De meeste mensen beginnen aan Paleo omdat ze willen afvallen, maar dat is niet bij iedereen zo! Sommige mensen hebben al een gezond gewicht, en sommigen hebben helemaal niet te veel vet. Zij willen vooral gezonder worden. En vaak zien ze dan, wanneer ze met Paleo beginnen, dat ze toch nog gewicht verliezen, terwijl dat helemaal niet de bedoeling is… Hoe komt dat?

Er zijn een aantal verschillende oorzaken. Misschien eet je simpelweg niet genoeg omdat je nu meer groenten eet en die nu eenmaal weinig calorieën bevatten. Of misschien heb je problemen met je spijsverteringsstelsel en kan je lichaam de voedingsstoffen niet goed absorberen.

Wel, Paleo is eigenlijk een dieet waarbij je jouw ideale gewicht kan bereiken. Als je afvalt, zonder dat dat de bedoeling is, probeer dan even de volgende tips.

Eet méér

Noteer een dag of 2, 3 alles wat je eet en geef het in op de computer (ik gebruik graag de Eetmeter van het Nederlandse Voedingscentrum). Misschien heb je het gevoel dat je al veel eet, maar blijkt dat je onvoldoende kcal hebt voor iemand van jouw postuur? Maak je maaltijden langzaam groter. Het makkelijkste is om vetten toe te voegen, door bijvoorbeeld nog wat extra dressing of bakvet te gebruiken. Je kan ook kiezen voor vette vis en vet vlees in plaats van de magere varianten. Nog een makkelijke manier voor extra caloriën zijn smoothies met kokosmelk of avocado die je tussen maaltijden door kan drinken. Zo hoef je niet meer volume te eten, maar heb je wel snel meer kcal. (Neen, dit is geen excuus om een zak m&m’s leeg te vreten!)

Meer koolhydraten

Sommige mensen hebben meer koolhydraten nodig dan anderen. En, natuurlijk, koolhydraatarm eten zorgt dat je sneller afvalt. Zoek hier uit hoeveel koolhydraten jij nodig hebt en varieer ook voldoende: aardappelen zijn niet de enige paleo-proof koolhydraat bron. Kies ook eens voor pompoen, pastinaak, wortelen, tapioca, … Bouw je dagelijkse dosis langzaam op en kijk hoe je lichaam reageert. (Neen, dit is geen excuus om weer pasta te gaan eten!)

Eet wat minder proteïnen

Kijk, proteïnen heb je absoluut nodig. Maar als je 35% van je maaltijden vult met proteïnen, dan is het logisch dat je minder honger hebt. Proteïnen hebben een enorm verzadigingsgevoel. Tijd dus om terug te keren naar de Eetmeter en te kijken hoeveel proteïnen je nu eet. Experimenteer een beetje en kijk of je makkelijker grotere maaltijden kan eten als je wat minder proteïnen (kleinere hoeveelheden vlees/vis/eieren en meer groenten) eet. (Neen, dit is geen excuus om vegetarisch te gaan eten!)

Eet meer proteïnen

Een beetje contradictorisch misschien na het vorige puntje, maar… misschien eet je niet genoeg proteïnen? Als je lichaam niet voldoende proteïnen krijgt, dan kan het spieren gaan afbreken. Zonde! Ga dus even opnieuw kijken naar de Eetmeter.

Een goede richtlijn voor proteïnen is 1 handpalm voor een vrouw en 2 handpalmen voor een man bij élke maaltijd.

Slaap en stress

Te weinig slaap en te veel stress zorgen er bij sommige mensen voor dat ze makkelijker aankomen, bij anderen dat ze sneller afvallen. Als jij merkt dat je afvalt, terwijl je dat niet wil, wees dan even eerlijk: slaap je écht voldoende? Is de kwaliteit van je slaap goed? Heb je last van chronische stress? Ik weet het, het is moeilijker om deze punten te verbeteren dan om je voeding aan te passen, maar het is zo, zo, zoooo belangrijk!

Ga gewichtheffen

Misschien ben je in het verleden veel afgevallen en vind je jezelf nu te mager. Paleo op zichzelf kan dat niet fixen: je wil namelijk niet meer vet: je wil er gezonder uitzien. Dat wil zeggen dat je spieren moet gaan kweken… Gewichtheffen is daarbij een goed idee. Let wel: heb je dat nog nooit gedaan, begin dan niet op je eentje, maar zoek een trainer. Enneuh… ook yoga en andere “zachtere” sporten kunnen je spieren doen aangroeien, al duurt dat misschien iets langer. Ik ben hier zelf een tijdje geleden ook mee begonnen, en het past toch beter bij mij dan het stoerdere gewichtheffen.

Spijsverteringsproblemen

Veel mensen met spijsverteringsproblemen vallen af omdat hun lichaam de voedingsstoffen niet goed kan absorberen. Paleo kan dat probleem niet op slag oplossen, dat neemt tijd in beslag… Help je lichaam op weg door heel strikt Paleo te blijven eten, bovenstaande richtlijnen te volgen en ook extra krachtvoeding toe te voegen die je lichaam helpen om sneller te herstellen: verse bouillon, seizoensgroenten, eigeel, orgaanvlees, …

Als je ook na een week of 2 Paleo blijft merken dat je spijsverteringsproblemen hebt, of als deze zelfs verergerd zijn, hou dan je eetdagboek goed in de gaten: reageert je lichaam extra wanneer je rauwe voeding eet? vet eet? aardappelen, tomaten of paprika’s eet? Er zijn redelijk wat Paleo voedingsmiddelen die in bepaalde gevallen toch nog problemen kunnen veroorzaken bij sommige mensen. Blijf in dat geval niet volhouden, maar ga op zoek naar een diëtiste die je hierbij kan helpen. Interessante boeken hierbij zijn ook The Paleo Approach en Digestive Health With Real Food.