De chips roepen je naam. Je hebt gewoonweg nood aan een glas wijn met een stuk chocola nu. Je maag knort bij de gedachte aan een toastje met een stuk kaas. Je hebt lekker gegeten, maar toch klinkt een Ben & Jerry’s voor de tv goed nu.

Ja hoor, je hebt honger! En je gaat ervoor. 5 minuten later heb je al spijt en sla je jezelf voor het hoofd dat je eraan toegegeven hebt en (misschien) van je dieet afgeweken bent.  Klinkt herkenbaar? Dan is dit artikel voor jou.

Leren van de jongsten

Denk aan een klein kind. Op een gegeven moment stopt het met eten omdat het genoeg heeft, ongeacht of je hem nog broccoli, een stuk kip of een koekje aanbiedt. Je kan smeken en op je knieën gaan, een kind dat niet wil eten, zal niet eten. Waarom kunnen (jong)volwassenen dat niet (meer)? We kunnen nog geen bakkerij voorbijlopen zonder even snel te stoppen, te watertanden bij de koffiekoeken en al of niet eraan toe te geven. Van de supermarkt komen we vaak terug met meer spullen dan we in eerste instantie van plan waren te kopen.

De mens is een gewoontebeest. We zijn gewend 3x per dag te eten en worden helemaal cranky als we op een of andere manier geen tijd hebben om te ontbijten of lunchen. Nochtans was het doorheen de geschiedenis heel normaal om af en toe helemaal geen eten te hebben door een slechte oogst, een jachtpartij die niet goed ging of omdat er geen geld voor was. Vandaag is de situatie heel anders. Er is eten in OVERVLOED (tenminste, in onze omgeving) en mensen eten veel meer dan dat ze nodig hebben. Al is goede voeding belangrijk, toch zijn er studies die aantonen dat vastenperiodes, die door je lichaam gezien worden als periodes van hongersnood, goed zijn voor je gezondheid en de levensverwachting omhoogtrekken. Dat betekent daarom niet dat je jezelf structureel moet ondervoeden, maar wel dat periodieke calorische restrictie zijn voordelen heeft.

Hoe herken je honger?

Hoe weet je nu echter wanneer je wel moet eten en wanneer je lichaam genoeg heeft?
Echte honger, waarbij je letterlijk eender wat zou eten om het te stillen, uit zich in de vorm van een rommelende maag, lichthoofdigheid of zwakte. Goesting, aan de andere kant, is vaak maar voor 1 voedingsmiddel en heeft soms een emotionele oorzaak. Vraag aan jezelf: ben ik boos/ moe/ verdrietig/ gestresseerd/ zenuwachtig/ bang/ verveeld? Eten is voor veel mensen een vorm van troost of een manier om een emotionele leegte –letterlijk- op te vullen. Wees kritisch en bepaal zelf of je hongergevoel fysisch of emotioneel is.

Tips & Tricks

Om het allemaal heel kort samen te vatten, heb ik één truc die goed werkt. Denk je dat je honger hebt? Denk dan eens aan een groot bord vol met gestoomde vis met boontjes. Schud je al van ‘neen dankuwel’ bij de gedachte aan een stuk saai gestoomde vis, dan heb je waarschijnlijk gewoon zin in iets lekkers, maar heb je niet echt honger.

Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, wat nu als je écht ergens goesting in hebt en je het niet uit je hoofd gepraat krijgt?

  • Drink 1 of 2 glazen water. Soms denk je dat je iets wil eten, maar heb je eigenlijk gewoon dorst. Kijk na een paar minuten nog eens of het gevoel aanhoudt.
  • Coffee to the rescue! Koffie heeft een sterke smaak en is wetenschappelijk bewezen een hongerstiller. Zorg gewoon dat je hem zwart drinkt (of met wat kokosmelk).
  • Doe even iets helemaal anders. Ga 5 minuten wandelen, lak je nagels, doe wat stretchoefeningen of lees een paar pagina’s in een boek. Soms heb je gewoon afleiding nodig en gaat het vanzelf weg.
  • Eet een handjevol noten. Liefst ongezouten en ongeroosterd. Ze zitten vol goede vetten en eiwitten en zullen je daarom sneller een verzadigd gevoel geven. Ook avocado met wat gerookte zalm, wortel met guacamole of een appel met wat amandelpasta kan hier wonderen doen.
  • Slaap voldoende. Mensen die minder slapen, zijn veel gemakkelijker verleid door allerlei zoetigheden. Ze eten over het algemeen meer, vaker en hebben vaker last van overgewicht. Een uitgerust lichaam zorgt beter voor zichzelf.

Menselijk zijn is geen zonde

Ook al streven we ernaar om zo min mogelijk tussendoortjes te nemen en net zoveel te eten tot je voldaan bent, is honger hebben heel eigen aan de mens. Het is daarom ook écht geen ramp als je om 4 uur ’s middags iets moet eten of ’s avonds laat nog een hongertje hebt en iets eet voor je je bed in kruipt.

Na jaren van restrictie, calorieën tellen, maaltijdplannen tot op de gram volgen en eten ‘omdat het daar tijd voor is’, kan ik goed begrijpen dat het heel moeilijk is om naar je eigen lichaam te luisteren. Geef het tijd, hou bovengenoemde tips in je achterhoofd en maak van eten geen vijand. Op die manier kan je zorgeloos, zonder enig gevoel van schuld of schaamte door wat je gegeten hebt, je dag doorkomen.

Suikerverslaafd?

Zin in eten ontstaat vaak ook gewoon doordat je suikerspiegel te ver zakt, en je lichaam dit niet vlot genoeg kan corrigeren. De beste oplossing die je lichaam dan kan verzinnen? Hongersignalen natuurlijk, want het weet dat zodra jij suiker gaat eten, het met je suikerspiegel ook weer goed komt.

Dat is evolutionair gezien heel slim van ons lichaam, maar in de huidige wereld niet zo praktisch. In alle overvloed die er is, is ons lichaam namelijk verleerd dat het veel handiger is om simpelweg wat vet te gaan inzetten als energiebron, vet dat ook nog eens ruim voorradig is in ons lichaam.

De oplossing hiervoor? 2 weken strikt Paleo eten, en dan de tussendoortjes gaan afbouwen en je zal zien dat je lichaam weer vlot schakelt tussen suikers en vetten als energiebron en je dus een pak minder honger hebt doorheen de dag.

De makkelijkste manier om daarmee te starten? Dat is volgens mij 100%Paleo – het 30 dagen programma dat je door de suikerdetox heen helpt, je meer energie geeft, je gezondheid verbetert en je ook wat kilo’s kan helpen afvallen. En dat allemaal zonder honger. In het boek vind je niet alleen alle informatie die je nodig hebt om te starten, maar ook 69 heerlijke recepten verwerkt tot handige weekmenu’s en boodschappenlijstjes, zodat je zonder nadenken kan starten. Je kan het boek hier kopen voor slechts € 24,95!