The Happiness Project, de blog van Gretchen Rubin is al jaar en dag een echte inspiratiebron en een van mijn favoriete blogs. Vooral waar het gaat om gewoontes opbouwen, geeft ze vaak super advies. Zo ook in deze blogpost waar ze het heeft over “abstainers” en “moderators”.

Zelf maakt ze het onderscheid met deze regels:

You’re a moderator if you…
– find that occasional indulgence heightens your pleasure – and strengthens your resolve
– get panicky at the thought of “never” getting or doing something

You’re an abstainer if you…
– have trouble stopping something once you’ve started
– aren’t tempted by things that you’ve decided are off-limits

En dat leidt mij tot het onderwerp van deze blogpost: kan je best drastisch je eetgewoontes aanpassen, of beter stap-voor-stap? Ben jij beter af met een strikt Paleo-dieet, of hou je meer van de 80/20-regel?

Radicaal het roer omgooien

Zelf ben ik een echte “abstainer”, een geheelonthouder dus. Ik heb het enorm moeilijk met gewoon gezond eten en leef het beste met strikte regels. Een Whole30 volhouden is voor mij dan ook een eitje (nu ja, relatief gesproken dan). Ik heb er absoluut geen probleem mee om géén chocolade te eten, maar als ik één keer per dag iets extra’s mag, dan zit ik zó in de problemen…

Voor geheelonthouders zoals mezelf is het dus het makkelijkste om te beginnen met Paleo door een echt eliminatiedieet dat drastisch komaf maakt met alle slechte invloeden in ons eetpatroon. Zo voel je ook op alle vlakken zeer snel resultaat  en dat motiveert!

Het wordt natuurlijk moeilijk om dat op de lange termijn vol te houden, zeker als je er ook graag een beetje een sociaal leven op na houdt. Daarom geeft Melissa van Whole30 de tip om voor jezelf gewoon elke week opnieuw hele strikte regels op te leggen. Bijvoorbeeld: “Deze week eet ik Whole30, maar ik mag ook 1 glas rode wijn en één stuk dessert op het verjaardagsfeestje van mijn nichtje”. Zo liggen de regels al op voorhand vast en is het makkelijker om op het moment zelf nee te zeggen tegen meer.

Zachtjesaan, stap voor stap

Ben je echter een moderator en schrap je liever niet alles radicaal uit je dieet? Dan is het misschien niet zo’n goed idee om drastisch je gewoontes te gaan veranderen. Je kan dus beter stap voor stap je eetpatroon “paleoniseren”.

Begin bijvoorbeeld met het avondeten: vervang de portie aardappelen of pasta gewoon door een extra portie groenten. Hou dat een weekje vol, en maak het jezelf niet te moeilijk met hopen nieuwe recepten, dat kost te veel tijd. Lukt het met het avondeten, waag jezelf dan eens aan een Paleo-lunch. Stel een lekker slaatje voor jezelf samen, of kook extra veel zodat je restjes kan meenemen.

Gaat dat goed? Dan kan je ook Paleo gaan ontbijten. Persoonlijk vind ik dit het moeilijkste omdat ik vaak weinig (te) weinig tijd neem om te ontbijten. Vind jij dit het makkelijkste, dan kan je natuurlijk ook hiermee beginnen, het is maar net wat jij het meest ziet zitten. Paleo-ontbijttips kan je trouwens hier vinden.

Als allerlaatste hebben we nog de tussendoortjes. Waarschijnlijk zal je merken dat, hoe meer en hoe langer je paleo eet, hoe minder je nood hebt aan tussendoortjes. Dat is normaal, je lichaam rekent nu minder op wat jij eet voor je energieniveau en meer op de vetreserves die je hebt opgebouwd. Heb je toch honger? Dan kan je het beste een mini-maaltijd eten: zorg steeds voor wat vlees, vis of eieren met wat groenten en eventueel een sausje. Lukt dat echt niet (ik kan me voorstellen dat dat niet op elke werkplek mogelijk is), probeer dan toch wat kerstomaatjes, schelletjes zalm, etc mee te smokkelen.

Een tweede optie is dat je bijvoorbeeld bepaalde voedingsgroepen steeds minder gaat eten. Zo kan je de pasta in je maaltijden steeds meer gaan vervangen door grotere porties groenten, wat vaker een eitje eten als ontbijt in plaats van een boterham, … Het nadeel van deze methode? Je voelt niet zo snel de voordelen van Paleo, wat het dan ook weer moeilijker maakt om vol te houden.

Ben jij een moderator? Of toch eerder een geheelonthouder?