Ik krijg echt ZO vaak mailtjes van mensen die het moeilijk hebben met Paleo. Niet om het vol te houden, maar wel met de resultaten: die zijn namelijk minder goed dan ze gehoopt hadden. Meestal vraag ik hen dan: stuur me even een eetdagboek door van twee of drie dagen, en dan geef ik je wat tips. Maar eigenlijk zijn die tips zowat altijd hetzelfde! Daarom deze zelfhulpgids, zodat je kan zien waar jij bent in jouw Paleo-reis en hoe je jezelf nog kan verbeteren.

Pas op, dit is een lijstje bedoeld voor beginners, niet voor mensen met auto-immuunziektes. (hoewel het ook voor hen een goed startpunt is natuurlijk!)

Trap 1: Volg je de regels letterlijk?

Hoeveel procent Paleo eet jij? Voor de meeste mensen is 80/20 Paleo voldoende, maar dat is niet bij iedereen zo. En is het echt wel werkelijk 80/20? Als ik de eetdagboeken van sommige lezers bekijk, lijkt het weleens meer op 20/80 😉 Bekijk nog eens de Paleo voedingslijsten.

  • Ik eet geen brood (ook niet op basis van spelt)
  • Ik eet geen pasta, rijst of maïs
  • Ik eet geen havermout
  • Ik eet geen soja of andere peulvruchten (ook geen pinda’s!)
  • Ik eet geen glutenvrije of pseudogranen zoals quinoa, amarant, spelt, …
  • Ik gebruik geen oliën op basis van zaden
  • Ik gebruik geen zuivel, ook niet light, ook niet van geiten
  • Ik drink geen gesuikerde dranken of fruitsapjes
  • Ik controleer de ingrediëntenlijsten van industriële producten

Als je deze regels niet voor minstens 80% volgt, dan kan je jezelf moeilijk echt Paleo noemen. Voel je je goed, geen probleem dan natuurlijk – voor mij hoef je niet Paleo te eten. Maar voel je je niet zo goed als je zou willen? Val je niet meer af? Overweeg dan toch maar eens om de regels te volgen 😉
Volg je de regels wel 80%, maar heb je nog niet voldoende resultaat? Ga dan 14-30 dagen eens echt strikt Paleo eten. Je zal versteld staan van het verschil dat dit kan opleveren! Geen paniek, dat hoeft niet levenslang, maar zo’n tijdelijke eliminatie leert je wel veel over je eigen lichaam.

Trap 2: Volg je de regels zoals ze bedoeld zijn?

Zoals je weet is het idee van Paleo gebaseerd op wat de oermensen ooit aten. Natuurlijk imiteren we dat niet 100% want dat is gewoon onmogelijk (groenten van toen bestaan nu niet eens meer). Maar… dat is geen excuus om allerhande Paleo ingrediënten te gaan gebruiken voor vervangers van gewoon brood, pasta, koekjes, taart, … Dat is niet de bedoeling van Paleo!
Dus, wees eerlijk: herken jij jezelf hierin?

  • Paleo brood, Paleo muffins, Paleo koekjes, Paleo energierepen, Paleo snoepjes, … zijn voor mij echte extraatjes, verwennerijen. Ze behoren zeker niet tot mijn dagelijkse eetpatroon
  • Ik heb er geen probleem mee om eens een dag geen noten te eten.
  • Ik eet groenten bij élke maaltijd.
  • Ik varieer ook met groenten: sla, tomaat, paprika en wortel zijn niet de enige groenten die ik ken.
  • Ik vul me niet op met fruit.
  • Spek en gerookte zalm zijn niet mijn enige bronnen van proteïnes.
  • Ik probeer niet voor elk oud lievelingsgerecht een Paleo vervanger te maken, maar vind nieuwe favoriete gerechten.
  • Ik ben niet langer bang van vetten.
  • Ik tel geen calorieën, koolhydraten of vetten.
  • Mijn lunch bestaat uit meer dan soep of salade.
  • Tussendoortjes eet ik enkel als ik honger heb, niet uit gewoonte.
  • Ik probeer de beste kwaliteit voeding te kopen die ik me kan veroorloven.
  • Ik probeer lokaal en seizoensgebonden te eten.

