We hebben de zin allemaal al zo vaak gehoord dat we onze ogen rollen als iemand ze uitspreekt: “Eet wanneer je honger hebt, eet niet als je geen honger hebt. Luister gewoon naar je lichaam!” Als het maar zo simpel was, denk je dan. “Ik heb AL-TIJD honger.” Zelfs Paleo is geen cure-it-all hiervoor.

Velen van ons zijn al jaren op-en-af op dieet, altijd aan het tellen, wegen, proportioneren en verminderen. Als gevolg weten we niet meer wat nu wel juiste portiegroottes zijn, wat nu het verschil is tussen honger en goesting (lees hier meer!) en vooral wat ons lichaam nodig heeft in welke hoeveelheden. Met deze tips kom je weer op dezelfde golflengte met je lichaam, zonder dat je daarvoor helemaal uit de boot valt of 10 kilo bijkomt!

1. Zie een maaltijdplan als richtlijn, niet als regel

Of het nu Elke’s weekmenu is of een “7-day ultimate shredding meal plan”, de porties die zijn aangegeven zijn enkel richtlijnen. Als je veel sport, zwanger bent, heel groot bent of een supersnel metabolisme hebt, moet je waarschijnlijk veel meer eten. Ben je eerder klein, niet heel sportief en heb je een zittende levensstijl? Dan zijn de porties misschien zelfs te groot. Er zullen dagen zijn dat de hoeveelheden die aangegeven zijn, eruitzien als een berg voedsel die je onmogelijk opkrijgt en andere dagen waarop je wel een derde portie zou willen. Dat is perfect normaal, zeker vrouwen hebben een eetlust die heel erg varieert afhankelijk van waar in de cyclus ze zitten. Met andere woorden, eet de gezonde dingen in de hoeveelheid die je wilt (zonder je te overeten, je zou je altijd GOED moeten voelen!) en  voel je niet schuldig als je meer eet dan ‘de norm’ voorschrijft.

2. Mediteren like there’s no tomorrow

We rennen en we haasten onszelf vaak door het leven, met elke vrije minuut kijkend op de smartphone of al nadenkend over het rapport van de kinderen, dat etentje met de schoonouders volgende week of over hoe je al de strijk nog gedaan gaat krijgen. Ons lichaam zit constant onder de stress zonder enig moment van rust. Logisch dat we ons overeten, ons lichaam denkt dat we op overlevingsmodus zitten! Onderzoek wijst uit dat dagelijks mediteren (10 minuten is al genoeg!) ons weer rustiger maakt. Wie mediteert, maakt betere, duurzamere keuzes voor zichzelf en hun gezondheid. Geen idee hoe te beginnen? Probeer dan eens de app Headspace die je volledig door de 10 minuten heenpraat. Slaap is trouwens ook een vorm van meditatie, en voldoende slapen is inherent gelinkt aan betere keuzes maken overdag en je beter voelen!

3. Hou je maaltijden simpel, maar compleet

Ken je die all-you-can-eat wedstrijden? Wist je dat als een deelnemer écht vol zit met –pakweg – frietjes, om een stuk chocolade vraagt om daarna verder te kunnen eten? Het klinkt vreemd, waarom zou je immers nog meer eten als je al zo vol zit? Het is echter een gekend fenomeen genaamd ‘sensory-specific satiety’, waarbij het argument is dat ons lichaam gevoelig is aan bepaalde smaken. Het lichaam van de competitie-eter denkt dus “genoeg zoute frieten. Maar kijk, daar is een stuk zoete chocolade, dat wil ik wel.” Waarna de situatie zich gewoon weer herhaalt. Het is om deze reden dat je op restaurant na een grote hoofdmaaltijd nog steeds zin hebt in een dessert of dat je op een buffet/receptie altijd meer eet dan normaal. Een goed signaal krijg je dus van je lichaam als je maaltijd simpel is, met niet te veel variëteit aan smaken. Met de juiste proporties van vetten, eiwitten en koolhydraten in je achterhoofd, zal je beter aanvoelen wanneer je lichaam genoeg heeft.

4. Eet met aandacht (extra super mega belangrijk!)

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Als het tijd is om te eten, zorg dan dat je ook echt je tijd neemt om te eten. Aan tafel, zittend, zonder tv, radio of gsm. Wie voor de tv eet of in de zetel zit, is sneller afgeleid en heeft zijn aandacht niet bij wat hij in zijn mond steekt. Het is bewezen dat mensen die ‘mindful’ eten, minder eten en sneller een vol gevoel hebben. Zij zullen ook meer genieten van wat ze gemaakt hebben en kauwen hun voedsel meer, wat het hele spijsverteringsproces enkel maar bevordert. Ik weet dat het erg verleidelijk is om je ontbijt in de auto op te eten onderweg naar je werk, maar gun jezelf een paar extra minuten thuis om rustig je ontbijt op te eten samen met de kinderen, partner, … Je dag zal er een beetje rooskleuriger en minder gehaast uitzien!

 

 

Heb jij nog tips? Dingen die je geholpen hebben met beter naar je lichaam te luisteren? Laat het weten in de reacties