Wist je dat we als mens in de minderheid zijn in ons eigen lichaam? We worden overtroefd op alle vlakken door bacteriën: er zijn er zelfs tien keer meer dan we lichaamscellen hebben! Geen wonder dat ze dan ook een immense impact hebben op onze gezondheid. De meeste van die bacteriën zitten in onze darmen, en van daaruit beïnvloeden ze ons humeur, ons gewicht, ons immuunysteem, …

De laatste jaren wordt hier steeds meer onderzoek naar gedaan, en het komt ook meer en meer in het nieuws. Kijk maar even naar deze krantenkoppen van de voorbije jaren:

Het ding is: er wordt zoveel geschreven, en er zijn zo veel onderzoeken, maar er is heel weinig overzicht: welke impact hebben “onze” darmflora precies en hoe kunnen we ze positief beïnvloeden om ons leven te verbeteren? Daarover precies gaat het boek “Het brein in je buik” van Justin en Erica Sonnenburg.

In dit boek wordt beschreven wat we NU op dit moment exact weten over de darmflora, en vooral ook: wat we nog niet weten. Als er een ding is dat ik geleerd heb uit dit boek, is het dat we vooral héél véél nog niet weten over de darmflora, en dat er heel veel nonsens verkocht wordt door mensen die geld willen slaan uit de hele hype rond darmflora.  Ik vond het heel fijn dat het boek op geen enkel moment sensationeel wordt, maar altijd gaat relativeren. Tegelijk werd me duidelijk dat we door meer op natuurlijke wijze te gaan leven (niet zo obsessief hygiënisch) en eten (geen junkfood) een enorme impact hebben op de darmflora en onze gezondheid – iets dat mooi samenhangt met de paleo filosofie natuurlijk!

Enkele handige weetjes:

  • De belangrijkste periode voor de darmflora is eigenlijk in het eerste levensjaar. Een keizersnede is nefast voor de start, maar kan je gedeeltelijk compenseren door een vaginaal uitstrijkje van de moeder over de baby heen te smeren. Daarna is vooral borstvoeding essentieel, omdat die (op mysterieuze wijze) heel veel bacteriën overbrengt en ook voeding voor deze bacteriën in de vorm van HMO’s, een van de belangrijkste componenten van moedermelk die niet door baby’s kan worden verteerd en puur bedoeld is als voeding voor de darmflora – bijzonder moeilijk voor producenten van flesvoeding om na te bootsen, zo blijkt. Tenslotte zijn de darmen van een baby voor 6 maanden écht niet voorzien op het verteren van vaste voeding, en kan je daar best wel wat schade mee aanrichten.
  • Antibiotica vernietigen niet alleen de slechte bacteriën in je lijf, maar ook de goede. Dat is een probleem, want door de leegte in je darmflora is er plots ruimte voor nieuwe bacteriën die zich willen vestigen, en dat loopt vaker wel dan niet slecht af. Moet je echt antibiotica nemen (soms niet te vermijden helaas), neem dan ook probiotica, eet gefermenteerde voeding en let héél goed op dat je ongezonde bacteriën zoveel mogelijk vermijdt (door veelvuldig je handig te wassen bv) en slechte bacteriën niet te voeden (door ongezond te eten) zodat ze minder kans krijgen om zich te vestigen in je darmflora.
  • Darmflora kunnen ook een impact hebben op auto-immuunziekten. Zo blijkt dat de ernst van een auto-immuunaanval (bij multiple sclerose) op iemands eigen zenuwstelsel kon worden bepaald door de soorten bacteriën die in de darmen voorkomen. Let op: ik beweer dus niet dat darmbacteriën MS kunnen genezen, maar dat ze wel impact hebben op de symptomen die erbij horen.
  • Slechte darmbacteriën zijn niet altijd echt slecht. Zo maken wetenschappers blijkbaar allang jacht op H.pylori die bij oudere mensen zweren en darmkanker kan veroorzaken. Logisch zou je denken, maar nu blijkt dat door het steeds minder voorkomen van H.pylori kinderen meer kans hebben op het ontwikkelen van astma en allergieën. Dus nu zijn wetenschappers op zoek naar een manier om H.pylori opnieuw in de darmen van kinderen te installeren, en ze pas opnieuw weg te halen eenmaal de vruchtbare jaren voorbij zijn, en de H.pylori mogelijk gevaarlijk wordt voor de gezondheid. Ingewikkeld, toch?
  • Het blijkt dat de probiotica zoals lactobacillus die zo vaak wordt aanbevolen, helemaal niet permanent in onze darmflora blijft. Je zou dan denken, hm, dan kan ik beter geen dure probiotica meer slikken, maar dat klopt ook niet helemaal. Als je dagelijks heel wat gezonde bacteriën eet, en die verdwijnen bijna direct weer uit je systeem, dan helpen ze je gezondheid nog steeds simpelweg door hun passage. Het zit zo: hoe meer goede bacteriën in je lijf (tijdelijk of niet), hoe minder ruimte voor slechte bacteriën en hoe minder kans dat zij wel een permanente residentie zullen opnemen in je darmen. Die bacteriën op doorrreis helpen je darmen bovendien om de slijmlaagproductie (die dient als voeding voor bacteriën ) op te drijven, zodat je permanente bewoners goed gevoed worden.
  • Bacteriën in echte voeding maken een grotere kans om zich te vestigen dan bacteriën die in je in pilletjes vorm slikt. Enerzijds omdat de variatie groter is, anderszijds omdat ze meteen ook de geschikte voeding meekrijgen.
  • Niet alle vezels zijn hetzelfde. Sommige bacteriën eten liever de vezels uit bananen, andere die uit uien. Variatie in voeding is dus belangrijk voor gevarieerde darmflora.
  • De rijkdom (of het gebrek aan rijkdom) van je microbioom kan je kans op westerse ziekten beter voorspellen dan je gewicht. In de toekomst zou het weleens kunnen dat je arts meer geïnteresseerd is in de staat van je microbiota dan je BMI. Hopelijk schrijft je dokter je dan ook eerder andere voeding dan meer pillen voor 😉
  • Er zijn bacteriën die gassen (ja, scheetjes dus) consumeren. Dus hoe gevarieerder je darmflora, hoe groter de kans dat jij geen scheetjes hoeft te laten!
  • Als je last hebt van stress, dan gaat je lichaam in vecht-of-vluchtmodus, gaat de hartslag en bloeddruk om hoog, komen er energievoorraden beschikbaar als brandstof voor de spieren en vertraagt de spijsvertering. Dat heeft impact op de voedingssituatie voor de darmflora, en kan (als dit lang genoeg duurt of vaak voorkomt) een grote impact hebben op de samenstelling van je microbiota.

OK, dit was heel kort door de bocht natuurlijk, als je meer wil weten over het hoe en wat van alle weetjes, dan kan ik je het boek “Het brein in je buik” absoluut aanbevelen!

[bol_product_links block_id=”bol_55ffdbbfae43f_selected-products” products=”9200000040709864,9200000045510335″ name=”brein” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”550″ cols=”2″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]