Ben je regelmatig geconstipeerd en wil je daar iets aan doen? Probeer dan zeker eens de tips in dit artikel. Niet alle tips werken voor iedereen, en je hebt wellicht meer dan een nodig om terug een vlotte stoelgang te krijgen: experimenteren is dus de boodschap!

  • Eet meer gezonde vetten, zowel van dieren als van planten. Daarbij denk ik natuurlijk aan avocado’s, kokosolie, vette vis, … maar ook spek 😉 Vetten zijn noodzakelijk om onze lever te helpen gal aan te maken om de gifstoffen te elimineren in onze darmen.
  • Geef jezelf voldoende tijd in de badkamer, stresseer niet en neem er een boekje bij.
  • Beweeg! Sporten en zelfs gewoon wandelen helpt je lichaam om de dingen van binnen ook wat vlotter te doen bewegen.
  • Overweeg magnesium en vitamine C supplementen.
  • Drink meer water! Je stoelgang bestaat voor een groot deel uit water, maar als je niet genoeg drinkt, dan houdt je lichaam alle vocht vast en wordt je stoelgang natuurlijk een stuk stroever
  • Zorg voor een goede vorm: hoe hoger je knieën zitten hoe beter! Een squatty potty kan helpen, maar probeer desnoods even met gewoon een doos onder je voeten. Je zal zien, het helpt! Hoe komt dat? Heel simpel, omdat je houding verandert, verandert ook de vorm van je endeldarm, waardoor alles er net ietsje vlotter uitkomt.
  • Versterk je darmflora met pre- en probiotica. Zo kan je supplementen nemen, gefermenteerde voeding eten (kimchi!) of ook gefermenteerde drank zoals kombucha.
  • Resistent zetmeel voedt ook je darmflora. Je kan het onder andere vinden in gekookte en afgekoelde aardappelen en rijst, maar er zijn ook supplementen mogelijk.
  • Gebruik meer zout. Niet van toepassing natuurlijk als je veel voeding uit een pakje eet, maar als je vooral pure ingrediënten eet, dan kan je best een zouttekort oplopen en zo je stoelgang bemoeilijken. Kies niet voor gewoon tafelzout, maar beter voor Keltisch zeezout of roze Himalayazout waar ook extra mineralen inzitten.