Herken je jezelf in deze puntjes? Of gaat het nog niet helemaal goed? Ik denk dat je hier zelf makkelijk wel een aantal werkpuntjes kan verzinnen als dat nodig is 😉

Trap 3: Luister je wel naar je lijf?

Heel vaak vragen mensen me: maar hoe veel mag ik dan eten? En hoe vaak? Hoe veel vlees heb ik precies nodig? Moet ik nu extra koolhydraten eten of niet? Eerlijk gezegd? Dat zou jij beter moeten weten dan ik! Maar… je moet wel durven luisteren naar je lijf.

  • Ik voel me verzadigd na de maaltijd. Ik eet niet te veel of te weinig.
  • Ik eet wanneer ik honger heb, niet per sé op een vast tijdstip.
  • Ik voel me nooit moe of duizelig na het eten, maar net energiek.
  • Tussen de maaltijden door heb ik geen suikercrash, mijn energieniveau is constant.
  • Mijn sportprestaties zijn goed.
  • Ik eet net zoveel koolhydraten als mijn lijf nodig heeft, ik weet dat Paleo niet noodzakelijk koolhydraatarm hoeft te zijn.

Gaan deze puntjes niet zo goed? Dan moet je wellicht beter leren luisteren naar je lijf. Misschien eet je niet genoeg, of heb je een tekort aan proteïnen, vetten of koolhydraten. Het komt vaker voor dan je denkt! Wees niet bang om te gaan experimenteren met méér 🙂

Trap 4: Ben je bezig met meer dan alleen éten?

Veel mensen vinden dat het genoeg moet zijn als ze hun voeding hebben aangepast. Helaas is eten alleen geen magische oplossing. Als je niet ook de rest van je leven aanpakt, dan zijn de resultaten niet altijd zoals verwacht…

  • Ik slaap voldoende en regelmatig.
  • Ik beweeg genoeg doorheen de dag.
  • Ik heb een sport gevonden die ik echt leuk vindt.
  • Ik lig ’s nachts zelden wakker van de zorgen.
  • Ik heb geen last van constante stress.
  • Ik weet hoe ik mezelf kan opvrolijken zonder naar eten te grijpen.
  • Mijn sociale leven lijdt niet onder mijn nieuwe eetgewoontes.
  • Ik geef mezelf voldoende rust als dat nodig is, ook in de fitness.
  • Ik spendeer voldoende tijd aan me-time.
  • Ik stress niet over boodschappen en koken, dat is al ingebouwd in mijn routine

Zie je in bovenstaande puntjes nog veel verbeterpunten, dan weet je wat gedaan 😉 Maar wees ook niet obsessief: je kan niet alles in een keer tegelijk aanpassen. Pak niet meer dan één gewoonte tegelijk aan, geef jezelf te tijd om gezonder te worden! Te snel, te veel, dat loopt uiteindelijk sowieso weer fout af.

Trap 5: Ga verder optimaliseren

Als je goed gescoord hebt op elke trap, maar je voelt je toch niet zo goed als je zou willen, of je valt niet meer af, dan zijn er twee mogelijkheden:

  • Ofwel hou je jezelf voor de gek
  • Ofwel heb je diepere problemen die moeten worden aangepakt

Nu denk je misschien sowieso dat jij in de tweede categorie valt, maar, wees eerlijk. Hou een week lang een eetdagboek bij en noteer ook hoe je je voelt voor/na elke maaltijd. Kan je werkelijk alle trappen van de ladder beklimmen, of is er toch nog wat werk aan?

Kan je terecht elke trap beklimmen die we tot nog toe hebben besproken en gaat het tóch niet zoals je zou willen, dan is er misschien meer aan de hand. In dat geval zou ik je aanbevelen om een afspraak te maken met een gezondheidscoach en eventueel ook bij je dokter.

En nog een laatste disclaimer: geef jezelf wel de tijd natuurlijk. Je lichaam kan niet alle problemen van een mensenleven oplossen in twee weken tijd!