OK, nu de feestmaaltijden achter de rug zijn, je je stilletjesaan weer een beetje normaal begint te voelen en het normale leef- en werkritme weer terugkeert, is het tijd om je goede voornemens nog eens te bekijken. Wat wil jij graag bereiken in 2015? En hoe pak je dat aan?

Als je goede voornemens had om dit jaar meer te sparen, tsja, dan kan ik je niet helpen. Mijn spaarrekening is leeg… Maar als je goede voornemens had om gezonder te gaan eten en leven, om af te vallen, om minder te snoepen… Dan kan ik je helpen! Lees verder voor mijn beste tips om je goede voornemens dit jaar wél vol te houden.

Maak het concreet!

Gezonder eten, afvallen, minder snoepen, … Dat is vaag! Hoe kan je nu zeggen of je geslaagd bent in je voornemen als je geen precieze grens stelt? Enkele concrete ideeën:

  • Verban gluten 100%.
  • Maak elke week een weekmenu (met of zonder zoete dessertjes) en hou je daar ook aan.
  • Snoep enkel van zelfgemaakte cakejes maar koop er geen in de winkel.
  • Eet niet meer 1 keer per week een niet-paleo maaltijd.
  • Neem deel aan 100%Paleo en volg na afloop het reïntroductieschema. Zo weet je exact wat jouw lichaam wel/niet kan verdragen.
  • Zoek geen afleiding tijdens het eten: geen tv, geen boek.
  • Eet een portie groenten bij elke maaltijd, ook als je pizza eet.
  • Eet elke dag een gezond ontbijt.

Beloningen en/of straffen?

Sommige mensen reageren beter op beloningen, anderen beter op straffen, nog anderen gebruiken liefst een combinatie. Wat voor persoon ben jij?

Wat je ook doet: kies nooit voor zoete beloningen, en liefst helemaal niet voor beloningen met voeding.Kies beter voor iets dat je ook op lange termijn blij maakt en je herinnert aan je gehaalde doelstelling.

Ik beloon mezelf graag met een hoofd-, nek- en schoudermassage, een bezoek aan de sauna, een nieuw kleedje, een nieuwe geurkaars, een kookboek, een bezoek aan de cinema, …

Zoek steun!

Goede voornemens zijn veel makkelijker om vol te houden als de mensen rondom je weten wat je doet en je steunen in je doelstellingen. Ze kunnen  je aanmoedigen op moeilijke momenten en zorgen voor een handige sociale controle.

Krijg je in je onmiddelijke omgeving geen steun, zoek ze dan online. Forums en Facebookgroepen zijn hiervoor ideaal.

Terzelfdertijd, krijg je geen steun van je partner, vrienden of familie, ga dan zeker ook niet op moeilijke momenten bij hen klagen. Waarschijnlijk komen ze dan af met: “Ik heb het toch gezegd…” (of iets dergelijks). Hou je sterk tegenover mensen die je niet steunen, geef het goede voorbeeld en ga vervolgens klagen en steun zoeken bij anderen. Het is het waard, en wie weet, na de moeilijke momenten wordt je oprecht zó enthousiast dat ze je vanzelf toch gaan steunen en zelfs je nieuwe goede gewoontes overnemen (klinkt onwaarschijnlijk? Ik heb het al meermaals zien gebeuren!)

Leer van het verleden en geloof in jezelf!

Als je zelf niet gelooft dat je je goede voornemens kan waarmaken, dan wordt het wel erg moeilijk natuurlijk. Want dat kleine stemmetje in je hoofd… dat kan erg luid en overtuigend zijn! Als je deze goede voornemens al eerder geprobeerd hebt, ga dan na waarom het de vorige keren mislukte en zoek naar oplossingen. Wilskracht heeft er helemaal niks mee te maken, je moet gewoon oplossingen zoeken voor elk mogelijk probleem. Je kan het!

Plan, plan, plan.

Moeilijke momenten zijn er altijd. Wees ze voor en denk na: wat ga je ontbijten, wat ga je snacken, wat ga je eten als de rest van het gezin op zoals elke week op vrijdag pizza eet? Maak een weekmenu, doe je boodschappen en probeer zoveel mogelijk op voorhand te bereiden. Het helpt!

Kan je wel wat hulp gebruiken?

Wees niet bang om hulp te vragen. Het is echt ongelofelijk veel makkelijker om gezondere gewoontes op te bouwen als je er niet alleen voor staat, als iemand samen met jou wil nadenken over jouw struikelblokken en je steunt op moeilijke momenten.

En tenslotte wil ik je nog een heel gelukkig en succesvol 2015 wensen, een jaar waarin al je dromen mogen uitkomen.

 

Vertel me in de reacties hieronder: wat wil jij in 2015 graag bereiken en wat ga je daarvoor doen?