Nog een paar weken, en het begint weer: de feestdagen! Bij je ouders en schoonouders, oma en opa, bobonne of moemoe, de meesten onder ons zijn er niet vanaf met 1 feestmaaltijd…

picjumbo.com_IMG_4773Kijk als je daar zin in hebt, en jij vindt dat leuk, dan mag je je natuurlijk helemaal laten gaan. Maar ik kan me inbeelden dat je liever een manier zoekt om het leuk én gezond te houden. En dat kan! Vorig week kon je al op de blog lezen wat mijn strategie is om de feestdagen op een gezonde manier te overleven en er terwijl ook heel hard van te genieten. Vandaag geef ik je een hele hoop tips zodat jij hetzelfde kan doen, op jouw manier.

Stap 1: Bekijk even je agenda

Hoeveel feestmaaltijden staan er bij jou op de planning? Bij wie gaan ze door, en wie kookt er? Hoe gezond schat je dat de maaltijden zullen zijn? En in hoeverre staat je gezelschap open voor gezonde alternatieven? En, niet onbelangrijk: hoe verliepen de vorige feestdagen en hoe voelde je je toen?

Stap 2: Beslis wat jouw regels worden

Bekijk zeker al even mijn lijstje met regels voor de feestdagen en kijk wat er voor jou haalbaar is. Ga je wel of geen gluten eten? Vind je het OK als er room in je maaltijd zit of moet je lactose 100% vermijden? Hoeveel suiker wil je eten en mag je een tweede portie van het dessert als het mega-ongelofelijk-fantastisch-lekker is? Hoeveel alcohol wil je drinken?

Wees realistisch voor jezelf: het zijn FEESTdagen en het moet dan ook leuk zijn voor jou! Ik heb mijn regels opgesteld met het idee van, ik wil genieten van al het lekkers, maar ik wil ook niet ziek of verschrikkelijk moe worden tijdens het feest: dat maakt het voor mij zeker ook niet leuk. Omdat ik al een tijdje Paleo eet, vind ik het ook niet meer erg dat ik geen broodje eet bij de soep, of misschien niet zal kunnen meegenieten van elk dessert op elke feestmaaltijd. Ik geniet vooral van het fijne gezelschap en denk verder niet te veel aan wat ik niet mag.

Stap 3: Bekijk hoe je jouw regels kan toepassen

Als je zelf een deel van het menu kan klaarmaken, dan heb je zeker al 1 gang die volledig binnen jouw regels past, en dan is het minder erg als je een andere gang moet overslaan. Ook als het bijvoorbeeld gourmet is, kan je heel makkelijk zelf bepalen wat je wel en niet eet.

Wil je niet (veel) drinken, kies er dan voor om Bob te zijn. Er zijn nooit genoeg vrijwilligers voor Bob en niemand kijkt je raar aan als je (bijna) niets drinkt.

Stap 4: verwittig je gezelschap

Afhankelijk van hoe streng je wil zijn, kan je hen vragen om iets te bereiden dat binnen jouw regels past (stuur ze gerust enkele receptsuggesties als ze daarvoor open staan) of dat jij ter plaatse makkelijk kan aanpassen (glutenvrije pasta ipv gewone pasta bijvoorbeeld). Of misschien vinden ze het leuk om de hele maaltijd samen met jou te bereiden en het werk zo te verdelen?

En vergeet niet: laat je gezelschap niet schuldig voelen over hun voedingskeuzes. Dit gaat puur om jouw gezondheid, en hoe JIJ je voelt als je je niet houdt aan bepaalde regels. Leg vriendelijk uit dat jij gewoon veel beter gezelschap bent als je je geen zorgen moet maken om bepaalde ingrediënten in de maaltijd en dat je hen echt hééééél dankbaar bent als ze daar rekening mee willen houden. En als je denkt dat het moeilijk wordt om het gerecht aan te passen aan jouw regels, is het dan mogelijk dat jij je eigen eten meebrengt?

Je denkt misschien: dat gaan ze nooit aanvaarden! Maar wees eerlijk, de mensen met wie jij de fijnste dagen van het jaar viert, dat zijn toch mensen die jou graag zien? Zij willen je toch niet ziek of moe of misselijk maken? Zij hebben toch ook het beste met je voor? Als dat niet zo is, dan moet je je misschien toch eens de vraag stellen of je echt met hen de feestdagen wil doorbrengen…

Stap 5: Ga niet met grote honger naar het feest

Als je al grote honger hebt op het moment dat je de deur binnenstapt, dan wordt het natuurlijk moeilijk om je aan je eigen regels te houden. Eet dus iets kleins op voorhand! Niet zoveel dat je daarna niet meer kan eten, maar gewoon genoeg om te zorgen dat je daar niet met honger aankomt.

Stap 6: Leer “nee” zeggen.

Als je toch iets aangeboden krijgt, dat je liever niet wil opeten, zeg dan gewoon: “Nee dankjewel” en verander meteen van onderwerp of geef de schaal door aan iemand anders. Jij denk misschien dat iedereen gezien heeft dat je iets niet hebt gegeten, maar de waarheid is dat bijna niemand daar echt op let, tenzij je er zelf de aandacht op vestigt.

Stap 7: GENIET!

Als de feestdagen eenmaal gearriveerd zijn, probeer dan vooral te genieten en denk niet TE veel aan je regels. Voel je ook niet schuldig als je op het moment zelf je regels weer aanpast, maar geniet dan extra van wat je eet.

Stap 8: Rust, water en gezonde maaltijden tussendoor

Geef je lichaam tussen de feesten door zo veel mogelijk ruimte om te recupereren. Zorg dat je voldoende slaapt, drink veel water en hou al je andere maaltijden squaky clean. Hoe beter je tussen al die feesten voor jezelf zorgt, hoe beter je lichaam bestand is tegen de ongezondere elementen.

Stap 9: Na de feestdagen

Ga na de feestdagen niet detoxen, maar stap gewoon meteen terug in je gezonde levensstijl. Omdat je niet hebt overdreven, ben je nu ook niet (veel) aangekomen en hoef je echt niet op dieet. Hoe sneller je je normale gewoontes weer aanneemt en je lichaam zo de nodige voedingsstoffen geeft, hoe sneller alles terugkeert naar de gewone gang.

Neem ook de tijd om te evalueren hoe de feestdagen gelopen zijn. Heb je je aan je regels kunnen houden of niet? Indien niet, hoe kwam dat en vind je dat erg? Of viel het eigenlijk best mee? Misschien waren je regels niet strikt genoeg en voel je daar achteraf toch de effecten van? Hoe reageerden je vrienden en familie op de aanpassingen, was dat anders dan je verwacht had? Schrijf alles op, zodat je volgend jaar opnieuw gezond door de feestdagen kan. Elk jaar wordt het iets makkelijker!

 

Welke regels stel jij op voor jezelf tijdens de feestdagen? Of laat je je lekker gaan? Ik ben benieuwd hoe jij het aanpakt en wat jouw tips zijn. Vertel het hieronder in de reacties!