Eieren hebben jarenlang een slechte reputatie gehad. Ze bevatten namelijk aardig wat cholesterol en verzadigde vetten. Grote vijanden van het vetarme dieet dus. Maar intussen is het al lang duidelijk dat de hoeveelheid cholesterol die we eten eigenlijk vrij weinig impact heeft op het cholesterol gehalte in ons bloed, en dat er eigenlijk niets mis is met verzadigde vetten.

Meer zelfs: eieren zijn supergezond, en dan vooral de eidooier, waarin alle belangrijke voedingsstoffen zitten, zoals selenium, jodium, fosfor, choline, lutïne, vitamine A, B2, B5, B12, E, D en K en essentiële vetzuren.

 

Dus om op de vraag uit de titel terug te komen: is er een beperking hoeveel eieren je per dag mag eten? Nee, eigenlijk niet. Eet gerust zoveel jij wil, 3 of 4 eieren per dag is absoluut prima – zolang jij daar effectief zin in hebt natuurlijk.

Doordat ze vooral bestaan uit vetten en proteïnen zijn eieren superverzadigend en daarom een ideaal ontbijt om een superproductieve ochtend mee te maken. Persoonlijk raak ik de eieren nogal snel beu als ik ze echt élke dag eet, en ik wissel dan ook graag af met andere ontbijtgerechten, zoals mijn fruitontbijt of zelfs gewoon restjes van de avond ervoor.

Er is wel één maar: om geen tekorten aan voedingsstoffen op te lopen, is het belangrijk dat je blijft variëren. Dus gebruik eieren niet als je enige bron van proteïne, maar eet ook verschillende soorten vlees en vis. Ik hoop dat ik niet hoef te zeggen dat je ook je groenten moet blijven eten 😉

Over cholesterol kan je trouwens hier nog wat meer lezen.

 

Eet jij elke dag eieren?