Gezond eten is op zich niet zo heel moeilijk. Nog los van of je nu Paleo eet of niet, iedereen weet dat je veel groenten moet eten, genoeg water moet drinken en niet te veel suiker moet eten.

Als iedereen dat écht zou doen, zou de wereld al een hele stap vooruit gaan.

(Jahaaa natuurlijk pleit ik er nog steeds voor om echt natuurlijk en onbewerkt te gaan eten, geen calorieën te tellen, te kiezen voor natuurlijke vetten, etc. ;-))

Maar toch, als iedereen gewoon al meer groenten en minder suikers zou eten, hoe geweldig zou dat niet zijn?

Zo’n simpel advies, dat zou toch iedereen moeten kunnen opvolgen?

Nou… niet dus.

Zo simpel is het gewoonweg niet.

Om meer groenten en minder suikers te eten moet je sowieso een aantal van je gewoontes veranderen.

En daar wringt het schoentje dus. Want je gewoontes veranderen doe je niet met een vingerknip.

Als jij weet: “Ik voel me slecht als ik brood eet”, dan is het niet altijd zo simpel om te zeggen: “OK, ik stop NU met brood eten”. Je herkent het misschien wel, je weet al een eeuwigheid dat je van brood moe en opgeblazen wordt. En TOCH, toch kan je het niet laten.

Voel je vrij om “brood” te vervangen door “kaas”, “M&M’s” of nog iets anders natuurlijk 😉

Hoe komt dat…? Wel, er zijn drie belangrijke dingen die meespelen in je mislukte pogingen om gezonder te gaan eten.

  • Je motivatie is niet sterk genoeg
  • Je rekent teveel op je wilskracht
  • Je bent onvoldoende voorbereid

Ik ga er even dieper op in!

1. Je motivatie is niet sterk genoeg

Wanneer jij aan je gewoontes gaat sleutelen, dan strubbelen je hersenen ENORM tegen.

Die vinden het niet leuk wanneer jij veranderingen aanbrengt.

Hoe slecht het ook allemaal loopt, je hersenen houden van routine.

Zeker als die routine verslavend werkt (ja, suikerverslaving, ik kijk naar jou).

Om daar tegenop te kunnen, heb je een hele stevige fundering nodig voor je motivatie.

 

Wat is JOUW fundering?

Ik hoop dat je niet zegt dat je vijf, tien of vijftig kilo wil afvallen. Dat klinkt misschien goed, maar het is een reden waar je heel weinig emotionele connectie mee hebt. Kilo’s zullen je niet motiveren om op een kaas-en-wijn-avond nee te zeggen tegen brood, zelfs al wil je dat echt echt echt wel.

Gezondheid en energie niveau hebben een veel grotere impact op je leven dan gewichtsverlies. Maar het blijven vrij vage concepten.

Wat kan je dan wel motiveren? Ga eens nadenken (dromen!) hoe je leven anders zou zijn mocht je gezonder, slanker  en energieker zijn.

Hoe zou je dag er anders uit zien? Zou je beter slapen en uitgeslapen opstaan? Zou je enthousiaster met je kinderen spelen? Zou je je beter kunnen concentreren op het werk en daardoor meer kans maken op die ene promotie? Zou je geen make-up meer nodig hebben omdat je huid gaat stralen? Zou je andere vakanties boeken? Zou je eindelijk durven poseren voor foto’s en een echt fotoalbum vol herinneringen aanmaken? Zou je toch durven gaan voor dat bijberoep waarvan je allang droomt? Zou je minder humeurig zijn en leuker omgaan met je partner? Zou je meer zin hebben om iets te gaan drinken met vriendinnen?

Ik kan eindeloos doorgaan, maar je merkt: “gezonder zijn”, “5 kilo afvallen” klinkt nu nogal tam in vergelijking met deze concrete voorbeelden.

En ja, natuurlijk! Minder kilo’s zijn een van de vele leuke nevenverschijnselen van een gezonde levensstijl, van nieuwe gezonde gewoontes. Een meer dan welkom nevenverschijnsel. Maar geen goede bron van motivatie.

Motivatie is een van de factoren waar ik met mijn klanten heel diep op inga, omdat ik weet dat ze het op de moeilijke momenten (die heeft iedereen, ik ook!) willen herinnerd worden aan hun dromen en doelstellingen. Ik geef hen ook tips om die motivatie op de cruciale momenten makkelijk zelf voor de geest te kunnen halen (want ik wil natuurlijk niet dat ze levenslang afhankelijk zijn van mij ;-)).

 

Voor je verder leest…

Neem eens 5 minuten tijd, pak pen en papier en droom even weg: hoe zou jouw leven anders zijn als je de “perfecte” gezonde gewoontes zou hebben? Droom er even helemaal op los, en laat je gaan!

 

2. Je rekent teveel op je wilskracht.

Hoe gemotiveerd je ook bent, wilskracht is er maar in een beperkte hoeveelheid. Je kan wilskracht vergelijken met een batterijtje in ons lichaam. Wanneer je gebruik maakt van je wilskracht, dan loopt de batterij beetje bij beetje leeg. En wanneer de batterij helemaal op is, dan moet je hem opladen. Bijvoorbeeld, door een nacht goed te slapen.

