De juiste portie afmeten… dat is soms best moeilijk als Paleo nog nieuw is voor jou. Op mijn website, in mijn weekmenu’s en in het boek staat bij elk recept vermeld hoeveel porties erin zitten.

Maar eigenlijk… is dat maar een richtlijn.

Ik krijg namelijk even vaak vragen van mensen die zeggen: “Ik eet dubbel zoveel” als mensen die zeggen “Waarom blijf ik honger hebben?”

En dan weet ik zeker dat er nog heel veel meer mensen zijn die stilletjes met hun twijfels blijven zitten.

Het ding is… de perfecte portie bestaat niet.

We zijn allemaal verschillend!

Zo eet mijn vriend Gerrit (die ook al die geweldige foto’s maakt! Hartjes voor Gerrit!) makkelijk dubbel zoveel als ik. En in vlees soms wel 3 keer zo veel! Dan zegt hij, ik heb precies nood aan wat extra vlees vandaag.

Geweldig hoe hij dat zo aanvoelt, en niet eens twijfelt aan zichzelf – “doe ik het wel goed?”

De sleutel is dus om te durven luisteren naar je lichaam zodat je genoeg eet, zonder je te over eten.

Ik weet het, in het begin is dat best moeilijk, want de signalen van je lichaam zijn in de war door het ongezonde eten en jij durft niet meer op jezelf vertrouwen na jarenlang diëten, punten tellen, alles nauwkeurig afmeten.

Hoe langer je Paleo eet, hoe makkelijker dat wordt, echt waar!

Mijn 7 tips om alvast goed te starten

  • Start met minstens een half bord groenten, een handpalm proteïne en 1 – 3 eetlepels vet per persoon. Als je veel beweegt, vul dan aan met nog een kwart bord zetmeelrijke groenten.
  • Eet traag en op het gemak. Klets met je tafelgenoten en luister goed naar je verzadigingssignalen.
  • Stop wanneer je het gevoel hebt dat je genoeg hebt en zet desnoods de rest van je bord in de koelkast.
  • Krijg je in de loop van de dag weer honger voor het etenstijd is, hou dat dan in gedachten en eet volgende keer *iets* meer.
  • Let wel, honger is geen trek, zin of goesting! Hier moet je best streng zijn voor jezelf, als je eerlijk bent met jezelf weet je het verschil wel! Een stom trucje: bedenk iets dat je niet erg graag eet, zeg maar rauwe witloof bijvoorbeeld (in mijn geval). Als je écht honger hebt, dan zou je dat ook wel opeten. Anders is het gewoon goesting (of trek dus voor de Nederlanders).
  • Zorg dat je – ZEKER in het begin, de eerste weken – altijd snacks bij je hebt. Denk aan fruit + nootjes, olijven, hard gekookt eitje, halve avocado, kommetje soep of dat restjes lunch in de koelkast.
  • Als je honger hebt moet je natuurlijk eten, Paleo is geen honger dieet! Dus zolang jij bezig bent met afkicken van de suikers en uitzoeken wat nu precies een goede portiegrootte is voor jou, is het prima om te blijven snacken.

Als je dit een of twee weken doet, dan weet ik zeker dat jij moeiteloos te weten komt hoeveel jij nu moet eten om je goed te voelen én je ideale gewicht te bereiken, zonder ooit honger te lijden.

 

Meer tips nodig om goed te starten met Paleo? Dan is mijn boek 100%Paleo misschien iets voor jou.