Quinoa lijkt wel het zoveelste superfood dat de supermarkten langzaam maar zeker verovert. Het is van nature uit glutenvrij, bevat alle essentiële aminozuren en is rijk aan B-vitaminen. Daarom ook dat veel vegetariërs en veganisten zweren bij quinoa als een excellente vleesvervanger. Ook in de glutenvrije community is het erg populair en wordt het gebruikt in recepten voor pizza, pasta en brood (ja hoor, er bestaat ook quinoameel ). De grote vraag blijft echter: “Is quinoa wel Paleo?”

(Pseudo)graan?

Al ziet quinoa eruit als een graan, technisch gezien is het dat niet. Quinoa is deel van de zogenaamde “pseudogranen” familie, waar onder andere ook amaranth en boekweit toe behoren. Tóch is het niet helemaal Paleo. Waarom niet, en wanneer je quinoa wel mag eten, lees je hier.

In de paleowereld vermijdt men het gebruik van granen vooral omdat ze glutenhoudend zijn. Het is allang geen geheim meer dat gluten ook voor al wie die niet aan coeliakie lijdt, irriterend of zelfs gevaarlijk kan zijn.

Een andere belangrijke reden waarom paleo-aanhangers granen vermijden, is dat granen een grote hoeveelheid antinutriënten bevatten. Dat zijn stoffen die van nature in een gewas zitten als een soort defensielijn tegen allerlei vijanden, waaronder natuurlijk mens en dier die het gewas willen opeten. Bij pseudogranen is dat ook het geval en deze passen daarom niet in een strikt Paleodieet. Heel wat antinutriënten binden aan de vitaminen en mineralen in het voedingsmiddel, waardoor je lichaam deze niet kan opnemen. Sterker nog, ze zorgen ervoor dat je de vitaminen van andere voedingsstoffen ook niet goed kan opnemen. Alle reden dus om ze gewoon te vermijden.

Quinoa behoort ook tot deze categorie, al is het absoluut een betere keuze dan bijvoorbeeld tarwe of spelt. Het meest voorkomende antinutriënt in quinoa is zonder twijfel saponine: een chemische stof die qua structuur ietwat lijkt op zeep en de celwand van je darmcellen kapot kan maken, wat na verloop van tijd kan leiden tot het bekende Leaky Gut Syndrome (Lekke Darm Syndroom), waarbij toxische stoffen door de kapotte darmwand in je bloedbaan terecht komen en allerlei allergische reacties kunnen teweegbrengen.

Quinoa is ook rijk aan koolhydraten, wat tegendraads kan werken indien je graag gewicht wil verliezen of je bloedsuikerspiegel wil stabiliseren.

Alles in balans

Maar hoe wegen de nadelen op tegen de voordelen? Binnen de Paleowereld eten sommige atleten soms wel quinoa als middel om extra koolhydraten binnen te krijgen na een lange training of als voorbereiding op een duursport (bv een marathon lopen). Het is vele malen minder irriterend dan andere graansoorten en bevat bovendien relatief veel eiwitten, wat je een verzadigder gevoel geeft na de maaltijd.

Het verdict?

Quinoa is verre van het wondervoedingsmiddel dat veel mensen zeggen dat het is. Als je sowieso al last hebt van darmproblemen, kan je het beter tijdelijk strikt mijden. Hoe dan ook, het kan een zeer goede bron van koolhydraten zijn als je veel en intensieve sport doet en is ook rijk aan heel veel mineralen zoals ijzer, mangaan en selenium. Wil je wat minder vlees eten, dan is quinoa een goede bron van eiwitten. Verlang je af en toe naar iets lekkers zoals een stuk brood, pannenkoek of cake, dan kan quinoameel een voedzamer alternatief zijn voor de standaard glutenvrije producten uit de supermarkt.

Zoals altijd experimenteer je best zelf met wat voor jou werkt. Krijg je na het eten van quinoa klachten zoals winderigheid, een opgeblazen gevoel, hoofdpijn, diarree of andere maag-darmklachten? Dan kan je het beter (tijdelijk) mijden. Check ook altijd de ingrediënten, soms kan het zijn dat ze er andere granen door vermengen die voor klachten kunnen zorgen.

 

Eet jij quinoa? Waarom wel/niet? Laat het ons weten!