Die batterij, die gebruik je elke keer je een beslissing neemt. Het begint al bij het wakker worden…

  • Wanneer je beslist om te snoozen of meteen op te staan.
  • Wanneer je beslist of je een broek of rok wil aantrekken.
  • Wanneer je beslist of je kinderen nog even tv mogen kijken of niet.
  • Wanneer je beslist of je met de fiets naar het werk gaat of niet.
  • Wanneer je beslist of je aan de collega wil vertellen wat je gisteren hebt meegemaakt of niet.
  • Enzovoort.

Dus niet alleen wanneer je kiest om iets gezonds of ongezonds te doen, maar elke keer opnieuw.

Zelfs als het ontbijt goed gaat, dan heb je tegen de lunch al een aardige portie van je wilskracht opgebruikt, gewoon door je dagdagelijkse bezigheden.

En let op: als je moe bent, was je batterijtje waarschijnlijk niet eens vol om te beginnen, dus loopt hij nog sneller leeg.

Om je gewoontes te veranderen moet je echter méér beslissingen nemen dan anders omdat je je automatische piloot (degene die je snel een boterhammetje doet eten, of even naar de snoepautomaat doet lopen) niet meer kan vertrouwen. Nefast dus voor je batterij wilskracht, en als je daar niet goed mee om gaat is het geen wonder dat je er niet in slaagt om nieuwe gewoontes op te bouwen. Zelfs als je enorm gemotiveerd bent…

3. Je bent onvoldoende voorbereid

Om te vermijden dat je batterij wilskracht snel wordt opgebruikt, is er eigenlijk een hele eenvoudige oplossing:  Vermijd beslissingen.

Yep, zo eenvoudig kan het zijn.

Hoe je dat doet, is echter niet altijd zo eenvoudig. Het belangrijkste is dat je beter gaat plannen en voorbereiden. Dat je beslissingen neemt VOOR de verleiding toeslaat.

Voor je aan de slag gaat, moet je één keer heel erg grondig gaan nadenken over al jouw struikelblokken, jouw moeilijke momenten, en daar oplossingen voor verzinnen.

De meeste mensen hebben een aantal hele typische situaties waarin ze zich steeds weer “laten vangen”.

Door zichzelf of door anderen. Dat heet dan “onverwachte situaties”.

Maar die “onverwachte situaties” komen wel heel vaak voor, en kan je echt wel voorzien, en er op voorhand oplossingen voor bedenken.

Zodat je in zo’n onverwachte situatie niet je wilskracht moet aanspreken, maar gewoon je plannen kan uitvoeren.

O ja, en natuurlijk zal je in het begin sowieso weleens de mist in gaan en beslissingen nemen waar je dan achteraf spijt van krijgt. Dat is helemaal niet erg! Het overkomt iedereen, en je moet zeker niet boos worden op jezelf. Zie het gewoon als een leermoment, denk na over hoe je het volgende keer misschien anders wil doen, en voeg het toe aan jouw lijst met struikelblokken.

Dit zijn een paar simpele oplossingen voor vaak voorkomende struikelblokken:

  • Geen tijd om te koken? Als je een lijstje hebt met super super simpele maaltijden die je écht lekker vindt, dan kan je ook wanneer je géén zin hebt om te koken in 5-10 minuten een gezonde maaltijd op tafel zetten.
  • Geen zin om te koken? Als je regelmatig grotere porties kookt, heb je al snel een volle vriezer die je uit de nood helpt wanneer je regelmatig geen tijd hebt om te koken (nee, dit hoeft geen extra tijd in beslag te nemen).
  • Collega jarig? Als je gezonde (lekkere!) snacks bij hebt en aan je collega’s laat weten dat je liever geen taart wil eten – voor de taart in zicht is – , dan wordt het veel makkelijker om de verjaardagstaart aan je neus te laten voorbijgaan, zonder dat je dan nog echt je wilskracht nodig hebt.
  • Uit eten? Als je op restaurant gaat, hoeft dat geen reden te zijn om alle remmen los te laten. Dat mag natuurlijk wel, als jij dat leuk vindt en je voelt je daar dus niet schuldig om. Maar als je gezond wil eten op restaurant, dan is dat ook prima mogelijk! In 99% van de gevallen is het zo simpel als op voorhand de menukaart al eens raadplegen en beslissen wat je gaat bestellen. Voor je hongerig het restaurant binnenkomt dus.

Ik kan dit lijstje eindeloos lang maken (en dat doe ik ook met klanten, we verzinnen voor elke mogelijke situatie een oplossing die hen blij maakt) maar deze blogpost wordt intussen al lang genoeg 😉 , toch, dus ik ga het hier even afronden.

Een kwestie van plannen en voorbereiden dus, zodat je je wilskracht zo weinig mogelijk hoeft aan te spreken.

Dat hoeft overigens geen uren in beslag te nemen, dat plannen en voorbereiden, het is vooral een kwestie van kleine aanpassingen aan gewoontes die je al hebt. Maar je moet het wel heel consequent doen. Totdat je nieuwe gewoontes echt een automatisme zijn geworden. Totdat jij exact weet wat voeding met je lichaam doet. Totdat je zelf de signalen van je lichaam kan interpreteren. Totdat je automatisch beslissingen neemt waar jij je echt goed bij voelt. Niet alleen op het moment dat je iets in je mond steekt, maar ook later.