Het is zover. Je hebt beslist om Paleo te eten. Je hebt alles gelezen, weet waar je voor moet oppassen, je bent voorbereid en helemaal enthousiast. Maar, je familie of vrienden zijn dat helemaal niet.

Ze vinden het maar raar of zelfs gevaarlijk (“Zoveel vet? Je belandt nog in het ziekenhuis!”).

Hoe ga je hier het best mee om zonder dat er ruzie van moet komen? Of als je gaat eten met collega’s, hoe vermijd je genânte conversaties of opmerkingen als “komaan, een stukje brood kan echt geen kwaad.”?

Paleo volhouden en leefbaar maken gaat verder dan enkel het eten klaarmaken, maar als we deze bijkomende stress van ongezonde vrienden enigszins kunnen vermijden is dat al mooi meegenomen. Hopelijk kunnen deze tips je wat vooruithelpen.

De restaurantsituatie

De meest gevreesde situatie, maar eigenlijk het makkelijkst te navigeren. Als je op voorhand de menukaart bekeken hebt, is daar al geen probleem en kan je kleine veranderingen maken waar nodig. Lees hier meer over Paleo eten op restaurant.

Het meest uitdagende, is de hoeveelheid opmerkingen die je van je medetafelgenoten krijgt. “Waarom zijn frietjes niet goed? Komaan, dat roomsausje hoort er toch bij. Zeker dat je geen brood wil?” Het is makkelijk om hierdoor in de verdediging te kruipen of om toe te geven aan de groepsdruk.

Zeg hen dat “je dit doet omdat je je er beter bij voelt.” Of dat je aan het experimenteren bent om te kijken wat het met je lichaam doet. Daar kunnen ze niets op zeggen.

Verder moet je ook altijd in je achterhoofd houden dat sommige mensen opmerkingen maken omdat ze zichzelf ongemakkelijk voelen, daar ze weten dat ze misschien niet het gezondste aan het eten zijn.

Laat eten ook niet het onderwerp van de avond zijn, je bent tenslotte samengekomen om elkaar te zien en bij te kletsen, niet om te kibbelen over voedselkeuzes.

Aan tafel met de familie

Soms zijn je familiegenoten nog het moeilijkst van allemaal.

Je partner wil soms wel mee-eten, maar op een gegeven moment zijn opmerkingen als “kook eens iets normaal.” Of “Ik vind dit maar saai zo.” onvermijdbaar. Ga dus in dialoog. Waarom is het saai? Als ze echt eens gebakken rijst willen, kunnen ze dat ook zelf maken.

En dit is toch allemaal heel normaal eten? Je moet ze natuurlijk niet helemaal meesleuren in Paleo, dan krijg je enkel een backlash.

Als je partner het meest kookt, vraag dan of je kan helpen en of hij iets apart kan maken. Kook jij meestal, zorg dan dat er eventueel een alternatief is. Bijvoorbeeld, als jij garnalen en geroerbakte groenten eet, kan je eventueel wat rijst bijmaken om de rest wat te sussen.

Blijven ze raar kijken en opmerkingen maken, is het misschien tijd om eens goed met elkaar te praten (niet aan tafel, liefst zo ver mogelijk van eten verwijderd.)

Een verjaardagsfeest

Of het nu je eigen verjaardag, dat van je partner of kind of van een vriend is, de verleiding om al dat lekkers te eten is sowieso al heel groot. Wat als anderen je ook pushen?

“Komaan, het is mijn verjaardag, neem alsjeblieft een stukje?” enz.

Je kan het oplossen door zelf iets mee te nemen (denk aan deze appel-kaneelmuffins, pistachetruffels of brownies of een simpele fruitsla) waar je wel lekker van kan smullen en tevens uitdelen, of je kan erheen gaan en beleefd afwijzen.

Je wil geen spanningen creëren, maar je moet je ook niet laten doen wat je niet wil. Zorg in dat geval dat je op voorhand iets lekker gegeten hebt dat je geen honger hebt.

Zeg tegen de gastheer of –vrouw dat het er heel lekker uit ziet, maar dat je aan het kijken bent of je wel tegen gluten (bijvoorbeeld) kan en dat je hier vooral bent voor hen, niet voor het eten.

Aperitieven

Een hele tafel vol met heerlijke hapjes en alle bijhorende alcohol, heel verleidelijk.

Tegenwoordig kan je overal heel goede paleo alternatieven vinden voor alcoholische dranken zoals bruiswater met natuurlijke aroma’s, kombucha, fruitsap (oppassen, natuurlijk) en ook matermeloengazpacho is helemaal in nu.

Op die manier ben jij niet diegene die ‘gewoon water’ bestelt en is de kans dat ze je onder de grill leggen om waarom je geen alcohol drinkt veel kleiner.

Gelukkig is er vandaag veel meer begrip voor mensen die geen alcohol willen dan vroeger, dus dat zou in principe niet echt een probleem moeten zijn.

Dezelfde strategieën als bij een verjaardagsfeest gaan hier ook op: als je bij iemand bent, neem dan zelf ook iets mee (wortelsticks en guacamole, groentechips of ga eens de fancy tour op met de krabcocktail of Scampi in saffraansaus.)

Hoe chiquer het eruitziet, hoe minder men het opmerkt dat het ‘vreemd’ is en hoe minder men dus opmerkingen kan maken.

De bottomline is ook: je hoeft je nooit, maar dan ook nooit schuldig te voelen door nee te zeggen tegen eten.

Je hoeft het niet op te eten, je hoeft niet ‘uit beleefdheid’ mee te eten. Je kiest zelf wat je wel en niet eet en niemand heeft het recht om je te pushen.

Hopelijk heb je wat aan deze tips gehad.

Zijn er nog strategieën die je zelf gebruikt in moeilijke situaties?