Het is geen geheim meer dat een Paleo voedingspatroon tal van voordelen heeft voor lichaam en geest. Een gebalanceerd gewicht, minder maag- en darmklachten, beter denkvermogen, betere sportprestaties etc etc. Maar wist je dat Paleo ook echt wonderen doet voor je huid?

Je hoeft het maar even te googlen, of er zijn tal van verhalen van mensen met extreme vormen van acne, psoriasis, jeuk, … die door een aangepast voedingspatroon er helemaal van verlost zijn geraakt. Hoe dat kan en waar je op moet letten, vertel ik hieronder.

Nutriëntdensiteit

Met een Paleo voedingspatroon krijg je over het algemeen veel meer vitaminen en mineralen binnen dan met een standaard Westers dieet. Eieren, groene bladgroenten, orgaanvlees en gezonde vetten bevatten veel meer nutriënten dan granen, bonen en zuivel. Daarbovenop komt nog eens dat granen en bonen een grote hoeveelheid fytaten bevatten: stoffen die de opname van voedingsstoffen (onder andere zink) beletten en zo ervoor zorgen dat je uiteindelijk veel minder opneemt dan je denkt.

Zink is in het geval van huidverzorging extreem belangrijk, want het speelt een grote rol in de synthese van de celwand en van proteïnen, in de bescherming tegen UV-straling en in wondgenezing.

Een tweede, belangrijk nutriënt is vitamine A. Een tekort hieraan manifesteert zich vaak als de huidaandoening hyperkeratonis pillaris, waarbij je huid rood ziet en er kleine bultjes zichtbaar zijn, vaak voorkomend op de bovenarm.  Ik (Andrea) leed hier erg aan, maar er werd mij altijd gezegd dat hier niets aan te doen is (genetisch of pech), maar sinds ik Paleo eet, is het zienderogen verbeterd.

Verder helpt vitamine A ook bij de regeneratie van cellen, wat vooral voor huidcellen (die het zwaar te verduren hebben) erg belangrijk is. Goede bronnen van vitamine A zijn eidooiers, lever en vette vis. (Let op: verwar vitamine A niet met bètacaroteen, wat zich o.a. in wortels bevindt. Het lijkt erg op elkaar, maar gedraagt zich in het lichaam helemaal anders)

Ode aan de vetten

We kunnen niet vaak genoeg zeggen dat voldoende vetten eten essentieel is voor je algemene gezondheid. Nu blijkt dat het ook voor je huid van groot belang is.

Ten eerste zorgen vetten voor een betere opname van vitaminen A, D, E en K. Vooral de eerste twee spelen een cruciale rol in de huidverzorging (kijk maar eens op de verpakking van een crème of een pil voor acne, je zal gegarandeerd iets zien over vitamine A!). Maar waarom zou je het als een pil slikken als je het veel efficiënter en goedkoper uit voeding kan halen?
Vitamine D is een beetje een moeilijke, aangezien we deze zo goed als alleen uit zonlicht halen. Er is echter veel onderzoek gedaan waaruit blijkt dat vitamine D niet aangemaakt wordt indien er grote hoeveelheden suiker en vooral fructose gegeten wordt (voor de exacte manier waarop, lees dit artikel). Een paleodieet, dat van nature veel lager is in suikers (en rijker is aan gezonde Omega-3 vetten) dan een standaard dieet, kan de vorming van vitamine D zeker boosten.

Een paleodieet is ook significant armer aan inflammatoire Omega-6 vetten dan een standaard dieet. Omega-6 vetten vind je onder andere in industriële oliën (mais, soja, pinda, …) en een teveel hieraan zorgt voor inflammatie, hetgeen zich vaak uit in aandoeningen als acne, eczeem en psoriasis. Een goede balans tussen Omega-6 en Omega-3 is dus erg belangrijk (Lees meer hier over die balans). Eet voldoende vette vis, avocado’s, boter en grasgevoerd vlees om je Omega-3 inname te boosten!

Hippocrates had gelijk

De beroemde oude Griekse filosoof Hippocrates zei ooit “alle ziekten beginnen in de darm.” En of hij gelijk had! Een huidaandoening zegt soms meer over de staat van je darmen dan over je huid zelf. Doordat we met Paleo een groot deel van alle inflammatoire voeding uit ons dieet halen, heeft je darm de mogelijkheid om zichzelf herop te bouwen. Vooral gluten en zuivel zijn voor een groot deel van de bevolking nefast. Een gezonde darmwand kan veel meer opnemen dan een ongezonde en zorgt er tevens voor dat er minder toxines in je bloed terecht komen (ook wel bekend als het lekke darm syndroom).

Ook collageen, het proteïne dat voor de elasticiteit van cellen zorgt, speelt een belangrijke rol in het reparatieproces van de darmwand. Je kan het vinden in bottenbouillon en als supplement. Het helpt onder andere om je huid er jonger uit te doen zien (bye bye rimpels!) en om wonden sneller te doen genezen. Bottenbouillon zit ook vol met andere huidvriendelijke nutriënten zoals proline en glycine (+ het is zo lekker! Reden genoeg om het eens te maken 😉 ).

Conclusie

Paleo is dus helemaal top voor je huid! Bedenk ook dat als je huidproducten gebruikt, het altijd slimmer is om voor zo natuurlijk mogelijke producten te kiezen. Ongeparfumeerd, zonder alcohol en uiteraard geen micro plastics. Ik gebruik zelf heel graag kokosolie als huid crème en was mijn lichaam met aleppozeep. Als iemand met een extreem droge huid en regelmatige eczeemuitbraken, kan ik je vertellen dat dit voor mij een wereld van verschil heeft gemaakt.

Heb je alsnog last van lastige huidaandoeningen? Kijk dan eens of je misschien nog een voedselintolerantie hebt (eieren, noten en nachtschades komen regelmatig voor) die eventueel voor inflammatie zorgen. Verder moet je ook weten dat veel van deze dingen tijd nodig hebben. Na een maand Paleo eten is je huid niet persé hetzelfde als ie 15 jaar geleden was, recupereren kan wel even duren.

Wat zijn jouw favoriete huidproducten? Of maak je misschien je eigen zeep?