoriete superfood. Nuja, niet dat ik echt geloof in superfoods: gewoon gezond eten is het beste dat je kan doen voor je lichaam, maar avocado’s zijn natuurlijk supergezond én megalekker. Gerrit is er zowat verslaafd aan. Ze verdienen dus weleens hun eigen blogpost, vind je ook niet?

Wist je dat avocado’s eigenlijk geen groente zijn maar subtropische vruchten? Ze behoren net als de tomaten tot de bessengroep. De avocado komt oorspronkelijk uit Midden-Amerika en de wilde variant is amper zo groot als een half kippenei.

Een avocado bevat zo’n 15-30% gezonde vetten en bevat meer antioxidanten dan een portie druiven, rode paprika of rodekool. Ze zijn ook een goede bron van vitamine E, foliumzuur, kalium en magnesium. Dankzij alle vitamines en mineralen heeft een avocado een ontstekingsremmende functie, super dus voor je darmen!

Ze bevatten ook nog eens een grote hoeveelheid vezels, ondanks de zachte en romige structuur van het vruchtvlees. Hoe kan dat? Wel, het gaat om fermenteerbare vezels, deze hebben een geleiachtige structuur. De helft van een middelgrote avocado bevat al 6 gram vezels, meer dan een kom havermout!

Zin gekregen in een avocado? Kies dan voor de hass-avocado, de grote zwarte soort met een bobbelige schil die je in de meeste supermarkten kan vinden. Deze bevatten twee- tot viermaal meer antioxidanten dan andere rassen.

Maar de belangrijkste vraag: hoe herken je een rijpe avocado? Wel een avocado is rijp om te eten als hij aan de bovenkant zacht aanvoelt en in het midden een beetje meegeeft. De vrucht voelt dan zwaar aan en de pit zit stevig in het vlees. Als het midden van de avocado even zacht is als de  bovenkant, dan is hij over zijn hoogtepunt heen.

Heb je onrijpe avocado’s gekocht? Doe ze dan in een papieren zak samen met een banaan, na maximum 2 tot 3 dagen zijn ze rijp om te eten.

Geen idee wat je met een avocado kan doen? Dit zijn enkele ideetjes:

  • Snij een avocado in twee, haal de pit eruit en vul het gat met garnaaltjes. Een heerlijke snack!
  • Avocado’s zijn heerlijk in elke salade. Het vet zorgt er bovendien voor dat bepaalde vitamines beter worden opgenomen in je lichaam!
  • Guacamole! Vooral lekker tussen 2 sneetjes krokant gebakken spek of scampi’s.
  • Maak gezonde kipfajita’s met een groot blad sla dat je als wrap gebruikt.
  • Maak een groene smoothie met avocado’s, spinazie, munt, peterselie en appel.

Smakelijk!