*Korte nota van Elke: Dit is de eerste blogpost van Boris Leite. Je kent hem wellicht van het Paleo restaurant Sauvage in Berlijn? Hij schreef een kookboek (voorlopig enkel in het Duits helaas 🙁 ) en ik leerde hem kennen op de Paleo Meet-up in Gent. Bleek dat Boris ongelofelijk veel weet, en het ook nog eens heel goed kan uitleggen. Ik was dan ook heel blij dat hij een gastblog wou schrijven voor Paleo.be, bedankt Boris!*

Je eet strikt Paleo. Graanproducten komen in je keuken niet meer voor, alle melkproducten gooide je uit je dagdagelijkse voedingspatroon en je bent al lang over je suikercravings heen. Je voeding lijkt perfect, maar toch voel je je niet altijd geweldig? Een verkoudheid slaat soms nog toe en je hebt  zo van die dagen waarop je weinig energie hebt? Je vraagt je af of je wat fout doet. Er is echter geen reden tot paniek. Wij moderne paleo mensen moeten namelijk met een aantal hedendaagse factoren rekening houden, die de oermens destijds niet kende:

  1. Onze voeding heeft minder voedingswaarde als toen! Door cultivatie is ons vlees, groente en fruit drastisch veranderd. Vooral fruit en groente lijkt in weinig nog op haar prehistorische varianten. Na de neolitische revolutie zijn we niet enkel graangewassen gaan kweken, maar ook vele voorheen wildgroeiende fruit- en groentensoorten. We kozen de makkelijkst te kweken soorten, de zoetste bessen, de minst bittere knollen,… en lieten zo langzaamaan de minder populaire soorten verdwijnen. Dit proces werd natuurlijk waanzinnig opgedreven toen de industrialisering van de landbouw zich voordeed. Ook vandaag wordt deze ontwikkeling verdergezet. Het gevolg is dat alle groenten en fruit veel zoeter, sappiger, groter en kleurrijker zijn dan vroeger, ten koste van de vele voedingsstoffen die haar oersoorten in zich droegen.
  2. Onze voedingsketen en leefomgeving is sterk vervuild. Ook wanneer je uitsluitend biologisch geteelde voeding eet, heeft je lichaam dagelijks te kampen met schadelijke stoffen, van uitlaatgassen tot pesticiden en chemische componenten in verzorgingsproducten. Je immuunsysteem wordt veel meer op de proef gesteld dan vroeger.
  3. We leven in een veel te sanitaire wereld. Toen Louis Pasteur in 1864 ontdekte dat ultrahoge verhitting van bier en wijn ervoor zorgde dat alle bacterien gedood werden en zo de houdbaarheid verlengd kon worden, maakten we een grote stap in de preventie van voedselvergiftiging en andere bacteriële infecties. Tegelijk echter vergaten we dat miljoenen bacteriën in ons lichaam een vitale rol spelen in de werking van ons eigen immuunsysteem. De latere ontwikkeling van antibiotica, die ingezet werden in de farma- en voedingsindustrie zorgde voor een verdere aantasting van het menselijke microbioom. Onze voorouders kwamen veel vaker in contact met bacteriën en pathogenen en bouwden zo een sterk immuunsysteem op.

Deze moderne factoren kunnen de reden zijn waarom je met  „basis Paleo“  niet de volle vitaliteit en gezondheid bereikt die je wilt.  Daarom is het raadzaam je paleo voedingspatroon te gaan supplementeren met natuurlijke immuunsysteem boosters.

Een van de dingen die ik ben gaan inbouwen in mijn dagelijkse routine, is de supplementatie met kokosolie.

Niet enkel door het gebruik ervan wanneer ik ga bakken of braden, maar inname van haar onverhitte, pure vorm.

Elke dag een soeplepel is mijn standaard dosis. Op zich niet erg lekker, maar de potentiële voordelen zijn enorm.

Vele anthropologische studies geven aan dat bij oervolkeren die kokosolie traditioneel  als kookvet gebruiken, hart en vaat ziektes veel minder voorkomen en men over het algemeen betere cholesterolwaarden en minder  virale infecties vertoont. Kroonvoorbeelden zijn de Tokelau, een eilandbevolking in de Zuid-Pacifische oceaan die tot 60% van haar dagelijkse caloriebehoefte uit kokos haalt. Een ander voorbeeld zijn de Kitava in Papoea Nieuw Guinea, die ondanks hun hoge inname van verzadigd vet (o.a. uit kokos) geen cardiovasculaire en degeneratieve ziektes vertonen. Deze observationele ontdekkingen zijn recent ook in verschillende klinische studies bevestigd. (1)

Wat maakt kokosolie dan tot superfood?

1. Goed voor je hart

Verschillende dierproeven en kleinere studies met mensen hebben aangetoond dat de supplementatie met kokosolie de algemene bloedvetwaarden verbeterden. Totale cholesterol zonk, zo ook de triglyceridewaarde terwijl er een verhoging van het  HDL (beschermend cholesterol)  in verhouding tot het LDL optrad. (2)(3)

2. Stimuleert vetverbranding

Een van de meest attractieve en meest besproken werkingen van kokosolie is haar effect op de lichaamsvetverbranding. Kokosolie bestaat voor bijna 90% uit verzadigd vet, waarvan ietsje minder dan 60% middelkettige vetzuren zijn. Middelkettige vetzuren bevatten 6 tot 12 koolstofkettingen. C6 tot C10 zijn capronzuur,  caprylzuur en caprinezuur. Deze komen het minst voor in kokosolie.  (Hun naam komt van Capra, Latijns voor geit omdat deze MCTs vooral in geitenmelk terug te vinden zijn.) De grootste hoeveelheid MCT in kokosolie echter is laurinezuur of C12.

MCT s worden in ons lichaam veel efficiënter gemetaboliseerd dan langkettige vetzuren, wat tot verhoogde thermogenesis (vetverbranding) en een een hoger basaal energieverbruik  leidt. Bovendien dragen MCTs bij tot de bescherming van de spiermassa, enerzijds door hun invloed op de ketonen productie (Ketonen leveren de spieren sneller energie dan glucose), anderzijds door hun effect op de proteïne assimilatie (de efficiëntie waarmee eiwitten worden opgenomen). (4)(5)(6)

3. Antivirale en antibacteriële werking

Ik legde zonet uit dat van alle middelkettige vetzuren in kokosolie, laurinezuur  meest voorkomende is. Dit is waarschijnlijk de eigenschap die het meest van al kokosolie tot een superfood maakt. Laurinezuur zou zeer sterke antioxidante en onstekingswerende eigenschapen bevatten. Deze dierproefstudie (7) toont aan dat het MCT laurinezuur de aanwezigheid van colitis doet zakken en eventueel ingezet kann worden in de behandeling van de ziekte van Crohn.

Recente medische publicaties geven aan dat laurinezuur virusdodende eigenschappen heeft. In het lichaam wordt uit laurine zuur het mono ester monolaurine gemaakt, wat de eigenschap heeft het celmembraan van virussen op te lossen en het organisme te vernietigen. In die zin zou laurinezuur ingezet kunnen worden tegen HIV, herpes simplex, huidaandoeningen , onsteking van de luchtwegen en darminfecties.

De meest opvallende is zeker  deze studie uit  2000 (8) die aantoont dat de supplementatie van ongeraffineerde kokosolie bij HIV patienten, de virale lading dramatisch deed zakken. (9)

Reden genoeg dus om kokosolie als vaste waarde in je Paleo keuken te laten gelden.  De supplementatie met het geliefde vet kan je immuunsysteem die extra boost geven om lekker in je vel de winter door te komen en het maximum uit je paleo dieet te halen!

Super immune boosting chocolate bomb.

Dit is mijn persoonlijke receptje voor een kokosolie supplement, wat je zal doen watertanden en toch enkel gezondheidsvoordelen biedt:

Wat heb je nodig voor 1 portie?

  •  1 el bio extra virgin kokosolie
  • 1 tl bio honing
  • 1 tl licht ontvet cacao poeder
  • 1 tl tapioca

Eenvoudig alles mixen en klaar. Afhankelijk van de kamertemperatuur zal je de kokosolie heel lichtjes moeten verwarmen om een betere smeuigheid te verkrijgen. Wat je nu hebt is een chokoladecreme die zo lekker is dat je ze zo snel mogelijk wil oplepelen.  Smaakt naar zonde, is het echter niet!

Hier heb je alle gezondheidvoordelen op een rij:

  • Kokosolie: stimuleert de vetverbranding en boost je immuunsysteem door de rijke hoeveelheid laurinezuur
  • Cacao: behoort tot de meest antioxidante levenmiddelen op aarde, door haar rijke hoeveelheid flavonoiden
  • Honing: zit eveneens tjokvol antioxidanten en bevat belangrijke verteringsenzymen
  • Tapioca: is een resistent zetmeel dat niet enkel je bloedsuiker en de insuline respons (op de suikers in de honing) doet zakken (dit maakt het recept ook perfect bruikbaar voor lowcarbers!) maar ook je cholesterolwaarden verbetert. Bovendien wordt resistent zetmeel in je darm afgebroken door je darmflora, die daarbij het immuunsterkende boterzuur produceren.

Bronnen:

  1. http://www.staffanlindeberg.com/TheKitavaStudy.html
  2. http://e-spenjournal.org.marlin-prod.literatumonline.com/article/S1751-4991(07)00043-1/abstract
  3. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15329324
  4. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2874190/
  5. Flatt, J. P., Ravussin, E., Acheson, K. J. & Jequier, E. (1985)Effects of dietary fat on postprandial substrate oxidation and on carbohydrate and fat balances. J. Clin. Investig. 76:1019-1024.
  6. Stubbs, R. J. & Harbron, C. G. (1996)Covert manipulation of the ration of medium- to long-chain triglycerides in isoenergetically dense diets: effect on food intake in ad libitum feeding men. Int. J. Obes. 20:435-444.
  7. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19126671
  8. http://www.coconutresearchcenter.org/article10526.pdf
  9. Liebermann S, Enig MG, Preuss HG. A review of monolaurin and lauric acid: natural virucidal and bactericidal agents. Alternative & Complementary Therapies Dec 2006, Vol. 12, No. 6: 310-314.