Als er iets is waar ik écht moeilijk af kan blijven, is het wel chocolade. Bij de koffie, na de maaltijd, tijdens een stressmomentje,… niets wat chocolade niet kan oplossen. Maar is het Paleo? Kortweg: Hangt ervan af.

De ene chocoladesoort is de andere niet, en cacao is helemaal niet hetzelfde als chocolade. Hoe zit het dan precies? Laten we beginnen met een kleine geschiedenis…

De vrucht van de goden

De cacaoboon, die iets of wat lijkt op een overmaatse koffieboon, is een Zuid-Amerikaans gewas dat al eeuwen als goddelijk beschouwd wordt. Ten tijde van de Azteken werd al een cacaodrank gedronken en werden cacaobonen ook gebruikt als betaalmiddel. De Spanjaarden brachten de cacaobonen uiteindelijk naar Europa, waar de Nederlander Casparus van Houten ontdekte dat je het vet uit de boon kon halen (wat nu bekend staat als cacaoboter) en niet veel later was de eerste chocolade, zoals we ze nu kennen, een feit.

Is cacao een echte superfood?

Onze Paleolithische voorouders aten gegarandeerd geen chocolade, maar dat betekent niet dat het zomaar een verboden vrucht is (ze aten immers ook geen Paleo pannenkoeken of kokosyoghurt en dronken geen koffie). De cacaoboon is een bron van zó veel vitaminen, mineralen, antioxidanten en bevat van nature helemaal geen suiker. Een kleine opsomming van alles wat je zoal in cacao kan vinden:

  • Magnesium: een mineraal dat helpt bij een normale stoelgang, goed voor botten en tanden, maakt je kalmer en helpt tegen zure oprispingen
  • IJzer: Vooral vrouwen hebben risico op een ijzertekort, maar cacao bevat per portie van 28 gram maar liefst 20% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid ijzer.
  • Serotonine: Het genotshormoon. Het helpt bij reguleren van stress en zorgt dat je beter slaapt.
  • Zink: een mineraal dat veel organen ondersteunt zoals de lever en de pancreas en heel belangrijk is voor ons immuunsysteem.
  • Tryptofaan: een essentieel aminozuur, tevens de precursor van melatonine: het hormoon dat je dag-nacht ritme reguleert (en beschermt tegen kanker)
  • Antioxidanten: Rauwe cacao heeft de meeste antioxidanten van alle voedingsmiddelen ter wereld. Deze helpen je lichaam om vrije radicalen te bestrijden en zo heel effectief zijn in het voorkomen van kanker. Rauwe cacao bevat meer antioxidanten dan rode wijn, blauwe bessen, bloedappelsien, gojibessen en acaibessen SAMEN. (!) Over een ‘superfood’ gesproken 😉

Cacao is niet hetzelfde als chocolade

Met andere woorden, wat wil je nog meer?! Jammer genoeg is de cacao die je vandaag vindt vooral in de vorm van heel erg bewerkte chocolade, die eigenlijk voor 50% uit toegevoegde suiker bestaat. Vaak komen er dan nog eens extra toevoegingen in zoals sojalecithine, magere melkpoeder en gehard palmvet. Neem je chocolade waar iets inzit (zoals bij pralines of truffels), wordt de lijst nog veel langer. Doordat het totale aandeel aan cacao steeds minder wordt, worden de voordelen ervan ook minder. Sterker nog, de nadelen van de suiker zullen altijd groter zijn dan de voordelen van de cacao.

Tevens raken veel van de voordelen van cacao verloren in het brandingsproces. Rauwe cacao is heel rijk aan Vitamine C, maar die raakt verloren tijdens het verhitten. Rauwe cacaopoeder in een smoothie is daarmee dus veel beter dan het cacaopoeder dat je in een chocoladereep vindt. Hierdoor zijn er tegenwoordig meer een meer mensen die kiezen voor het eten van rauwe chocoladerepen (meestal te vinden in de biowinkel) en cacao nibs: rauwe stukjes gebroken cacaoboon die vaak gegeten worden als deel van een trail mix, in yoghurt of in smoothies.

Het verdict?

Binnen de Paleo community wordt chocolade echter vaak gezien als een snoepje dat niet zo’n zonde is. De vuistregel is echter: Ga altijd voor pure chocolade van minstens 80 % cacao (hoe hoger, hoe beter). Voor velen is dit initieel veel te bitter, maar mettertijd raak je eraan gewend en komen de aroma’s van de chocolade ook veel meer tot hun recht. Wat de meesten doen is bij 72% beginnen en zo hun weg opbouwen. Net als bij koffie en wijn duurt het even voor je de echte smaak kan appreciëren.

Ingrediënten die Paleoproof zijn: cacaopoeder, cacaoboter, cacaomassa (totaal minstens 80%), kokosbloesemsuiker of ruwe rietsuiker en zout. Natuurlijk zijn noten, gedroogde bessen enz. ook toegelaten, maar kijk dan goed uit voor eventuele toevoegingen.

Ik eet tegenwoordig altijd de 99% of zelfs 100% cacao chocolade en neem 85% als ik echt zin heb in iets zoets. Het voordeel? Doordat de smaak zo overweldigend is, heb ik er snel genoeg van en mijn medebewoners blijven ook van mijn chocolade af, want die vinden ze toch te bitter 😉