Jager-verzamelaars werkten gemiddeld 14 uur per week. Paleontologen vermoeden dat in tijden waar het klimaat voordelig was, het geringe bevolkingsaantal en de rijke natuurlijke voedselvoorraad ervoor zorgden dat de prehistorische jager-verzamelaar een weinig arbeidsintensief leven had.

Dit zou betekenen dat ze veel tijd hadden voor sociaal contact en contemplatie, wat de weg zou vereffend hebben voor de ontwikkeling van verbeelding en creativiteit. Dit zou de basis hebben gevormd voor de ontplooiing van taal, technische innovatie en spiritualiteit.

De neolithische revolutie maakte een abrupt einde aan het luie leven. Over waarom de mens overging op het cultiveren van voedsel, zijn paleontologen het niet eens, maar over dat de levenskwaliteit van de eerste boeren zwaar in te boeten kreeg, zijn ze het eens. Akkerbouw betekende hard labeur, aanzienlijk minder voedzame voeding en een hoog risico op virale en bacteriële infecties. Dit uitte zich in opvallende morfologische veranderingen. De neolithische mens had een zwakker gestel en aanzienlijk minder spiermassa.

Hoewel we vandaag niet meer leven in de barre omstandigheden van de eerste boeren, zijn onze werkdagen nog steeds even lang. De Britse econoom John Maynard Keynes voorspelde in de jaren ‘30 dat door een opgedreven productie-efficiëntie, in 2030 de werkweek slechts nog 15 uren zou bevatten. De jacht op de tijd is vandaag echter sterker als voorheen. We werken gemiddeld 7,5 uur per dag, waarna nog huishoudelijke taken wachten. Opgeteld is een 12-uren werkdag voor velen geen uitzondering.

Tijdsdruk wordt aangenomen als de ziekte van onze tijd. De American Psychological Association die sinds 2007 de „Stress in America“ enquête doorvoert, stelt vast dat de ervaring van stress bij millennials verdubbelde in vergelijking met de jaren ‘60 van de vorige eeuw. Ze stelt ook vast dat toenemende stress positief correleert met chronische ziektes.

Hoe komt dat?

We lijken er evolutionair eerder op voorzien lui te zijn. Wanneer we ons ontspannen, reageren lichaam en geest daar heel positief op.

De eerste lichamelijke reactie wanneer we rusten, is het verlagen van de bloeddruk en het hartritme. Dit zorgt voor een betere zuurstofdistributie door het lichaam., wat de goede functie en regeneratie van lichaamscellen verzekert.

De productie van stresshormonen vermindert. Wanneer je voldoende rust, verlaagt het stresshormoon cortisol. Een verhoging van je cortisol bemoeilijkt glucose-absorptie en verhindert spierherstel en vetverbranding.

Dus wat moet je doen?

Gezellig niets doen, zoals languit op de sofa een film kijken terwijl de hond tegen je aan knuffelt, stimuleert de productie van het hormoon oxytocine. Dit hormoon stimuleert je libido en onderdrukt stress.

Regelmatig ontspannen verhoogt ook onze productiviteit. Een recente studie [1] wees uit dat werknemers die elk uur pauzeerden, meer gedaan kregen dan degenen die gewoon doorwerkten. Een pauze inlassen wanneer je een taak afwerkt, stimuleert trouwens de productie van dopamine, een hormoon met een sterke antidepressieve werking.

Sporten is belangrijk. Maar rusten tussen je workouts in is net zo belangrijk. Wees niet te hard voor jezelf als je een dag of twee niet sport. Beschouw een gemiste workout gewoon als een rustdag. Je spieren krijgen de kans laten zich te herstellen je zal met meer energie aan je volgende workout beginnen.

Neem veel tijd om te eten en maak van je maaltijden een sociaal gebeuren. Eten in gezelschap stimuleert de productie van dopamine en serotonine, twee hormonen met een sterke antidepressieve en opbeurende werking.

De langste pauze die we nemen, is tijdens onze nachtrust. Slaap is vanzelfsprekend uiterst belangrijk. Een kwalitatieve nachtrust zorgt voor een hormonenbalans die celregeneratie, immuun-versterking en vetverbranding ondersteunt. De kwaliteit van je slaap is belangrijker dan het aantal uren. Zorg daarom voor een optimale slaapomgeving, met zo weinig mogelijk stimulatie door licht of geluid.

 

 

En jij… neem jij genoeg tijd om te rusten in het dagelijkse leven?

[1] https://www.sciencedaily.com/releases/2011/02/110208131529.htm