Wist je dat je darmen méér bacteriën bevatten dan je lichaam cellen heeft? Echt waar. In onze darmen alleen kan je meer dan 100 triljoen bacteriën vinden, die je kan onderverdelen in meer dan 1000 soorten. Wélke bacteriën dat zijn, bepaalt hoe gezond jij bent. Je kan dus maar beter voor de goede bacteriën zorgen zodat ze zich thuis voelen en ook voor jou kunnen zorgen.

De bacteriën in onze darmen hebben enkele zeer belangrijke functies: Ze helpen bij het beheersen van je gewicht, het absorberen van vitaminen, ze breken foute verbindingen af die kanker zouden kunnen veroorzaken, ze breken ingrediënten af tot kleine stukjes die je lichaam kan verteren, ze beschermen de grenzen van je darmen, enzovoort.

Zie je al wat er allemaal fout kan gaan als jouw lichaam geen leuke thuis is voor deze bacteriën? Als de goede bacteriën niet de juiste voeding krijgen, sterven ze af en is er ruimte voor andere bacteriën die nefaste effecten kunnen hebben op je gezondheid. Dat wil je dus liever niet… Maar hoe zorg je ervoor dat de goede bacteriën kunnen overleven in jouw darmen?

Dit zijn enkele tips:

  • Beperk de hoeveelheid industriële koolhydraten in je dieet en kies voor natuurlijke bronnen zoals aardappelen, pompoen, pastinaak, fruit, …
  • Hou je stress onder controle.
  • Neem geen medicatie als dit niet absoluut nodig is.
  • Zorg voor een goede nachtrust.
  • Beweeg de hele dag door regelmatig.
  • Zoek uit of je voedselintoleranties hebt.
  • Drink zelfgemaakte bouillon of verwerk het regelmatig in je maaltijden.
  • Kies voor gefermenteerde groenten.