Na een leven lang punten tellen, calorieën tellen, koolhydraten tellen en weet ik veel wat nog meer is het soms moeilijk te geloven: bij Paleo tellen we helemaal NIKS!

Daarnet nog hadden we iemand nieuw in de Paleo België Facebookgroep die graag wou weten hoeveel proteïnen, koolhydraten en vetten elke maaltijd bevatte. Ik was zelf niet online maar enkele anderen gaven goede antwoorden waarom we bij Paleo niet tellen: omdat ons lichaam simpelweg niet zo eenvoudig in elkaar zit. We zijn allemaal anders, en zelfs al waren we hetzelfde: ons leven ziet er anders uit. Jij beweegt meer als ik, maar ik heb misschien minder stress. ALLES heeft invloed op wat ons lichaam nodig heeft.

En los daarvan… we tellen vaak ook verkeerd. Omdat we onder- of overschatten wat we eten. Omdat voedingslabels vaak grove fouten bevatten. Omdat we vergeten hoeveel we gegeten hebben.

Tellen is niet alleen ontbetrouwbaar, het is ook gewoon nutteloos dus. Dat vond die vrouw dus niet leuk om te horen en ze is prompt terug uit de groep gestapt. Ik hoop dat ze intussen op een andere plek wel haar gading gevonden heeft 🙂

Maar… ik kan me voorstellen dat je als Paleo beginneling zonder al dat tellen wel een beetje verloren loopt: hoe moet het dan WEL? Hoe stel je een gezonde maaltijd samen?

DAT leg ik je dus vandaag graag uit, en je zal zien, het is werkelijk heel erg simpel.

Zo werkt het

Stap 1: Vul minstens de helft van je bord met groenten. Rauwkost of gegaard, dat mag jij kiezen.

Stap 2: Leg er nu een portie proteïne bij (vlees, vis of eieren dus). Voor een vrouw is 1 portie gemiddeld 1 handpalm, voor een man 2.

Stap 3: Vul aan met 1-3 eetlepels vet. Dat kan bakvet zijn, of dressing. Of beide natuurlijk!

Stap 4: Dit is het moeilijkste gedeelte, nu ga je aanvullen met een portie zetmeelrijke groenten. Hoeveel kan ik je moeilijk zeggen omdat dit enorm verschilt van persoon tot persoon. Een goede hoeveelheid om mee te starten is bv de grootte van een computermuis. Hier een handig artikel daarover.

Stap 5: Probeer dit een paar weken en kijk hoe je je voelt. Experimenteer een beetje met de hoeveelheden. Kijk hoe dat voelt en pas je beslissingen daaraan aan.

ZO, dat was het.

Nu de vaak gestelde vragen…

1) Geldt dit ook voor het ontbijt?

In principe wel ja… maar ik snap dat dat, zéker voor beginnende Paleo’ers soms nogal overweldigend is. Kijk, als jij bij het ontbijt nog niet zo’n maaltijd naar binnenkrijgt, dan is dat geen ramp. Zorg dat je bij de andere maaltijden zeker wel genoeg groenten eet, en dat je ontbijt niet enkel uit koolhydraten bestaat. Die proteïnen en vetten heb je echt nodig voor de verzadiging. Hier vind je receptinspiratie voor meer traditionele ontbijtgerechten.

2) Geldt dit ook voor tussendoortjes?

Ja en nee. Idealiter heb je na een tijdje Paleo eten geen tussendoortjes meer nodig, omdat de 3 hoofdmaaltijden je lichaam beter verzadigen dan vroeger. In het begin zijn restjes van een maaltijd een ideale snack, maar ook niet altijd erg praktisch. Mijn regel voor klanten is dat ik hen niet laat snacken op enkel koolhydraten (bv fruit), ze moeten altijd minstens 1 bron van vet of proteïne gebruiken, eventueel met vetten erbij, om het een verzadigende snack te maken. Als ze een keertje willen snoepen dan mag dat natuurlijk wel, maar dan niet onder het mom van een gezond tussendoortje 😉

3) Ja, maar ik heb zin in … en dat voldoet niet aan deze regels

Maakt niet uit joh. Je moet niet altijd perfect zijn. Als je meestal een goede maaltijd samenstelt (en daar moet je natuurlijk wel eerlijk in zijn met jezelf) dan is het niet zo erg als je eens een uitzondering maakt. Luister naar je lijf en wees eerlijk met jezelf, dan zie je vanzelf of je goed bezig bent.

4) WAT?! Ik mag koolhydraten eten?! Ik dacht dat Paleo koolhydraatarm was?!

Nope. Niet noodzakelijk. Het kan wel hé, maar het hoeft niet per sé. Daarover lees je hier dus meer. 

5) Mag ik dan echt niet meer, nooit meer tellen?

Ik zou je aanbevelen van niet. Tellen maakt het gewoon veel moeilijker om te leren luisteren naar je lichaam, en dat is een cruciaal onderdeel van Paleo eten en leven! Ik kan natuurlijk niet controleren wat jij doet, en ik zal ook niet boos worden als je blijft tellen, beloofd.

Tenslotte, ik heb een bééétje overdreven in mijn inleiding (sorry). Soms kan tellen best wel nuttig zijn.

Er zijn mensen die Paleo beginnen eten en onbewust vééél te weinig eten, en dan snel gaan afvallen terwijl dat niet de bedoeling is. Of net het omgekeerde. Dan kan het nuttig zijn om eens een paar dagen te tellen als bewustwording van wat je werkelijk eet.

Of stel dat je wil uitproberen of koolhydraatarm Paleo iets voor jou is, maar je eet eigenlijk best veel fruit en bereikt niet de resultaten die je had verwacht. Ook daar kan je tellen weleens gebruiken als bewustwordingsstrategie.

Maar op lange termijn zou ik het dus zeker afraden, het doet meestal meer kwaad dan goed.

 

Nog vragen? Ik hoor het graag en help je met plezier op weg!