We horen vaak van klanten dat het paleo eten hen op zich wel goed vergaat, maar dat ze verveeld raken. “Er is niet genoeg variëteit! Ik mis brood of pizza of kaas of wijn of …. Ik wil weer kunnen genieten van eten.”

Maar wie zei ooit dat je niet kan genieten door Paleo te eten?

Alles kan zo saai als ‘kipfilet met gestoomde broccoli’ zijn, maar een beetje creativiteit kan je bij Paleo écht heel ver brengen.

Het grootste probleem dat we zien is de dieet-mentaliteit. Restrictie, minder, simpeler en vooral minder lekker. Een lekker diner heeft de associatie met ‘ongezond’. Maar genieten van wat je eet is zó belangrijk en heeft een gigantische impact op je stemming doorheen de dag en hoeveel zin je hebt in tussendoortjes of in alles ‘wat niet mag’.

Op die manier mislukken diëten natuurlijk heel vaak. Volg onze tips om je paleo bord helemaal op te fleuren en weer volop te genieten van echt, natuurlijk en gezond voedsel.

1. Stop met wegen, afmeten en vergelijken

Ik meen het, ik (Andrea) heb jarenlang calorieën geteld, met lepeltjes en weegschalen alles liggen afmeten en het in MyFitnessPal gezet. Bijna een jaar geleden, heb ik daar na 7 (!) jaar een definitief punt achter gezet.

Apps gedeletet, de weegschaal weggegooid en in stappen niet meer zo obsessief bezig geweest met ‘hoe vol’ mijn bord was of gokken wat erin zat, of toch wat minder boter gebruikt omdat het dan wat minder kcal zou bevatten, …

En ik kan je 1 ding zeggen: WAT EEN VRIJHEID.

Ik ga terug af op smaak, textuur en kwaliteit. Ik eet zoveel ik wil, kijk niet of ik meer/minder eet dan de persoon naast mij en ik geniet er met volle teugen van. Mijn aandacht is weer bij het eten, niet de biochemische samenstelling ervan en of ik er ‘al of niet’ dik van zou worden.

Hierdoor ben ik minder bang om meer ingrediënten te gebruiken en gewoon op gevoel af te gaan. En het allerbeste? Hierdoor ben ik uiteindelijk 2 kilo kwijtgeraakt.

Probeer het eens los te laten 😉

2. Realiseer dat je met een ‘cheat day’ alleen maar jezelf bedriegt

Dit is waarschijnlijk het belangrijkste punt dat ik wil meegeven met dit artikel.

Ik zie het té vaak dat mensen denken ‘wat je eet in het weekend telt niet’ of ‘maar als ik heel de week braaf ben geweest, mag ik in het weekend eten wat ik wil.’

Begrijp me niet verkeerd, het is helemaal niet erg om af en toe iets te eten dat niet strikt Paleo is, je moet het ook leefbaar houden, maar de ervaring leert dat als je van tevoren al weet of plant dat je elke zondag ‘niet-Paleo’ gaat eten, dan ziet het ernaar uit dat het een regelrecht eetfestijn wordt.

Zondagmorgen een pistolet, toch maar met choco omdat het enkel vandaag mag, en dan maakt het niet zoveel uit als ik nog een koffiekoek neem. ’s Middags zeg ik geen nee tegen de frietjes, en oke dan neem ik er nog maar wat ketchup bij, ’s avonds BBQ’en met vrienden, dus dan ga ik ook echt van alle chips en pretzels en bier en stokbrood en kaas en het dessert achteraf mee-eten. Tenslotte, morgen begin ik toch weer.

Klinkt heel gek als je het neerpent, maar het gebeurt zo vaak.

De volgende dag voel je je belabberd als zijn kan, of je maag protesteert hevig en je hebt geen energie. En ra ra ra, je hebt net de volledige week ‘braaf zijn’ in de vuilbak gegooid omdat je ‘op zondag niet paleo eet’.

En wees er maar zeker van dat je veel meer gegeten hebt dan je normaal zou doen op eender welke andere zondag pre-paleo, en dat je er helemaal niet zo van genoten hebt als je dacht. Die eerste pistolet met choco was waarschijnlijk hemels, maar alles daarna was meer een kwestie van ‘nu of nooit’ dan een oprecht moment van genot.

3. Probeer eens nieuwe dingen

Gezond is niet gelijk aan saai (al zullen alle 5-tot-15-jarigen hevig protesteren tegen dit statement, pizza is nu eenmaal de zin van het leven, nietwaar?).

Het feit dat velen een aversie hebben tegen (bepaalde) groenten, ligt vaak aan het feit dat ze in hun jeugd er nooit echt mee in aanraking kwamen, of dat ze slecht klaargemaakt of niet vers waren (vergelijk eens erwten uit blik en verse. Een wereld van verschil!). Maar ja, je moest ze maar door je keel duwen om dat dessertje te kunnen verdienen.

