Melk is goed voor elk, het is een slogan die we allemaal kennen. We zijn ermee opgegroeid en het is inmiddels zo vanzelfsprekend dat we het amper nog in vraag stellen. En toch…

Er zijn heel wat mensen niet verdragen en daar zijn heel wat verschillende mogelijkheden voor. Ik zet ze even op een rijtje.

Lactose-intolerantie.

Lactose is een vorm van suiker in melk en andere zuivelproducten. Lactose-intolerantie is een vaak voorkomende reden dat sommigen geen melkproducten gebruiken, maar wat de meeste mensen niet weten is dat er eigenlijk 3 verschillende soorten zijn. Er is de aangeboren intolerantie die heel zelden voorkomt, baby’s die hiermee geboren worden kunnen geen moedermelk verdragen.

En dan is er de meest bekende vorm, de gewone lactose-intolerantie. Hierbij stopt je lichaam na een aantal jaar met het aanmaken van lactase, een stofje dat helpt de lactose te verwerken. Zonder dit stofje kan je lichaam de lactose, en dus een groot deel van de melk niet verwerken.

Maar er is ook nog een derde, vaak voorkomende maar niet zo bekende vorm: de secundaire intolerantie. Deze komt voor als je kampt met ontstoken of lekkende darmen en wordt vaak gelinkt met gluten- en graanintoleranties. De eerste twee soorten zijn definitief, maar de derde kan je “genezen” door je eetpatroon te veranderen en je darmen te genezen.

Caseïne-intolerantie.

Naast lactose kan je ook intolerant zijn aan caseïne, een soort eiwit in melk dat soms moeilijk te verteren is en allerlei ontstekingsreacties kan veroorzaken.

Ben jij intolerant?

Hoe kan je nu weten of jij intolerant bent voor zuivel of niet? Bij sommige mensen is het simpel: als je na een glas chocolademelk of een kommetje ijs diarree hebt, dan ben je duidelijk intolerant. Maar vaak zijn de gevolgen niet zo duidelijk en moet je zuivel 3 – 4 weken elimineren voor dat je met zekerheid kan voelen wat voor invloed zuivel op je lichaam heeft. Je kan ook testen laten doen, maar deze zijn niet altijd 100% sluitend.

Gradaties van intolerantie

Na een periode van eliminatie merk je vaak dat je sommige vormen van zuivel beter verdraagt dan andere. Zo zijn er mensen die geen problemen hebben met vette producten zoals zure room en verse kaas, anderen verdragen dan weer goed oude kazen.

Koken zonder zuivel

Koken zonder traditionele melkproducten is niet zo moeilijk als je kan denken. Er zijn heel wat vervangingen mogelijk: kokosmelk, kokosroom, geklaarde boter (puur botervet dus, zonder suiker of eiwitten), amandelmelk en zelfs avocado’s. Een beetje googelen brengt je al snel bij heerlijke nieuwe recepten 😉

Lees zeker ook even deze blogpost over alternatieven.

En calcium dan?

Omdat zuivel soms moeilijk te verteren is, kunnen veel mensen de calcium eigenlijk niet goed absorberen. Als je daarentegen focust op gezonde darmen, zal je veel efficiënter calcium kunnen absorberen, ook uit calciumrijke groenten. Zolang je gevarieerd en volgens de seizoenen eet heb je absoluut geen supplementen nodig!