Weg met de weegschaal. Ik lees het overal. En ’t is waar. De weegschaal schotelt ons alleen maar leugens voor. Verlies je gewicht, dan is ’t misschien alleen maar water. Heb je niks aan. Ben je aangekomen, dan zijn ’t spieren. Met die weegschaal is het altijd wat!

We weten allemaal dat gewicht van dag tot dag enorm kan fluctueren, maar wanneer je erop staat en je bent amper gewicht kwijt, of OH NEE, je bent zelfs aangekomen, dan is het moeilijk om je te herinneren dat je vandaag misschien gewoon wat meer water hebt gedronken.

En zelfs als je echt niks bent afgevallen, dan zegt de weegschaal nog steeds niets over je gezondheid! Bij Paleo is het belangrijk om aan je relatie met je eetpatronen en suiker te werken zodat je hormonen en je spijsverteringsstelsel weer helemaal goed gaan functioneren. Dat is niet alleen makkelijker vol te houden, het zorgt er ook voor dat het gewicht dat je verlies er echt af blijft, in tegenstelling tot een streng dieet dat je meestal snel moet opgeven…

Op de resultaten van de weegschaal kan je maar beter niet rekenen, dat is nu wel duidelijk. Weg ermee dus!

Maar hoe hou je dan wel in de gaten of je goed bezig bent? Da’s simpel:

  • Wordt je huid egaler, minder puistjes, minder droge plekjes?
  • Worden je nagels langer en sterker
  • Gaat je haar meer glanzen?
  • Worden je tanden witter?
  • Worden je kleren te groot?
  • Slaap je beter?
  • Is je stoelgang vlotter?
  • Word je minder snel ziek?
  • Heb je meer energie?
  • Heb je minder last van je maandstonden?
  • Heb je minder last van spierpijn?
  • Is je humeur verbeterd?
  • Voel je je optimistischer dan voordien?
  • Heb je minder stress?
  • Kan je je beter concentreren?
  • Heb je minder nood aan tussendoortjes?
  • Leer je het verschil tussen honger en goesting?

Voila, dat bespaart je meteen heel wat teleurstellende momenten ’s morgens! De mijne ligt bij ’t afval, en die van jou?