Wellicht weet je al dat granen niet zo gezond zijn als de voedingsindustrie doet uitschijnen, ik schreef hierover eerder al een artikel. Toch krijgen we nog heel vaak de vraag: wat is nu precies het probleem met gluten, waarom is het zo schadelijk? Wel, dat leg ik je vandaag graag uit!

Elk soort graan bevat ook wat proteïnen, waaronder een bepaald type gluten: tarwe bevat glutenine en gliadine, maar gerst bevat dan weer hordeïne. Niet alle soorten gluten hebben dezelfde negatieve effecten in mensen met een glutenintolerantie, het verschilt van persoon tot persoon.

Niet alle soorten gluten hebben dezelfde negatieve effecten in mensen met een glutenintolerantie, het verschilt van persoon tot persoon.
Veel mensen die negatief testen voor coeliakie merken dat voeding met gluten toch nog steeds allerhande gezondheidsproblemen kan veroorzaken. Dat gaat van problemen bij de vertering, hoofdpijn, huidproblemen of pijnlijke gewrichten.

Maar wat is er nu zo slecht aan gluten? We eten dit toch al duizenden jaren?

Ja, dat klopt, maar… we zijn pas op regelmatige basis granen gaan toevoegen aan ons dieet sinds de start van de landbouw, ongeveer 10 000 jaar geleden. Op dat moment is de mens gekrompen (gemiddeld van 1,78 m  tot 1,55 meter voor mannen, voor vrouwen van 1,63 m tot 1,5 meter). De botresten van deze vroege landbouwers tonen ook een slechte gezondheid. Granen hebben een veel lagere hoeveelheid voedingsstoffen per portie dan dierlijke producten en groenten. Bovendien bevatten ze geen essentiële nutriënten die niet gevonden kunnen worden in andere producten.

Een andere belangrijke factor is dat het graan van vandaag niet meer hetzelfde graan is als dat dat onze overgrootouders consumeerden. Wetenschappers experimenteren al decennialang met granen zodat ze de opbrengst van elke oogst kunnen vergroten. Ze zijn daarom niet genetisch gemodificeerd (dat mag niet in Europa) maar dat wil niet zeggen dat er geen neveneffecten zijn. Zo bevat tarwe nu véél meer gluten dan vroeger, en omdat we nu natuurlijk ook véél meer granen (in allerlei vormen: brood, pasta, koekjes, bier, soja saus, marinades, soep, …) eten dan vroeger, is de hoeveelheid gluten in ons dieet exponentieel verhoogd.

Hoe richten gluten schade aan?

Het probleem is dat gluten bij heel veel mensen niet helemaal verteerd worden. Dat wil zeggen dat ze niet worden afgebroken tot de kleinst mogelijke deeltjes, maar dat ze in grotere brokken door ons spijsverteringssysteem passeren. Ons lichaam transporteert normaal gezien de kleinste deeltjes doorheen de darmwand naar het bloed van waaruit je lichaam dan voorzien wordt van allerhande voedingsstoffen. Het probleem is dat sommige van deze te grote stukken gluten vaak ook door de darmwant heen breken en zo de darmwand beschadigen.

Voor een sterk en gezond lichaam is dat niet meteen een probleem, hun lichaam is sterk genoeg om snel te herstellen. Maar bij mensen met een genetische aanleg voor auto-immuunziektes, mensen die heel veel stress hebben, weinig slapen of een zwakker immuunsysteem hebben is dat wel een probleem. Hun lichaam weet dan niet meer welk probleem het nu eerst moet aanpakken en er komen steeds meer gaatjes in je darmwand. Zo ontstaat dus een lekke darm, en dat is het begin van heel wat andere problemen.

Wil je gezonder worden, dan is het elimineren van gluten uit je dieet dus absoluut noodzakelijk! Heb je al een lekke darm, dan kan je geen uitzonderingen maken: je lichaam kan enkel genezen als je gluten 100% gaat vermijden!

Granen met gluten zijn tarwe, rogge, gerst en spelt. En let op met havermout: omdat dat vaak samen met tarwe verwerkt wordt is het meestal besmet met gluten. Wil je echt havermout eten (dat overigens ook niet Paleo-proof is), zoek dan een merk dat specifiek glutenvrij is.