Hetzelfde geldt voor orgaanvlees. Ik moet nog maar het woord ‘lever’ uitspreken, of mijn moeder begint al te kokhalzen. Als kind werd het haar namelijk de mond ingeduwd, en het was altijd vies klaargemaakt. (Sorry, oma.)

Toch hoeft het echt niet zo te zijn! Experimenteer met verschillende manieren van koken, verschillende sausjes, dressings en combinaties.

Een broccoli kan je stomen, koken, grillen en bakken, of je kan het rauw, geraspt of gepureerd eten. Gekookte broccoli is zacht, smakeloos en qua textuur misschien niet echt aantrekkelijk, dus is de standaardoplossing om er een kaassaus over te gieten.

Bij paleo laat je de kaassaus uiteraard achterwege, maar betekent dat dat je met die saaie, gekookte groente moet zitten? Nee! Waarom die je er geen paleo pesto op? Of ghee? Waarom doe je de broccoli niet in de oven met olijfolie, mediterrane kruiden en balsamico?

Wat ik hiermee vooral wil zeggen: een restrictie-dieet hoeft geen straf te zijn.

Het gaat niet enkel om ‘minderen’, maar het gaat vooral om het maximaliseren van smaak.

Eten is een avontuur, en bij paleo willen we je vooral vanalles laten ontdekken. Wist je dat je van bloemkool een heerlijk romige puree kan maken die je bij je worstjes kan serveren? Of dat spruitjes een pak lekkerder zijn als je ze samen met wat spek bereidt in de oven? Of dat kippenhartjes ideaal zijn gemarineerd in een wokgerecht met frisse groenten?

Experimenteer. Proef. Geniet. Leef je uit. Eet.

Je gebruikt de beste, gezondste dingen op aarde en je hebt de luxe om zowat alles te kunnen kopen dat bestaat. Gebruik het!

4. Eten als mediteeroefening

Neen. Hiermee bedoel ik niet dat je een halfuur moet reflecteren en je dankbaarheid moet tonen voor het eten op je bord. Daar heeft niemand de tijd voor.

Wat ik wél bedoel, is dat je moet eten met aandacht.

Hierbij herhaal ik nog maar eens wat ik ervoor al zei: Eten is geen straf. Het is een ritueel waarvan je moet genieten.

Door met aandacht te eten, ga je verschillende smaken en sensaties veel meer appreciëren. Ruik eens aan je eten, laat de aroma’s helemaal tot je komen dat je er zowaar van gaat watertanden. Neem kleine happen, eventueel met je ogen dicht, kauw veel, laat het smelten op je tong en alle plekken van je tong aanraken.

Vermijd afleiding zoals je gsm, TV of zelfs een boek en hou je bezig met wat er op je bord ligt en met de mensen om je heen.

Geniet van het moment dat je samen bent met je partner, je gezin, vrienden of gewoon met jezelf.

Neem pauzes waarbij je je vork neerlegt en praat met de mensen om je heen.

Je zal zien dat je met een veel voldaner gevoel en met een blij hart de tafel verlaat en niet de neiging hebt om 2 uur later weer te gaan snoepen.

Traag en met aandacht eten helpt ook met de spijsvertering, omdat je lichaam alle tijd heeft om de sappen aan te maken en veel minder grote brokken moet verwerken.

5. Kies voor kwaliteit

Een laatste tip die ik graag wil meegeven: kwaliteit wint over kwantiteit.

Bij paleo eten we vaak simpele gerechten, maar als je ooit in Italië bent geweest, weet je dat ze daar met 5 ingrediënten toch altijd iets magisch kunnen maken.

Waarom? Omdat ze gewoon enkel de meest verse, kwalitatieve ingrediënten gebruiken.

Een goede steak, echte olijfolie, onbewerkt zout, een citroen die in de zon gebaad heeft en verse basilicum uit de tuin.

Waarom zou jij dat niet kunnen?

En zeg nu zelf, voorgemaakte kip-curry salade op een industrieel toastje is echt niets qua sensatie 😉

Natuurlijk kunnen we niet allemaal, 100% van de tijd grasgevoerd vlees en biologische groenten krijgen of onszelf veroorloven, maar kleine veranderingen maken al een wereld van verschil. Goede oliën, azijn en kruiden zijn de dingen die in een gerecht écht het verschil kunnen maken.

Andrea / Genezen van chronische ziekte dankzij Paleo / Wetenschappelijk criticus / Liefhebber van handstands, experimenteel koken en rondreizen/ Passie voor vurig debatteren, duurzame landbouw en journalistiek / Met een verse bos boerenkool verover je mijn hart en ziel.