Maandstonden zijn allicht voor geen enkele vrouw echt fijn, maar voor mij waren ze (voor ik paleo ging eten) echt de hel. Ik was amper in staat om te werken, eten of denken, zelfs met een hoop pijnstillers.

Wat ik echter niet verwacht had, was het mirakel dat gebeurde toen ik net 2 (!!!) dagen bezig was met Paleo. Mijn maandstonden begonnen, en ik had verwacht dat het extra erg zou zijn: afkicken van suikers én daar bovenop ook nog eens mijn regels? Het leek me verschrikkelijk. Maar wonder boven wonder waren mijn maandstonden plots meer dan draaglijk. Ik ga niet beweren dat ik géén krampen meer had, maar ik had geen pijnstillers meer nodig en de krampen stoorden me amper. En ook mijn stoelgang (altijd een marteling tijdens die week van de maand, sorry als dit meer is dan je wou weten ;-)) gebeurde plots probleemloos.

Bizar toch, na amper 2 dagen? Maar zo was het. Sindsdien zijn mijn maandstonden niet altijd zo pijnvrij geweest, maar ze zijn nooit meer zo erg geweest als voor ik paleo begon te eten. Phew!

Maar hoe komt dat nu? Wat maakt die krampen zo pijnlijk?

Krampen zijn eigenlijk gewoon spieren die samentrekken. Er zijn een aantal factoren die bijdragen aan de ernst van deze krampen: een tekort aan vitamines en mineralen, chronische ontstekingen en een hormonenbalans uit evenwicht.

Vooral elektrolyten zoals kalium, calcium, sodium en magnesium kunnen helpen om maandstonden minder pijnlijk te maken en de krampen te verzachten omdat ze je spieren ontspannen. Dat was het effect dat ik na amper 2 dagen Paleo al kon merken , dankzij veel grotere vitamines en mineralen in mijn voeding dan gewoonlijk.

Maar paleo heeft ook op de lange termijn voordelen die je regels dragelijker maken. Zo geef je je lichaam eindelijk de kans om chronische ontstekingen op te lossen. Dat is belangrijk omdat je voortplantingssysteem elke maand ontstoken deeltjes uitscheidt via je maandstonden. Een normaal proces dat een noodzakelijk onderdeel is van een gezond immuunsysteem. Maar wanneer je kampt met chronische ontstekingen, dan raakt je lichaam in paniek, wat de krampen opnieuw verergert.

Een derde manier waarop paleo helpt met je maandstonden is dat het je hormonenbalans herstelt. Een van de oorzaken van deze zware krampen is oestrogeendominantie. Wanneer je lichaam teveel oestrogeen bevat in verhouding tot progresteron wordt de rand van je baarmoeder dikker dan gewoonlijk. En hoe dikker die rand is, hoe meer ontstoken molecules er zullen zijn die uitgescheiden worden wanneer je je regels hebt, waardoor je langer en zwaarder zal bloeden.

Wat kan je doen om je regels minder pijnlijk te maken?

  • Eet een hoofdzakelijk paleoproof dieet waarbij je waarschijnlijk veel meer vitamines en mineralen binnenkrijgt dan daarvoor. Vooral vitamine B1, vitamine E en magnesium kunnen helpen.
  • Eet meer Omega-3 vetten (vooral vette vis) en beperk Omega-6 vetten (deze vind je vooral in plantaardige oliën) om ontstekingen te verminderen.
  • Vermijd suikers, vooral tijdens die tijd van de maand om ontstekingsbevorderende suikerpieken te vermijden.
  • Versterk je darmflora met probiotica zoals gefermenteerde voeding en eet voldoende vezels.
  • Overweeg een andere vorm van voorbehoedsmiddel dan de pil.
  • Supplementeer eventueel magnesium tijdens je regels.
  • Beweeg meer, sport meer.
  • Experimenteer ook op jezelf, bij sommige vrouwen heeft bijvoorbeeld koffie een enorme negatieve invloed tijdens de maandstonden, maar niet bij iedereen. Leer wat jouw triggers zijn!

(Bronnen: Paleo Leap en Sexy by Nature, geschreven door Stefanie Ruper, topboek overigens!)

PS: Deze tips kunnen helaas niet iedereen helpen. Sommige vrouwen hebben zware en pijnlijke krampen met oorzaken erger dan hier beschreven,  zoals tumoren of endometriose. In dat geval kan enkel een dokter je helpen!