Smoothies staan in de klassieke dieetkunde ergens in de top 5 van meest gezonde manieren om te ontbijten, of als tussendoortje. Als je smoothierecepten opzoekt, zie je echter dat het suiker met suiker en een beetje extra suiker is, zonder enige vorm van eiwitten of vezels.

Ook niet te verwonderen, als je bedenkt dat volkorenbrood en muesli met magere melk ook ergens in die top 5 staan. Het resultaat? Een bloedsuikercrash en na 2 uur heb je weer honger.

Nochtans kan een smoothie echt wel gezond zijn! Alles hangt af van de balans tussen koolhydraten, eiwitten en vetten.

Ik laat je in 5 stappen zien hoe jij een gezonde, Paleo smoothie kan samenstellen, ook wanneer je ’s morgens niet veel tijd hebt. Het voordeel? Je kan het vaak de avond op voorhand al maken!

Stap 1: Kies een goede basis

Kies een vloeistof die je smoothie kan ondersteunen, zoals kokos- of amandelmelk (als je voor volle kokosmelk gaat, moet je misschien wat meer vloeistof toevoegen). Zelfs koude thee is een mogelijkheid! Probeer toch altijd deze basis te gebruiken, anders zit je met pap in plaats van een smoothie.

Stap 2: Kies je eiwit

Eiwitten zorgen ervoor dat je je langer vol voelt. Klassiek in een ‘gezonde’ smoothie is een vorm van proteïnepoeder zoals wei- of caseineproteïne. Deze zijn jammer genoeg vaak erg allergeen en zitten vol met artificiële smaakmakers en zoetstoffen. Ga voor all-natural proteïnepoeder zoals 100% eiwit-poeder of rundervleesproteïne (maar check altijd de ingrediënten). Ook collageen of gelatine zijn een goede keuze: ze helpen bij de heropbouw van je darmwand en houdt je botten sterk, een topkeuze voor wie wil genezen van een lekke darm!

Heb je liever geen poeder? Ga dan voor eiwitrijke voeding in je smoothie! Een rauw ei (check wel dat het biologisch en vers is, over salmonella hoef je je in principe in België en Nederland geen zorgen te maken), wat noten of eventueel volle, rauwe yoghurt of kefir (als je dat tolereert uiteraard, deze zijn niet paleo proof) zijn allemaal ideale keuzes.

Stap 3: Kies je vet

Gezonde vetten zijn essentieel in een smoothie. Ze zorgen ervoor dat je verschillende vitaminen en mineralen beter opneemt en zorgen voor een mindere piek in de bloedsuiker, waardoor je tevens langer een vol gevoel hebt.
Ga voor avocado, kokosolie, MCT-olie, notenpasta, hennepharten of (als je dat kan/wil) volle room. Een lepeltje visolie toevoegen is ook zeker niet uit den boze.

Stap 4: Vezels

Vezels zorgen ervoor dat de suikers en koolhydraten uit je smoothie minder snel opgenomen worden. Daarnaast bevorderen ze een vlotte stoelgang en worden de bacteriën in je darmen er blij van! Het geeft je smoothie ook een dikkere, smeuïge textuur. Denk aan (gebroken) lijnzaad, chiazaad of zelfs bladgroenten zoals spinazie en boerenkool (geen zorgen, je moet al HEEL VEEL hiervan toevoegen voordat je het proeft!). Ook bepaalde fruitsoorten zoals appel en peer (met schil), passievrucht of kaki zijn rijk aan vezels.

Wacht idealiter een paar minuten met het consumeren van je smoothie, dan hebben de vezels meer vloeistof opgenomen en heeft je smoothie een nog dikkere textuur!

Stap 5: Smaakmakers

Een smoothie moet natuurlijk ook nog goed smaken. Het aantal keer dat ik een van de ‘supergezonde detox groene smoothies’ probeerde en achteraf gewoon alles weggooide omdat ik er misselijk van werd… Ik zal maar niet zeggen hoeveel euro’s ik daarmee ook de vuilbak in gegooid heb 😉

De meeste mensen verkiezen een smoothie die overwegend zoet smaakt, dus fruit toevoegen is zeker op zijn plaats, zolang het geen overdaad wordt.

Wil je de hoeveelheid suiker laag houden? Ga dan vooral voor bessen (hallo antioxidanten!), granaatappel of meloen. Een groene banaan is zeker ook een optie, omdat de koolhydraten daar nog in de vorm van resistent zetmeel zijn. Andere dingen die je kan toevoegen zijn: cacaopoeder, vanille-extract, rauwe honing, dadels, kardemom, esdoornsiroop, zogenaamde ‘superfoods’ als gojibessen, moerbeien, … wees creatief 😉

5 stappen, zo simpel kan het zijn!

Natuurlijk blijft een smoothie een vloeibare maaltijd. Voor wie moeite heeft met genoeg calorieën binnen te krijgen, is het een ideale oplossing. Echter, als je probeert af te vallen, kan het wel eens tegen je werken. Een maaltijd bestaande uit vaste voeding zal altijd veel vullender zijn dan een vloeibare maaltijd. Dat hangt echter veel af van persoon tot persoon: Sommige mensen kunnen prima tot ’s middags doorkomen zonder honger te hebben, anderen hebben echt wel nood aan iets vast op hun maag in de ochtend.

Wat doe jij graag in je smoothie? Zijn er bepaalde geheime ingrediënten die jouw smoothie de ALLERBESTE maken? 😉