Een van de ideeën achter Paleo is dat mensen helemaal geen 5 of 6 maaltijden per dag nodig hebben; 3 is ruim voldoende. En ik moet zeggen, eenmaal je gewend bent om niet meer te snacken tussendoor, valt dat allemaal goed mee!

Ooit liep ik elk uur naar de snackautomaat voor een Leo, een zakje m&m’s of een chocoladewafel. Uit goesting ja, maar ook omdat ik het anders niet volhield tot de lunch of het avondmaal. Ik ging me flauw voelen, kon me niet meer concentreren, … Echt gezond klinkt dit niet hé?

Ik had er dus nogal moeite mee om te geloven dat 3 maaltijden per dag genoeg konden zijn. Ik ben namelijk geen grote eter en ik zag mezelf niet genoeg eten om daarna echt een halve dag energie te hebben.

Probleem dus. Maar na mijn eerste Project30 was dit probleem opgelost. Mijn honger-  en goestinggevoel tussen 2 maaltijden door was compleet verdwenen en ik at voldoende bij elke maaltijd zonder mij TE vol te voelen achteraf. En ook al at ik geen snacks meer, toch had ik geen razende honger tegen etenstijd. Een gezonde eetlust ja, maar echt buikpijn van de honger? Nope, nooit!

Hoe heb ik die overgang gemaakt?

Heel simpel, tijdens mijn eerste weken Paleo had ik ALTIJD gezonde snacks bij me. Ik heb mezelf nooit gedwongen om  niet te eten tussen de maaltijden door, en aan de goesting in eten gaf ik gewoon toe.

Wanneer je net begint is het een goed idee om fruit mee te nemen, en zelfs Paleo snacks zoals muffins en koekjes, zo blijft het verschil voor je lichaam zo klein mogelijk en ga je niet het gevoel hebben dat je jezelf iets moet ontzeggen.

Na een tijdje kan je best wel overschakelen op niet-zoete tussendoortjes, zodat je lichaam verder kan afkicken van de suiker waardoor je steeds minder nood zal hebben aan die tussendoortjes.

Ideeën voor niet-zoete tussendoortjes? Dan denk ik aan wat gerookte zalm, een kleine portie restjes van de dag ervoor,  voorgesneden groentjes met een lekker dipsausje, paleo yoghurt, bacon-guacamole sammies, meloen met prosciutto, ei-muffins, kerstomaatjes, notenmix, gehaktballetjes, olijven, paté, …

Voor mij is het (nog steeds)cruciaal om ALTIJD iets bij te hebben, dan heb ik geen excuses om toe te geven aan de lokroep van de snoepautomaat.

Wanneer je dit lang genoeg volhoudt (het vergt wel enig voorbereidingswerk om steeds wat lekkers bij te hebben), dan zal je merken dat je nood en goesting naar tussendoortjes zoveel afneemt dat je echt genoeg hebt aan de hoofdmaaltijden, tenminste wat de honger betreft.

Even eerlijk: Bij mij is de suikerverslaving zo sterk dat, zodra ik minder strikt Paleo eet, die goesting toch weer (verminderd) terugkeert. Niet de honger, maar gewoon de goesting. En dan zijn die gezonde tussendoortjes natuurlijk extra belangrijk, anders verval ik binnen de kortste keren weer in mijn ongezonde gewoontes.