Ruim een jaar geleden schreef ik het al: mensen moeten niet minder, maar net méér vetten eten. We moeten af van die vetfobie. Tegelijkertijd wou ik ook waarschuwen tegen het eten van ongezonde vetten. Ik behandelde in die blogpost alle theorie die je moet weten, maar ging niet echt in op de vraag “Welke vetten zijn er nu goed voor ons, en welke niet?” Ik was van plan om meteen een deel twee te schrijven, maar eum… dat heeft dus wat langer geduurd. Oeps!

Maar dus vandaag op de blog: een praktische handleiding voor Paleo-proof vetten.

Er is eigenlijk een hele makkelijke regel: bij Paleo vermijden we alle oliën die enkel op industriële wijze kunnen verkregen worden. We kiezen voor hele natuurlijke vetten, zowel van dierlijke als plantaardige bronnen.

Goede vetten

geklaarde boter of ghee, boter, reuzel, rundsvet, kokosolie, palmolie, olijfolie, walnotenolie, macadamia olie, avocado olie, …

Dierlijke vetten en kokosolie zijn heel geschikt voor bakken en koken op hoge temperaturen. En ook goed om weten: je kan kokosolie ook ontgeurd kopen, zodat je niet in elk gerecht die typische kokossmaak hebt 😉 Persoonlijk bak ik bijna alles in mijn zelfgemaakte ghee, ik vind de smaak ongelofelijk lekker, vooral bij pure ingrediënten (bij gerechten met veel saus maakt het niet zoveel uit). Andere mensen houden meer van kokosolie of reuzel. Dat is ook prima, kook vooral met datgeen dat jij lekker vindt! Ik vind kokosolie heel leuk bij wokgerechten en mijn vader bakt er ook graag frietjes in!

Olijfolie en palmolie kan je prima gebruiken om te bakken, maar dan op een middelmatig vuurtje niet op hoge temperaturen.

De andere vetten gaan oxideren zodra je ze opwarmt en kan je beter enkel gebruiken als dressing en dergelijke.

Wat zijn de criteria voor gezonde vetten?

  • Vetten met meer verzadigde vetzuren (deze zijn stabieler, ook op hogere temperaturen)
  • Vetten van dierlijke bronnen die grasgevoerd en / of biologisch zijn
  • Vetten van plantaardige bronnen die biologisch, duurzaam en minimaal bewerkt zijn

Ongezonde vetten

margarine, minarine, zonnebloemolie, soja olie, maisolie, koolzaadolie, lijnzaadolie, … en andere oliën uit zaden.

Deze vetten kan je beter vermijden omwillen van de volgende redenen:

  • Ze bevatten heel erg veel Omega-6 waardoor je Omega-3/Omega-6 balans nog meer verstoord raakt
  • Vaak oxideren ze al bij de productie, maar zelfs als dat niet het geval is dan oxideren ze zodra je ermee gaat koken/bakken
  • Ze bevatten amper natuurlijke voedingsstoffen (vitamines en mineralen)

 

Het goede nieuws? De vetten waarmee je bakt en kookt aanpassen kan een énorme invloed hebben op je gezondheid, terwijl het je verder eigenlijk helemaal geen moeite kost, het is een heel erg makkelijke aanpassing. Een goede manier om meer richting Paleo te gaan eten dus.

Lees zeker ook de volgende artikelen over vetten: