Voor sommigen is het heel gemakkelijk om nieuwe gewoontes op te bouwen: ze maken een beslissing, en van de ene dag op de andere eten ze gewoon gezonder.

“Zo moeilijk is dat toch niet”, zeggen ze dan, “als je gezond wil eten, dan moet je toch in staat zijn om het snoep en de pasta te vermijden?”

Was het maar zo simpel!

Dat soort “advies” is nefast, zowel voor je goede voornemens, als je zelfvertrouwen. Want als “zij” dat wel kunnen, waarom jij dan niet?!

Voor de meeste mensen is het helemaal niet zo eenvoudig om hun gewoontes te veranderen.

Wat heb je er nu aan dat iemand zegt: “Wil je van je suikerverslaving af? Dan moet je gewoon stoppen met suikers te eten!”

En dan zit je daar… ’s avonds voor de tv… Met die chips en m&m’s lonkend in de kast…

Hoe zeg je op zo’n moment NEE? Terwijl je eigenlijk al half vergeten bent dat je NEE wou zeggen, en je wilskracht allang verdwenen is?

Of wat als je gaat eten bij vrienden, en zij hebben, ZO LIEF!, jouw favoriete pastaschotel gemaakt…  Je kan toch niet zomaar zeggen: “Ik ben op dieet?”

“Gewoon” gezond eten is zo simpel niet, helaas.

Geen wonder dat diëten zo vaak mislukt: je volgt de verkeerde spelregels!

Hoe ben ik er dan wél in geslaagd om mijn gewoontes te veranderen?

Door MIJN EIGEN REGELS te maken. Mijn eigen trucjes, mijn eigen triggers die passen bij mijn valkuilen en mijn pleziertjes.

Nu, versta me niet verkeerd, mijn regels zullen niet noodzakelijk voor jou werken.
Maar ik heb de voorbije jaren, tijdens sessies met klanten, wel geleerd hoe ik je kan leren luisteren naar jezelf.

En ook voor hen werkt het: hun eigen regels opstellen, die passen bij hun lichaam, hun manier van leven.

Met jouw eigen persoonlijke regels kan jij ook je gezonde gewoontes opbouwen, en uitzoeken wat voor jou wel of niet werkt.

Zo hoef jij je nooit meer af te vragen: “Havermout, is dat Paleo of niet?” Want je zal weten of jouw lichaam het goed doet op havermout (of niet). En dan is het niet belangrijk meer wat de Paleo regels zeggen.

Je hoeft je dan nooit meer af te vragen: “Hoeveel m&m’s mag ik eten?” Want je zal weten hoeveel je kan eten zonder je suikerverslaving te triggeren. ALS je ze nog wil eten natuurlijk.

Je hoeft je dan nooit meer af te vragen: “Is het OK om af en toe eens een glas wijn te drinken?” Want je hebt dan je eigen spelregels. Jij wordt gewoon je eigen guru 😉

Maar maak je geen zorgen. Je hoeft er niet alleen voor te staan. Dat kunnen we samen doen, zodat je je kan laten inspireren door mij én vooral ook door anderen die hetzelfde meemaken.