Paleo kan veel mensen erg helpen met de typische Westerse ziekten als diabetes, obesitas, oestrogeen dominantie en zelfs auto-immuunziekten onder controle te houden of zelfs om te keren. Ik vind persoonlijk niet dat we het Paleodieet als een wondermiddel en alles-genezer moeten zien, maar het heeft velen al ver op weg geholpen in hun zoektocht naar gezondheid.

Ook migrainepatiënten zien vaak vermindering in hun aanvallen (zowel intensiteit als frequentie) tijdens het volgen van een Paleodieet. Hoe dat kan en waarom sommige migrainelijders geen verbetering zien na een tijd Paleo te volgen, lees je hier.

Soorten migraine

Migraine is een heel overkoepelende term. Het is een zeer explosieve vorm van hoofdpijn, waarbij er zowel neurologische (chemisch) als vasculaire (uitzetting en inkrimping van bloedvaten) veranderingen in het brein plaatsvinden. Bij 1/3 van de migrainepatiënten komt daar ook nog de bekende ‘aura’ bij: een fenomeen waarbij de patiënt tijdens een aanval niet meer goed ziet, blinde plekken krijgt en/of misselijk wordt. Andere symptomen zoals overgevoeligheid aan licht of geluid komen ook regelmatig voor.

Migraine wordt tegenwoordig vooral met medicatie behandeld. Pijnstillers zoals paracetamol of ontstekingsremmers zoals ibuprofen worden standaard voorgeschreven aan patiënten. Soms wordt ook Sumatriptan voorgeschreven indien blijkt dat pijnstillers niet werken. Dit geneesmiddel heeft echter enkele zeer ongewenste en vaak voorkomende bijverschijnselen zoals braken, misselijkheid en duizeligheid. Neem je sumatriptan voor lange tijd, kan je zelfs geneesmiddelgeïnduceerde hoofdpijn krijgen, wat zowel ironisch als zorgwekkend is.

Geen one size fits all

De moderne geneeskunde is er gelukkig achter gekomen dat migraine veel verschillende oorzaken (én oplossingen) heeft. Zo zal een dokter je ook vragen of je niet heel veel last hebt van stress, of je veel alcohol drinkt en/of rookt. Ook voedingsintolerantietests worden soms al eens gedaan (al is dit nog helemaal niet de norm).
Belangrijk is vooral om te vermelden dat migraine enorm complex is, veel triggers heeft en vooral erg individueel aangepakt moet worden. Ik zet alvast even op een rijtje wat kan helpen en wat een potentiële migraine trigger kan zijn voor jou.

Dieet

Veel patiënten geven aan vooral last te hebben van migraine na het consumeren van koffie, alcohol, chocolade en kaas. Al zijn er nog geen studies die echt een verband vinden met deze specifieke voedingsmiddelen, het kan zeer interessant zijn om toch hiermee te experimenteren. Verschillende toevoegingen zoals MSG zijn ook vaak voorkomende triggers.

Gluten – weeral!

Wat toch telkens terugkomt bij ‘hedendaagse’ ziekten is de connectie met gluten (en specifiek tarwegluten). Uit een studie bleek zo dat mensen met coeliakie ook vaker dan niet-coeliakiepatiënten aan migraine lijden. Hoe dat komt is nog niet 100% duidelijk, maar een grote hypothese is dat coeliakiepatiënten een erg beschadigde darmwand hebben, waardoor toxines in de bloedbaan terechtkomen en veel stoffen niet goed verteerd worden. Daaruit blijkt ook hoe belangrijk het is om een goede gezondheid van de darm te behouden, wil je je migraine onder controle houden.

Veel darmaandoeningen zoals coeliakie, prikkelbare darmsyndroom of Crohn’s hebben een invloed op het metabolisme van het hormoon serotonine, wat bij migraine ook een substantiële rol speelt.

Met andere woorden: een Paleodieet, dat extreem genezend werkt op de darm en alle inflammatoire voeding vermijdt, is het ideale startpunt voor migrainepatiënten.

Ketogeen Paleo

Studies wijzen uit dat het hier echter niet stopt – een recente studie liet migrainepatiënten een ketogeen dieet volgen (wat heel simpel gezegd, betekent dat je je koolhydraten onder de 30 gram per dag houdt) en stelde vast dat velen weinig tot geen last meer hadden. Een belangrijke reden hiervoor kan zijn dat als je in ketose bent, het aminozuur glutamaat niet in hoge concentraties wordt opgebouwd in je cellen. Aangezien een redelijke groep migrainepatiënten lijdt aan een genetische mutatie waarbij glutamaat niet goed gereguleerd wordt, kan dit wel degelijk een oplossing bieden. Een ander belangrijk aspect van ketose is dat je geen bloedsuikerschommelingen hebt, wat ook bewezen helpt tegen migraine en hoofdpijn in het algemeen.

Micronutriënten

Magnesium speelt een belangrijke rol in meer dan 300 processen in ons lichaam, waaronder ook hormoonregulatie (serotonine!). Jammer genoeg wordt er vaak overgekeken en wordt in de plaats calcium aangehaald. Magnesium zit vooral in onze botten en een kleine hoeveelheid in ons bloed. Een magnesiumtekort wordt heel sterk gelinkt aan migraine, maar toch eet meer dan de helft van de bevolking dagelijks onvoldoende magnesium. Wie naar het ziekenhuis gebracht wordt met een zware migraineaanval krijgt vaak zelfs magnesium ingespoten om de symptomen te minderen.

Een andere theorie die nu volop in onderzoek is, is dat de veranderingen in magnesiumniveaus tijdens migraineaanvallen vooral te linken zijn aan het feit dat je brein probeert de elektrolytenbalans terug in orde te brengen door calcium te verwijderen. Een gebalanceerd dieet is daarom van uiterst belang en een magnesiumsupplement is voor wie last heeft van migraine zeker aan de orde!

Conclusie

Een paleodieet is de ideale startplek om je symptomen te verminderen. Heb je echter nog last van migraine, dan kunnen volgende maatregelen ook hulp bieden:

  • Verminder je cafeïne inname of vermijd het helemaal.
  • Laat je testen op eventuele voedingsintoleranties.
  • Probeer stress tot een minimum te beperken: mediteer, ga wandelen en maak een prioriteit van voldoende slapen.
  • Zorg dat je voldoende magnesium inneemt en supplementeer eventueel.
  • Probeer je koolhydraten te minderen. Keto Paleo kan je zeker verder helpen.

Natuurlijk moet een dieet nooit als vervanging voor medische hulp gezien worden. Raadpleeg daarom altijd je huisarts voordat je veranderingen in medicatie wil toepassen.