Wist je dat mensen die ’s nachts 6 uur of minder slapen sneller aankomen dan mensen die gemiddeld 7 of 8 uur slapen? Vandaag wil ik je graag uitleggen hoe dat komt!

Waarschijnlijk heb jij onlangs ook nog goede voornemens gemaakt en probeer je betere keuzes te maken als het over voeding gaat. Maar als je nieuwe gewoontes bouwt, dan heb je daar serieus wat uithoudingvermogen voor nodig.

En dan is er weer iemand jarig op kantoor en natuurlijk heeft ze zelfgebakken muffins mee. Je staat al klaar met jouw argumenten waarom je écht geen stuk wil, maar voor je het weet heb je de grootste muffin uitgezocht en eet je die met smaak (én schuldgevoel) op. Hoe komt dat toch?

Wel, misschien heb je net een slechte nacht achter de rug? Een slechte nachtrust heeft een enorme invloed op ons leven, en niet in het minst op onze eetgewoontes. Dat heeft heel veel te maken met twee hormonen: leptine en ghreline.

Leptine is een hormoon dat je eetlust onderdrukt. Ghreline doet net het omgekeerde en bevordert je eetlust. Wanneer je goed uitgerust bent, zijn de twee mooi in balans. Maar wanneer je met slaaptekorten kampt dan zal je leptineniveau te laag zijn en je ghrelineniveau te hoog waardoor je eetlust groter is. Dat maakt het meteen een stuk moeilijker om je goesting onder controle te houden en nee te zeggen tegen die heerlijk geurende muffin.

En het helpt natuurlijk niet dat je lichaam moe is en liefst zo weinig mogelijk energie wil verbruiken. Daardoor ga je dus liever in de zetel gaat zitten, dan dat je die extra kcal weer gaat verbranden. Geen wonder dat je moeilijker afvalt als je niet bent uitgerust.

Er komt ook nog een derde hormoon bij kijken: cortisol. Cortisol is een stresshormoon dat geregeld wordt door je interne klok. Te veel cortisol is niet goed, maar je hebt het wel nodig om ’s morgens vlot uit bed te raken. Als je goed slaapt, dan is je cortisol hoog als je wakker wordt, hoef je niet te snoozen en zal je leptine stijgen waardoor je je ontbijt met smaak zal opeten.

Ben je echter niet uitgerust, dan zal je cortisol laag zijn bij het wakker worden, ga je zo lang mogelijk snoozen en is je leptine laag. Je voelt je nog slaperig en energieloos, hebt dus geen honger en drinkt dan maar een koffie om snel wakker te worden. Tegen 10 uur krijg je natuurlijk alsnog honger, maar dan zijn er vaak geen gezonde opties in de buurt en volhouden tot de lunch… Tsja, da’s moeilijk…

En het is een vicieuze cirkel, want als je cortisol ’s morgens te laag is, dan zal het ’s avonds te hoog zijn. Daardoor ben je ’s avonds veel te (hyper)actief en val je weer moeilijk in slaap…

En dan is er nog een laatste belangrijke factor: suiker. Als je te weinig slaapt, dan is je lichaam minder glucose tolerant, waardoor je na de middag meer kans hebt op een middagdipje door een bloedsuikercrash. En we weten allemaal waar je dan zin in hebt: zoetigheid!

Dus een algemene conclusie: als je wil afvallen en gezonder eten: zorg dan dat je goed slaapt, het zal je zeker helpen om je gezonde voornemens waar te maken!